معرفی انواع برنج های ایرانی و خواص جادویی آن که نمی دانستید!

معرفی انواع برنج های ایرانی و خواص جادویی آن که نمی دانستید!

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره معرفی انواع برنج های ایرانی و خواص جادویی آن که نمی دانستید! نکات جذاب و جالبی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

برنج ایرانی :

بسیاری از افراد از خواص اعجاب انگیز برنج اطلاعی ندارن و فکر می کنند که برنج موجب چاقی و اضافه وزن می شود.در این مقاله به معرفی انواع برنج های ایرانی و خواص جادویی آن که نمی دانستید! می پردازیم خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما باشید.

معرفی انواع برنج های ایرانی و خواص جادویی آن که نمی دانستید!

مهمترین غله جهانیان:

برنج خواص فراوانی دارد مخصوصا برنج ایرانی که که فایده آن به اثبات رسیده است،خواص برنج آنقدر زیاد است که در بیشتر کشورهای جهان مخصوصا کشورهای آسیایی از آن در طول سه وعده غذایی استفاده می کنند.و استفاده آن بی حکمت نیست.

مصرف برنج در دوران بارداری و خردسالی:

مصرف برنج دارای خواص فراوانی است و به بانوان در دوران بارداری و کودکان در سن رشد توصیه می شود تا آن را فراوان مصرف نمایند.اما برنج را چگونه باید مصرف کرد و چه برنجی خاصیت و مزایای بیشتری دارد.با ما باشید.

خواص برنج:

کنترل فشار خون:

بیشتر افراد هنگام صرف غذا ابتدا نگران این نکته هستند که آیا با میل این غذا فشارشان بالا می رود یا خیر؟ ماده اصلی که باعث فشار خون می شود سدیم است.و غذاهایی که سدیم بیشتری دارند مستعد ایجاد فشار خون هستند.اما باید بدانید که سدیم در برنج به مقدار خیلی جزئی وجود دارد.و برای سلامتی بسیار مفید است و اگر برنج صحیح طبخ شود،ضامن سلامتی است.

پیشگیری از سرطان:

برنج هایی که هنوز در سبوس هستند و به عبارتی هنوز  به برنج سفید تبدیل نشده اند ارزش غذایی فراوانی دارند.این برنج ها که برنج سبوس دار معروف است دارای فیبرهایی هستند که بدن را در برابر سلول های سرطانی محافظت می کند.یکی از فواید مهم برنج تقویت دستگاه گوارش است و از بروز سرطان روده جلوگیری می کند.در ضمن برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از رشد و حرکت رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند.

کاهش وزن:

از عواملی که موجب چاقی و اضافه وزن می شود مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده است.و افرادی که در برنامه غذاییشان غذاهای چرب و سرخ کرده دارند بیشتر مستعد بیمارهای قلبی و عروقی هستند.اما اگر برنج را به صورت کته و کم روغن تهیه کنید نه تنها باعث چاقی و اضافه وزن نمی شود بلکه باعث سلامتی بدن شما می شود.پس بی حکمت نیست که در بعضی از شهرهای ایران و کشورهای آسیایی در هر سه وعده غذایی برنج جایگاه ویژه ای دارد.

در اینجا به بعضی از خواص بی نظیر برنج به صورت مختصر اشاره شد در ادامه به معرفی برنج های لذیذ و خوشمزه ایرانی می پردازیم با ما باشید؛

معرفی انواع برنج ها:

برنج ایرانی یکی از برنج هایی است که در بازار و دربین تمام برنج های خارجی به علت خواص فراوان و عطر بی نظیرش جایگاه خود را حفظ کرده و هیچ رقیبی نمی تواند به پای برنج ایرانی برسد.

برنج صدری:

افرادی که در انتخاب برنج و عطر و طعم برنج برایشان بسیار مهم است صد دردصد برنج های صدری می تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.ولی برنج صدری انواع مختلفی دارد که برایتان بیان می کنیم.

 دم سیاه:

برنج دم سیاه،یکی از مرغوب ترین نوع از برنج صدری محسوب می شود که بیشت در مهمانی های مجلل و باشکوه استفاده می شود.این برنج طعم فوق العاده و بی نظیری دارد.خوش پختی و قابل هضم بودن از ویژ گی های این نوع برنج است.این برنج بعد از چخت تا چند ساعت همچنان نرم است.

 دم سفید:

برنج دم سفید بعد از برنج دم سیاه در رتبه دوم قرار دارد اما دست کمی از برنج دم سیاه ندارد اما به علت گران قیمت بالای آن کمتر کشت می شود ولی همچنان طرفداران باوفای خود را دارد.

دم سرخ:

برنج دم سرخ ،خواص و شبهت زیادی به برنج دم سیاه صدری داردد.و مانند برنج دم سیاه عطر و طعم بی نظیری دارد.این برنج هم طرفداران خاص خود را دارد.

 هاشمی :

برنج هاشمی در بین انواع برنج صدری معروف به برنج رستوران های درجه یک است .این برنج در استان گلستان و گیلان کشت می شود.و نسبت به سموم و آفت ها مقاوم تر است و قد بلند تر از برنج های ایرانی است و مخصوص رستوران هایی است که برنج درجه یک و اعلاء ایرانی مصرف می کنند.

 شاهپسند:

برنج شاهپسند در استان مازندران و گیلان کشت می شود.و به عنوان یک برنج بومی شناخته شده است.این نوع برنج همانطور که نامش بیانگر خصوصیت آن است مخصوص اشراف است به علت قیمت بالای آن .عطر و طعم برنج شاهپسند بی نظیر است.و به همین دلیل یکی از برنج های مخصوص صادرات است.

معرفی انواع برنج های پر محصول:

منظور از برنج پر محصول،برنجی است که در یک متر مربع شالیزار،محصول بیشتری نسبت به دیگر ارقام دارد.این نوع برنج نسبت به آفات و سموم بسیار مقاوم است.در اینجا به معرفی انواع برنج های پرمحصول می پردازیم.

فجر:

برنج پر محصول دارای عطر و طعم بی نظیری است.و رستوران ها بسیار طرفدار این نوع برنج است.این نوع برنج در استان مازندران به وفور کشت می شود.

شیرودی:

برنج شیرودی در بین برنج های پرمحصول کیفیت پایینی دارد.علت آن هم این است که این نوع برنج بعد از پخت به سرعت سفت می شود و نرمی خود را از دست می دهد.و عطر و طعم خاصی ندارد.

ندا:

برنج پر محصول ندا هم تمام خصوصیاتش مانند برنج شیرودی است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است و به همین علت کمتر هم تولید می شود.

معرفی انواع برنج های طارم:

هیچ ایرانی نیست که تا به حال حتی برای یک بار هم نام برنج طارم را نشنیده باشد.برنج طارم یکی از اعلی ترین و مرغوب ترین برنج های ایرانی محسوب می شود.کشت اصلی این برنج در شهرهای شمالی ایران بخصوص فریدونکار استاما در بعضی از استان های غیر شمالی ایران نیز کشت می شود.

طارم محلی:

برنج طارم محلی که بیشتر در فریدونکنار کشت می شود نوع مرغوب برنج طارم است و عطر و خوص بی نظیری دارد این برنج به سموم و آفتا ها مقاوم است.مصرف این برنج به صورت کته بسیار عالی است.

موسی طارم:

برنج موسی طارم یکی از مرغوب ترین و خوش عطر ترین و خوش پخت ترین برنج های طارم است و به دلیل قیمت بالای آن طرفداران خاص خود را دارد این برنج بیشتر مخصوص صادرات است.

طارم عنبر بو:

برنج طارم عنبر بو از بهترین نوع برنج هایی است که در استانی غیر از استان های شمالی کشت می شود و خواص بی نظیر و عطر فوق العاده ای دارد.این برنج بیشتر در استان خوزستان شهرستان شوشتر کشت می شود.عطر و بوی این برنج بی نظیر است فقط نسبت به برنج های دیگر قد نمی کشد.

تشخیص برنج ایرانی:

برنج ایرانی دارای طعم و عطر بی نظیری است و کمتر کسی است که نتواند برنج ایرانی را از غیر ایرانی تشخیص دهد.اما برای اینکه خیالتان راحت باشد سعی کنید از فروشگاه های شناخته شده برنج ایرانی را تهیه کنید تا گرفتار برنج های بی کیفیت خارجی نشوید.

پایان گفتار:

در این مقاله سعی شد به معرفی انواع برنج های ایرانی و خصوصیات آن پرداخته شود تا شما به راحتی بتوانید برنج ها را از هم تشخیص دهید و برنجی که انتظارات شما را را برآورده می کند انتخاب نمایید.

منبع :مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

برنج کته

دستور پخت برنج کته

مواد لازم جهت تهیه برنج کته  برنج 2 پیمانه  روغن 3 قاشق غذاخوری  نمک به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *