اول) احساس می‌کنید که باید خودتان را تغییر دهید:

در یک رابطه افراد باید خود واقعی شان باشند و همدیگر را همانگونه که هستند بپذیرند،در این روابط خود واقعی تان را مخفی نکنیدد.چون اگر افراد بخواهند خودشان را بر اساس ملاک های طرف مقابل تغییر دهند، قطعا به مرور زمان خسته خواهند شد. در ازدواج به هیچ عنوان نباید به دنبال تغییر شخصیت یکدیگر بود.و یا یک رابطه را به نیت تغییر طرف مقال اصلا شروع نکنید. برای حفظ و بقاء رابطه تغییر دادن بعضی از رفتارها تاثیر مثبتی دارد ولی تغییر اساس و پایه خود اصلا کار صحیحی نیست. در حقیقت باید با فردی رابطه سالم عاطفی شروع کنید که شما را همانطور که هستید بپذیرد.

وجود مشکلات
وجود مشکلات در رابطه عاطفی

دوم)ارزش ها و باورهایتان با یکدیگر متناقض است:

محققان در حوزه روانشناسی خانواده و ازدواج اعلام کردند که اگر افراد در باورها و ارزش ها با هم همخوانی ندارند،و تفاوت های اساسی در آنها وجود دارد.اصلا این افراد با هم ازدواج نکنند چون تاثیر بسیار مخربی در رابطه افراد دارد.در بسیاری از مسائل وجود تفاوت های اساسی موجب بروز اختلافات زیادی می شود.و در نهایت افراد با مشکلات زیادی همراه می شوند. زمانی شروع یک رابطه سالم و عاطفی امکان پذیر است که در باورها، ارزش ها و نگرش ها افراد با هم تفاهم داشته باشند.

سوم) نیاز های خود را کنار می‌گذارید و فقط به نیاز‌های شریکتان اهمیت می‌دهید:

طبق نظر متخصصان رابطه سالم هنگامی ایجاد می شود که دو طرف به یک اندازه در رفع نیازها و خواسته های همدیگر اقدام کنند.و اگر رفع نیازها و خواسته ها یک طرفه باشد، به مرور زمان موجب افسردگی و کاهش و تحلیل رابطه می شود.و موفقیت در این رابطه امری دور از انتظار است.

چهارم) نداشتن حریم خصوصی و حس اجبار برای به اشتراک گذاشتن جزئیات زندگی فردی:

داشتن حریم خصوصی حتی بعد از رابطه زناشویی نیز باید برای زوج ها وجود داشته باشد.چون زوج ها مدتی را نیاز دارند که به خود اختصاص دهند،پرداختن به مسائل شخصی، گذراندن با خانواده، تفریح ، دوستان و…و در صورت علاقه و تمایل در مورد اتفاقات و هدف هایشان با هم صحبت کنند.ولی اینکه یکی از طرفین طرف مقابل را برای اشتراک گذاری جزئیات ندگی تحت فشار قرار دهد، در فرد حس بدی ایجاد می کند.

پنجم) اقدام به کنترل کردن رفتار طرف مقابل :

یکی از مواردی که آسیب جدی به رابطه می زند، کنترل کردن یکدیگر و گرفتن آزدای است.که موجب بروز مشکلات زیادی در رابطه و افراد می شود.و زوج ها احساس لذت و آرامش از رابطه را نخواهند داشت و به مرور از این رابطه دوری خواهند کرد.پس از انجام این رفتار دوری کنید.

ششم) ترس از ابراز نظر و بیان تفکرات شخصی :

در رابطه سالم و در زندگی زوج ها باید به راحتی بتوانند، تفکرات و نظرات خود را بدون ترس از تحقیر،قضاوت و سرزنش و… اعلام کنند.و در مورد آنها به راحتی صحبت کنند.در صورتیکه زوج ها به علت ترس از تحقیر و سرزنش و قضاوت در مورد نظرات خود از بیان آنها خودداری کرده و سکوت را انتخاب می کنند.و همانطور که می دانید گفتگو یکی از ضروری ترین موارد در رابطه عاطفی است و با کاهش صحبت زوج ها به مرو بینشان فاصله و دلزدگی ایجاد می شود.پس توصیه می شود زوج ها برای حفظ صمیمت خود و همچنین حفظ رابطه به دور از هرگونه ترس و نگرانی و دلهره مظرات خود را بیان کنند و با همدلی و علاقه به نظرات یکدیگر احترام بگذارند.

وجود مشکلات در رابطه عاطفی
مشکلات در رابطه عاطفی

هفتم) دادو فریاد و توهین به یکدیگر :

بدترین تاثیری که می تواند موجب خراب شدن یک رابطه عاطفی شود،حفظ نشدن حرمت و احترام است وقتی فردی به طور مدام شخصیتش خرد شود و مورد توهین قرار بگیرد. رابطه به سرعت از بین می رود و زمانی می رسد که فرد چشم باز می کند و می بیند که صمیت و عشق و علاقه در رابطه از بین رفته است. وقتی که زوج ها در شرایط بحرانی و سخت قرار می گیرند، توصیه می شود در کمال آرامش و احترام به صحبت های یکدیگر گوش دهند. و از هر  گونه پرخاشگری و داد پرهیز کنند، از رفتارهای فیزیکی و پرخاشگری کلامی دور ی کنند.تمام افراد باید مهارت های ارتباطی و حل مشکلات را آموزش ببینند.و از آن برای حفظ رابطه عاطفی کمک بگیرند.وگرنه شروع رابطه بسیار اشتباه و خطرناک است.

هشتم) احساس این که گذراندن وقت با یکدیگر نوعی انجام وظیفه است :

در یک رابطه سالم و موفق زوج ها باید بر اساس نیاز دو طرف زمانی را با یکدیگر بگذرانند.که این گذران زمان مفید باشد و صرفا جهت انجام تکلیف و وظیفه نباشد.تعدادی از زوج ها ممکن است حدود 30 دقیقه برای هم وقت بگذرانند اما این زمان برای آنها کافی باشد.ولی تعدادی از زوج ها هستند که به زمان بیشتری نیاز دارند و باید طرفین برای این مدت زمان به توافق برسند،و حتما برای این نیاز و رفع آن ارزش قائل باشید.و هرگز همدیگر را تحت فشار و ناراحتی قرار ندهند.

وجود مشکلات در رابطه عاطفی
وجود مشکلات در رابطه عاطفی

نتیجه گیری: 

در قسمت بالا اگر هر یک از نکات مطرح شده در ابتدای رابطه آن را مشاهده کردی، از شروع آن رابطه پرهیز کنید.و وقتی می توانید یک رابطه سالم را تجربه کنید که به باورها و ارزش های یکدیگر احترام گذاشته شود.و زوج ها در کنار داشتن تفاوت به تفاهم برسند. افرادباید به ارزش های خود و طرف مقابل احترام بگذارند.و خواسته ها و نیاز یکدیگر را بدون هیچگونه ترس و نگرانی بیان کنند.

گفتار پایانی:

دوستان و همراهان عزیز در این مقاله به وجود مشکلات در رابطه عاطفی پرداخته شد امیدوارم این مطلب برای شما مفید و سازنده باشد.برای مطالعه مقاله و مطالب بیشتر به مجله ماه سرا مراجعه نمایید.نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که تمام نکات این مجله تحت نظر متخصص نگارش می شود اما در صورت بروز هرگونه مشکل به متخصص مراجعه نمایید.