نشانه های خشم و درمان عصبانیت
نشانه های خشم و درمان عصبانیت

سلامتی و خانواده :نشانه های خشم و درمان عصبانیت

نشانه های خشم و درمان عصبانیت :

به علت وجود مشکلات زندگی و وجود استرس زیاد خشم و عصبانیت به وجود می آید. معمولا افراد باید با توجه به توصیه ها و روش های طبیعی عصبانیت خود را درمان کنند.در این مطلب به بررسی و تحلیل نشانه های خشم و درمان عصبانیت پرداخته می شود.خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درمان عصبانیت

نواع اختلالات خشم و عصبانیت:

کسانی که در کنترل خشم  مشکل دارند و یا تجربه خشم خارج از محدوده نرمال دارند، امکان دارد با انواع مختلفی از اختلالات خلقی مواجه شوند این اختلالات عبارتند از؛

خشم مزمن:

این خشم طولانی مدت است و تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن می گذارد و موجب اختلالات روحی می شود.

خشم مجهول و منفعل:

این نوع خشم تشخیصش بسیار سخت است.این دسته افراد گاهی اوقات متوجه نمی شوند که عصبانی هستند و عصبانیت خود را با بی حوصلگی و بی تفاوتی نشان می دهند.

خشم فراگیر :

این نوع خشم ناشی از مشکلات فرد ات و افراد برای مقابله با آن نیاز به زمان دارند.

خشم خود محور:

این نوع خشم بیشتر از خود افراد شروع می شود و موجب احساس گناه در فرد می شود.

خشم داوری:

این نوع خشم از طرف دیگران بروز می کند و موجب احساس رنجش و غیظ می شود.

نشانه های خشم و درمان عصبانیت
روش های کنترل خشم

خشم بی ثبات و ناگهانی:

این نوع خشم خود به خود بروز می کند و ناشی از خشم بیش از اندازه است.

خشم تهاجمی:

خشم تهاجمی که افراد تجربه می کنند، با احساس خودآگاهی است، هر چند قادر به درک ریشه اصلی آن نیستند،و البته این نوع خشم به صورت انتقام جویی و فیزیکی بروز می کند.و امکان آسیب به دیگران و اموال را دارد.

علت خشم و عصبانیت چیست؟

علت اصلی خشم یک محیط شخصی و فردی است، مسائل اقتصادی، مشکلات مالی،ضعف اجتماعی و استرس و دیگر موارد ممکن است موجب ایجاد خشم شود.

نشانه های وجود یک مشکل در مدیریت خشم و عصبانیت چیست؟!

از کوره در رفتن و از دست دادن آرامش به معنی مشکل افراد در مدیریت خشم نیست.کارشناسان این حوزه برای تشخیص اختلالات خشم،علائم و نشانه های عاطفی و جسمی رامورد بررسی قرار می دهند.

علائم و نشانه های مشکلات مربوط به خشم و عصبانیت:

یکی از علائم مشکلات عاطفی تحریک پذیری و اضطراب و خشم مداوم است.در صورتیکه احساس خستگی مفرط داریدو یا با مدیریت افکار خود مشکل دارید و به دیگران و خود آسیب می زنید، یکی از علائم نشان دهنده اختلال خشم و دیگر مشکلات است.

علائم فیزیکی مرتبط با مشکلات خشم و عصبانیت عبارتند از:

  • احساس مور مور شدن
  • احساس سوزش در قلب یا قفسه سینه
  • افزایش فشار خون
  •  سردرد شدید
  • فشار در سر یا حفره های سینوسی
  • احساس خستگی مفرط
  • اضطراب

بعضی از تاثیرات اضطراب در زندگی به ورت بلند مدت بروز می کند.و تعدادی از آنها نیز به صورت کوتاه مدت هستند و با نشانه هایی مانند؛تنفس سریع،سرگیجه،حالت تهوع،تنش عضلانی و تمرکز و حافظه بروز می کند. در گاهی اوقات افراد مبتلا به اضطراب و نگرانی شدید و طولانی مدت ممکن است دچار سکته مغزی شوند.و در این افراد اختلال شدید حافظه و اختلالات خواب نیز شایع است.

درمان های ساده و طبیعی عصبانیت :

در ادامه به نشانه های خشم و درمان عصبانیت در این قسمت از ماه سرا پرداخته می شود.با ما همراه باشید:

نشانه های خشم و درمان عصبانیت
روش های کنترل خشم

چند نکته برای بهبود خلق و خو و خنثی کردن عصبانیت و خشم درونی:

می توان گفت خشم یک حس طبیعی و حتی سالم است. اما نکته مهم این است که با آن برخورد مثبت داشته باشیم. در صورتیکه خشم کنترل و مدیریت نشود، امکان صدمه بر سلامت روان شما را دارد.

1. قبل از اینکه چیزی بگویید،ابتدا کاملا فکر کنید:

در زمان عصبانیت افراد ممکن است حرف هایی را بر زبان بیاورند که بعدا از گفتن آن پشیمان شوند. پس در زمان عصبانیت چند لحظه مکث کنید و حرفی نزنید و روی حرف ها و تفکرات خود تمرکز کنید، و این فرصت را به طرف مقابل نیز بدهید.

2. وقتی آرام تر شدید، عصبانیتتان را بروز دهید:

زمانی که توانستید به راحتی ناراحتی و عصبانیت خود را کنترل کنید، ناراحتی خود را مستقیم و قاطع بروز دهید اما نه به حالت تهاجمی برای طرف مقابل به صورت واضح ناراحتی، نگرانی و نیازهای خود را بیان کنید.

3. کمی ورزش کنید:

برای تخلیه استرس و عصبانیت فعالیت جسمی خود را افزایش دهید.زمانی هیی که احساس عصبانیت می کنید، حتما کمی از وقت خود را برای پیاده روی اختصاص دهید و یا به انجام فعالیت ها یفیزیکی مورد علاقه خود بپردازید.

4. راهکارهای ممکن را بررسی کنید:

هرگز روی موضوعی که شما را عصبانی کرده تمرکز نکنید، و تمرکز روی حل مشکل داشته باشید. اگر اتاق نامنظم کودکتان شما را عصبانی کرده، درب اتاق را ببندید،و یا دیگر موارد و به خودتان یادآور شوید که عصبانیت چیزی را حل نمی کند، بلکه اوضاع را خراب تر می کند.

5. به خودتان استراحت دهید:

جالب است بدانید که استراحت فقط برای کودکان نیست وبدن شما نیز نیاز به استراحت دارد.برای استراحت خودتان در طول روز زمانی هایی را کنار بگذارید.بدن شما نیز نیاز به آرامش و استراحت دارد.

6. از ضمیر من استفاده کنید:

هرگز برای مقصر دانستن و انتقاد از دیگران از ضمیر تو استفاده نکنید چون باعث می شود که تمام فشارها بیشتر روی شما باشد، کافیست در این مواقع و برای ابراز ناراحتی خود از ضمیر من استفاده کنید: به عنوان نمونه”من خیلی ناراحت شدم بدون اینکه در جمع کردن میز صبحانه کمک کنی گذاشتی و رفتی”

7. کینه ای به دل نگیرید:

قوی ترین ابزار در عصبانیت بخشش است.در صورتیکه به احساسات منفی و عصبانیت میدان دهید متوجه می شوید که خودتان نابود می شود.در صورتیکه بتوانید فردی را که اذیت کرده ببخشید،می توانید از این موقعیت دو طرف درس بگیرید، البته این موضوع برای بعضی از افراد منطقی نیست.

8. برای خالی کردن فشار، شوخ طبع باشید:

یکی از نکاتی که موجب کاهش فشار عصبی می شود شوخ طبعی است.البته دقت داشته باشید در زمان شوخی از طعنه و ریشخند احتناب کنید.چون موجب جریحه دار شدن احساسات دیگران شده و ممکن است اوضاع را بدتر کند.

9. مهارت های تمدد اعصاب را تمرین کنید:

برای کنترل خشم و رسیدن به آرامش توصیه می کنم از تمرینات تمدد اعصاب استفاده کنید، تمریناتی مانند؛تجسم عبارات آرامش بخش،تجسم یک منظره زیبا و آرام بخش و یا گوش دادن به یک موسیقی ملایم وهمچنین کمک گرفتن از تمرینات یوگا

10. بدانید چه زمانی نیاز به کمک دارید:

آموزش کنترل عصبانیت برای افراد اصلا کار مشکل و سختی نیست. اگر تصور می کنید که عصبانیت شما خارج از کنترل است و موجب می شود به کارهایی دست بزنید که بعدا برایتان پشیمانی داشته باشد،حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

11.از مدیتیشن و یوگا استفاده کنید:

با انجام و حرکات یوگا و مدیتیشن می توانید به آرام کردن ذهن و بدن خود کمک شایانی داشته باشید.

12. نفس کشیدن عمیق را تعریف کنید:

سعی کنید با تمرین کنترل تنفس خود احساس خشم خود را کنترل کنید، این کار موجب کاهش ضربان قلب،و فشار خون می شود.

13. آرامش عضلانی داشته باشید:

یکی دیگر از روش های کنترل خشم،آرامش عضلانی است،برای این کار کافیست در یک مکان خلوت و در آرامش بنشینید و بر عضلات خود تمرکز کنید، و با یک تنفس عمیق عضلات خود را به سختی فشار دهید، و این روند را تا 5 ثانیه نگه داشته و 15 ثانیه وقفه و مجددا تکرار کنید.

14. به موسیقی گوش دهید:

یکی از روش های آرامش دهنده و تسکین دهنده گوش دادن به موسیقی است و موجب کاهش تنش و احساس خشم می شود.هر زمان که عصبانی شدید، هدفون در گوش های خود گذاشته و یک موسیقی آرام گوش دهید.این کار موجب می شود ذهنتان از هر عصبانیت و تنشی خارج شود.

15.از توپ استرس استفاده کنید:

یکی از روش های فوری کاهش خشم استفاده از توپ استرس است.چون موجب فشرده و آزاد شدن عضلات می شود و موجب می شود که فرد بعد از فشردن توپ، بازو و مچ درد بگیرد،و این درد موجب می شود مغز اندروفین آزاد کند، که موجب کاهش استرس بدن می شود.

16. تا 10 بشمارید:

یکی از قدیمی ترین ترفندها برای کنترل خشم آرام شمردن است طوری که راحت تر و بهتر فکر کنید و در مواقعی که عصبانی هستید،هیچ انگیزه ای برای صدمه زدن به دیگران نداشته باشید.و قبل از صحبت کردن تا عدد 10 و یا بیشتر بشمارید.

17.یک عبارت آرامبخش را تکرار کنید:

زمانی که عصبانی هستید،از کلمات جادویی آرام باش،آسان بگیر را با خودتان تکرار کنید،چون سیگنال هایی که به مغز و اعصاب ارسال می شود، که موجب آرام شدن ذهن و بدن می شود.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

روابط عاطفی :نشانه ها و رفتارهای خاص پسر عاشق چگونه است ؟

روابط عاطفی :نشانه ها و رفتارهای خاص پسر عاشق چگونه است ؟

رفتارهای خاص پسر عاشق : اگر دوست دارید متوجه شوید که پسری عاشق شماست یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *