نکات بارداری
نکات بارداری

موارد خیلی مهم که خانم های باردار باید رعایت کنند.

خانم های باردار به 8ساعت خواب در شب لازم دارند .و ممکن است که بعضی از خانم ها در روز هم نیاز به استراحت داشته باشند .

مادر اینجا به 7 نکته مهم و اساسی در مورد خانم های باردار اشاره می کنیم .

1- ورزش

ورزش هم برای مادر و هم جنین بسیار مفید است بهترین ورزشی که خانم های باردار باید انجام بدهند پیاده روی در هوای ازاد است که این ورزش باعث میشود که عضلات شکم به خوبی تقویت شوند .و این باعث میشود به پایین امدن سر جنین در لگن کمک اساسی کنند .و باید به این نکته توجه کرد که باید از ورزش های سنگین اجتناب کرد که این کار باعث زمین خوردن وضربه رو برای مادر به همراه دارد.شنا در بارداری ایرادی ندارد ولی بهتر است تحت نظر پزشک خود ورزش کنند.

2 استراحت

عده ی از خانم‌های باردار به اصطلاح استراحت مطلق می‌شوند، به این معنا که باید مدام دراز بکشند، حتما از دستشویی فرنگی استفاده کنند و فقط اجازه دارند برای صرف غذا یا دوش گرفتن سرپایی و کوتاه مدت از جایشان بلند شوند.
گاهی اوقات نیز خانم باردار باید دوران بارداری را در بیمارستان طی کند و تحت مراقبت‌های 24 ساعته قرار بگیرد. البته خانم‌ها نباید از این ماجرا بترسند؛ زیرا استراحت مطلق در شرایط خاصی نیاز می‌شود و در طول این مدت هم فرد باردار باید با خواندن کتاب‌هایی مثل تربیت کودک یا مراحل رشد جنین، تماشای فیلم، آموزش زبان‌های خارجی از طریق فیلم و کتاب و… خودش را سرگرم کند تا افسردگی به سراغش نیاید.

3- استحمام

عده ی از خانم های باردار بیشتر به علت تغییرات هورمونی عرق میکنند و ترشحات تناسلی بیشتری دارند .استحمام در روز نه تنها باعث ارامش میشود. و از عفونت های مختلف نیز پیشگیری میکند .و باید به این نکته توجه کرد که هنگام دوش پرفتن از اب ولرم استفاده کرد زیرا اب داغ در سه ماه اول بارداری باعث سرگیجه مادر میشود

4-  حفظ مراقبت از دندان ها

به محض اطمینان از حامله بودن، به دندانپزشک مراجعه نمایید تا لثه ها و دندان‌های تان معاینه شود. حداقل یک بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید (مخصوصا قبل از خواب). از خوردن شیرینی و آب نبات های سفت و نوشابه های رنگی و گازدار خودداری کنید.

5- لباس خانم باردار

از ماه های سوم وچهارم به بعد خانم باردار باید لباس راحت بپوشد.از پوشیدن جوراب های تنگ که جریان خون پاها را مختل می کنند و باعث بزرگ شدن سیاهرگ‌های پا و ایجاد واریس می شوند، خودداری نمایید.

6- مراقبت از پستان‌ها

حدود ماه سوم و چهارم حاملگی بایستی از سینه‌بندهای بزرگتر از اندازه معمول استفاده شود.

از ماه پنجم حاملگی به بعد ممکن است مایع زرد و شفافی که آغوز نامیده می شود، از پستان زن باردار ترشح شود. این ترشحات ممکن است در اطراف نوک پستان بماند و خشک شود.

فقط با آب ولرم نوک پستان ها را شستشو دهید، چرا که صابون و الکل باعث خشکی پوست و حتی زخم و ترک نوک پستان می شود.

7- روابط زناشویی

اگر خانمی سابقه سقط و خونریزی، پارگی زودرس کیسه آب و یا زایمان زودرس دارد، روابط زناشویی برای او به خصوص در سه ماهه اول حاملگی بطور قابل ملاحظه ای محدود می شود. در غیر این صورت داشتن روابط زناشویی در حاملگی آزاد است.

 

 

 

 

درباره‌ی آزاده

حتما ببینید

تنظیم خانواده و بارداری :بهترین زمان برای فاصله دو بارداری چقدر است ؟

تنظیم خانواده و بارداری :بهترین فاصله بین دو بارداری چقدر است ؟

فاصله بین دو بارداری : هنگامی که خبر تولد اولین فرزند خانواده به همگان می‌رسد،  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *