خواص بی نظیر خرفه برای سلامت و درمان تمام بدن

خواص بی نظیر خرفه برای سلامت و درمان تمام بدن

سلام ماه سرایی عزیز. در این مقاله می خواهیم شما را با خواص بی نظیر خرفه برای سلامت و درمان تمام بدن

آشنا کنیم.

خواص خرفه ابرگیاه فوق‌العاده بدین شرح است:

خرفه، به عنوان یک گیاه بومی در ایران شناخته می‌شود که سابقه کشت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، به طوری که در مناطق جنوبی کشور به عنوان یک سبزی، مورد کشت قرار می‌گیرد و از تخم آن در تزئین انواع شیرینی استفاده می‌شود.

  • ادرارآور
  • دوست‌دار قلب و عروق
  • کاهش قندخون
  • منبع آنتی اکسیدان
  • مفید برای گوارش
  • ضدعفونی کننده
  • ضدزخم‌معده
  • ضدالتهاب

رازخرفه با دیابت:

در بررسی‌های علمی صورت گرفته اثر هیپوگلایسمیک پلی ساکاریدهای موجود در خرفه به اثبات رسیده است.
همچنین یافته‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان داده‌اند مصرف دانه خرفه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با متفورمین (داروی اصلی کنترل کننده قند خون در افراد دیابتی) منجر به کاهش معنی داری در گلوکز ناشتای پلاسما و سطح سرمی انسولین می‌شود.

راز خرفه و سلامت پوست:

از مواردی که مدت‌هاست مورد توجه محققین قرارگرفته، استفاده از گیاه خرفه در محصولات آرایشی و بهداشتی است.

خرفه به دلیل داشتن مقادیر فراوان بتاکاروتن باعث زیبایی پوست می‌شود. و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، اسید آسکوربیک، مس و منگنز تولید کلاژن را تحریک می‌کند. و با کاهش تولید چین و چروک در پوست به عنوان گیاه ضد پیری در فرآورده‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققین نشان داده‌اند ترپنوئیدهای موجود در خرفه دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی نئوپلاستیک است و در درمان سوختگی و بیماری‌های پوست از جمله اگزما و آکنه کاربرد دارد.

خواص بی نظیر خرفه برای سلامت و درمان تمام بدن

خرفه و اشعه خورشید:

اشعه اولتراویوله نور خورشید توسط پوست جذب و ترکیبات خطرناکی به نام رادیکال‌های آزاد در آن ایجاد می‌شود. این ترکیبات معمولاً عامل ایجاد سرطان، افت کیفیت و پیری زودرس پوست هستند.
گیاه خرفه به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان گوناگون و بسیار مفید نظیر ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، گلوتاتیون، بتالائین‌ها، کوئرستین  می‌تواند. در خنثی‌سازی و کاهش تولید این رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها و در نهایت زیبایی و سلامت پوس نقش اساسی را ایفا نماید.خواص بی نظیر خرفه برای سلامت بسیار است.

راز خرفه و استرس:

عصاره آبی ساقه و برگ خرفه سبب شل شدن عضلات اسکلتی شده که با اثر داروهای کاهنده اضطراب و استرس مانند کلردیازپوکساید، دیازپام و وانترولن سدیم قابل مقایسه می‌باشد. به طوری که حتی اثر شل کنندگی خرفه به صورت داخل صفاقی مؤثرتر از داروهای فوق گزارش شده است.

همچنین اثرات ضد اضطرابی این عصاره می‌تواند از طریق تأثیر بر سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و یا به علت شل شدن عضلات (در پی یون پتاسیم) باشد؛ زیرا که این گیاه منبعی غنی از یون پتاسیم است. همچنین  مکانیسم ضداضطرابی خرفه، ناشی از عملکرد سینرژیک ترکیبات فتوشیمیایی، به خصوص فلاوونوئیدهای موجود در این گیاه است.

ارزش غذایی خرفه:

استفاده از خرفه در طب سنتی سابقه‌ی طولانی دارد. خرفه سرشار از مواد مغذی مختلف است. هر ۱۰۰ گرم خرفه محتوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین A: مقدار ۲۶٪ نیاز روزانه‌ی بدن؛

ویتامینC : مقدار ۳۵٪ نیاز روزانه‌ی بدن؛

منیزیم:17٪ نیاز روزانه‌ی بدن؛

منگنز: ۱۵٪ نیاز روزانه‌ی بدن؛

پتاسیم:14٪ نیاز روزانه‌ی بدن؛

آهن: ۱۱٪ نیاز روزانه‌ی بدن؛

کلسیم: 11%نیاز روزانه‌ی بدن.

همچنین خرفه محتوی مقادیر اندکی از ویتامین‌ B3.B1، و B2، فولات ، مس و فسفراست.

جالب این است که خرفه  تنها محتوی ۱۶ کالری انرژی است. این ویژگی‌ها موجب شده خرفه از لحاظ تراکم مواد مغذی نسبت به کالری یکی از مفیدترین غذاها در جهان باشد.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 :

اسیدهای چرب امگا ۳ اهمیت ویژه‌ای دارند. زیرا بدن نمی‌تواند خودش آنها را بسازد. بنابراین باید این چربی‌ها را از طریق غذاها به‌دست آورد. خرفه چربی زیادی ندارد، ولی بخش قابل‌توجهی از چربی آن به‌شکل اسیدهای چرب امگا ۳ است.

 کمک به رشد کودکان:

با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند. از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی ( بیش فعالی) که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

ویتامین A :

ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم ، تقویت بینایی کمک می‌کنند. خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند، تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید چشم جلوگیری می کند.

طریقه مصرف خرفه:

برای پخت‌ و پز: از خرفه می‌توان در سوپ ها و سالادها وخورش ها استفاده کرد.

می‌توان خرفه را به خوراک‌های گوشت اضافه کرد، تا طعم بهتری به گوشت بدهد. همچنین می‌توان خرفه را به خمیر اضافه کرد و نان‌های خوشمزه‌ای پخت.

احتیاط درمصرف خرفه:

خرفه محتوی اگزالات است. وجود اگزالات احتمال تشکیل و پیشرفت سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، بهتر است از مصرف خرفه چشم‌پوشی بکنید.

همچنین اگزالات خاصیت ضد تغذیه‌ای دارد. درنتیجه ممکن است از جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم جلوگیری بکند.

اگر وجود اگزالات در خرفه باعث نگرانی‌تان شده است، خرفه را همراه با ماست میل بکنید. زیرا ماست مقدار اگزالات موجود در خرفه را به ‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین پختن خرفه با آبِ درحال جوش می‌تواند. موجب کاهش چشمگیر اگزالات موجود در آن شود.

مقدار اگزالات در خرفه‌ای که در سایه و شرایط تاریک رشد می‌کند، بیشتر از خرفه‌ای است که نور آفتاب دریافت می‌کند.

امام صادق (ع) می فرماید:در روی زمین گیاهی سودمندتر از خرفه نیست. در آن شفای نود ونه درد است.

منبع: مجله ماه سرا

 

 

درباره‌ی ریحانه

حتما ببینید

پزشکی و سلامتی :علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

درد زیر شکم مردان : هر دو جنس مرد و زن درد زیر شکم را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *