خواص بی نظیر سیرابی برای سلامت و درمان تمام بدن

خواص بی نظیر سیرابی برای سلامت و درمان تمام بدن

سلام ماه سرایی عزیز.در این مقاله می خواهیم شما را با خواص بی نظیر سیرابی برای سلامت و درمان تمام بدن آشنا کنیم.

خواص درمانی و معجزه‌آسای سیرابی :

سیرابی یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت معده و درمان کم خونی است.

سیرابی و شیردان جزء امعا و احشای درون شکم علفخواران (نشخوارکنندگان) است.  این غذا با اسامی سیراب شیردان، سیرابی ، سوپ سیرابی و خورشت سیرابی نامیده میشود.

عضلات صاف و لانه زنبوری که در سیرابی و شیردان وجود دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و از نظر پروتئین و چربی با گوشت گاو و گوسفند بسیار متفاوت است. که بر خلاف کله ‌و‌پاچه باعث افزایش کلسترول نمی‌شود، البته کالری آن نسبت به گوشت قرمز کمتر بوده ولی پروتئین آن مشابه گوشت قرمز، مرغ و ماهی است.

خواص درمانی سیرابی:

  • درمان کم خونی
  • مفید در رشد و تقویت کودکان
  • بهترین برای تقویت معده و روده
  • مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس
  • تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم، همانطور که می دانید. با تولید اسپرم سالم باعث می شود ، که در تخمک گذاری تاثیر به سزایی داشته باشد. و باعث ایجاد نطفه شود. حال یکی از عواملی که باعث تولید اسپرم سالم می شود مصرف سیرابی است.
  • کمک در درمان بیماری‌های عصبی و افسردگی
  • درمان زخم معده و اثنی عشر
  • تقویت و درمان ریزش مو، روی موجود در سیرابی سبب بلندی قد، پرپشتی مو شده و مانع ریزش موی سر می‌شود و در واقع ۱۰۰ گرم سیرابی ۱۱ درصد نیاز روزانه بدن را به روی تأمین می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد سرطان

طریقه مصرف سیرابی:

معمولا سیرابی را پاک کرده و می‌فروشند؛ ولی کافی نیست و باید در منزل بدقت تمیز کرد.حتی در صورت امکان با استفاده از فرچه پلاستیکی که باعث از بین رفتن پرز سیرابی نشود کاملاً شستشو کرده سپس آنرا با استفاده از قیچی آشپزخانه به قطعات کوچکی برش می‌زنیم، مقداری آب به‌حدی که روی آن را بگیرد. روی سیرابی می‌ریزیم روی حرارت قرار داده و می‌گذاریم. جوش بیاید، کف آن را می‌گیریم . دو عدد پیاز خرد کرده و دو حبه سیر و مقداری زردچوبه اضافه می‌کنیم. و درب آن را می‌بندیم. و با حرارت ملایم می‌گذاریم تا کاملا بپزد، و آب آن به ‌خوردش برود. بهتر است برای پخت سیرابی از ظرف مسی استفاده کنید. در زودپز پخت نشود. مدت زمان  حدود 4 تا 5 ساعت وقت برای پختن آن لازم است. وقتی سیرابی کاملا پخته شد. کمی نمک به آن می‌زنیم. بعد نوش جان فرمایید. خواص بی نظیر سیرابی برای سلامت بدن را بیشتر بخوانیم.

آهن موجود در سیرابی:

آهن سیرابی همچون گوشت قرمز برای رفع کم‌خونی مناسب است و هر 100 گرم سیرابی 5 میلی‌گرم آهن دارد. سیرابی برخلاف گوشت قرمز کلسترول ندارد و حاوی حاوی انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین B1، B2، B6،B12 بوده و ویتامین A آن نیز زیاد است.

ویتامین های بی نظیر موجود در سیرابی:

از جمله سایر خواص و فواید سیرابی برای سلامت بدن ویتامین B12  موجود در آن است که آن را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رفع حالت تهوع زنان باردار تبدیل کرده است. در هر ۱۰۰ گرم سیرابی حدود ۷۲/۰ میکروگرم ویتامین B12 وجود دارد. این میزان برابر با ۳۰ درصد ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 مورد نیاز یک انسان بالغ است. ویتامین B12 سطح متابولیسم بدن را در حد نرمال نگه می‌دارد و به بهبود عملکرد سیستم عصبی و نیز ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقادیر اندکی ویتامین E است.خواص بی نظیر سیرابی برای سلامت بدن را در ادامه مقاله می خوانید.

خواص بی نظیر سیرابی برای سلامت و درمان تمام بدن

فواید موجود در سیرابی:

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان است، چرا که دارای پروتئین و آمینواسیدهای با کیفیت و ضروری بدن است که در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن ها را تامین کند. به علاوه این مواد با کیفیت در رشد و ترمیم بافت های از بین رفته نیز نقش مهمی را برعهده دارند.

فواید سیرابی در دوران بارداری:

با توجه به وجود انواع مواد مغذی در سیرابی، استفاده از این ماده غذایی فواید بسیاری برای سلامتی بدن مادر و جنین دارد. ویتامین B موجود در سیرابی برای زنان بارداری که دچار حالت تهوع می شوند، مفید است. علاوه بر این برخی از افراد بر این باور هستند که مصرف سیرابی قبل و در طول بارداری، موجب زیبایی جنین می شود.

مضرات مصرف سیرابی:

  • یکی از مضرات سیرابی این است. که چون در پخت آن معمولا از نمک زیاد استفاده می شود . فشار خون را بالا می برد.
  • سیرابی یک غذای چرب است و باید در مصرف آن احتیاط کرد.
  • یکی دیگر از مضرات سیرابی مربوط به زمانی است. که سیرابی بهداشتی نبوده، خراب باشد یا خوب شسته و تمیز نشده باشد.

نکات خاص در خرید سیرابی:

  1. هنگام خرید سیرابی باید توجه کنید که حتما سیرابی دارای بوی بد نباشد.  بهتر است قبل از پختن سیرابی، آن را از هر جهت بررسی کنید.
  2. بهتر است قبل از پخت، این ماده غذایی را کامل شسته و تمام زواید اطراف آن را دور بریزید.

 تشخیص رنگ سیرابی به صورت زیر است :

  • به دلیل خوردن دام خشک در زمستان و بهار رنگ سیرابی تیره است.
  • به هنگام خرید سیرابی در فصل تابستان و پاییز رنگ آن سفید است زیرا علوفه تازه خورده است.
  • مدت زمان استاندارد از مرحله پخت تا مصرف سیرابی ۱۲ ساعت است. بیشتر از این زمان سیرابی را نگهداری نکنید.

چطور سوپ سیرابی را بپزیم تا خواص و فواید سیرابی حفظ شوند:

برای حفظ خواص و فواید سیرابی بهتر است . نحوه پخت صحیح آن را بلد باشید. یکی از بهترین و ساده‌ ترین دستور پخت‌ها برای سیرابی، پخت آن با پیاز خام است.

خواص سیرابی برای کبد:

از علائم اختلال در کارکرد کبد، یبوست و پف کردن زیر چشم پس از بیدار شدن، ریزش مو و وجود لک در صورت است.

تبخال به علت کمبود ویتامین در بدن است که با یک شوک عصبی، کبد دچار مشکل شده و فرد، تبخال می زند . دم کرده پوست سیب برای تبخال بسیار مفید است. اکثر بیماری های پوستی در ارتباط با کبد است. ناراحتی های پوستی معمولااز گرم مزاجی و یا از سرد مزاجی به وجود می آید. کسانی که ناراحتی کبدی و یا صفرای بالایی دارند. معمولا بر روی کتف آنها و یا پشت کتف شان جوش می زند. ولی کسانی که از سردی دچار ناراحتی پوستی می شوند،  پوست خشک شده، خارش زیادی داشته و ترک می خورد و خون می آید. برخی از قارچ های پوستی نشانه ناراحتی کبدی است. برای رفع آن، پوست را باید با روغن کنجد ماساژ داد و غذاهای موافق مزاج خورد. ترک پاشنه پا اگر ناشی از راه رفتن بر روی سطوح خاکی یا مانند آن نباشد، نشانه اختلال در کبد است. اگر خورشت آلو اسفناج، سیرابی، انار، پاچه گوسفند، زرشک و عناب استفاده شود، مفید است. غذاها را زیاد سرخ نکنید. که باعث فشار بر کبد و عصبی شدن شما می شود.

منبع: مجله ماه سرا

 

درباره‌ی ریحانه

حتما ببینید

زناشویی :علت خیانت در رابطه زناشویی و راه های درمان آن

زناشویی :علت خیانت در رابطه زناشویی و راه های درمان آن

علت خیانت در رابطه زناشویی : از آسیب زا ترین و پیچیده ترین موارد در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *