بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن
بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن

بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن

سوزش ادرار بعد از نزدیکی :

امکان دارد تصور کنید که یک رابطه زناشویی پایانی آرام و لذت بخش دارد، ولی اینطور نیست و در بعضی مواقع ممکن است رابطه زناشویی همراه با درد های متفاوتی باشد،که مهم ترین آنها سوزش ادرار بعد از رابطه زناشویی می باشد،این اتفاق در هر زمان ممکن است رخ دهد،چه در اولین تجربه و یا نه، د راین مقاله به بررسی و تحلیل سوزش ادرار بعد از نزدیکی می پردازیم با ما همراه باشید.

سوزش ادرار بعد از رابطه زناشویی چیست و با چه نشانه‌هایی همراه است؟

دردی‌ که زنان بعد از انجام رابطه زناشویی به سوزش ادرار دچار می‌شوند. این درد موجب می‌شود تا هر دفعه در زمان ادرار تجربه سوزش دردناکی را داشته باشند. و این تجربه‌ ناخوشایند فرد را از انجام مجدد رابطه زناشویی دلسرد میکند.و تصور می کنند که عدم  برقراری رابطه زناشویی بهترین راه برای فرار از درد است، اما این تصور کاملا اشتباه است، هر دردی درمانی دارد،و با رعایت چند نکته به راحتی می توانید از این دردها در امان بمانید.

علت سوزش ادرار در زنان بعد از نزدیکی :

همانطور که می دانید زنان ده برابر آقایان در معرض مبتلا شدن به عفونت های مجراری ادرار هستند،ولی لازم است چند نکته را رعایت کنند،سوزش ادرار بعد از رابطه زناشویی به علت عفونت در مجاری ادرار است،ولی عفونت ادراری چه ربطی به رابطه زناشویی دارد،و چگونه این عفونت رخ می دهد؟با ما همراه باشید.

حساسیت داشتن به لاتکس و استفاده از کاندوم :

اگر تصورتان این است که استفاده مدام از کاندوم بهترین راه برای جلوگیری از انواع عفونت ها و بیماری هاست، فکرتان درست است ولی هستند افرادی که به لاتکس حساسیت دارند،و استفاده از کاندوم موجب ایجاد خارش و سوزش واژن می شود و در گاهی اوقات ممکن است،یکی از دلایل سوزش ادرار باشد،حساسیت به لاتکس یک مساله مهم است و بهتر است افرادی که به لاتکس حساسیت دارند از کاندوم های فاقد لاتکس استفاده نمایند.

انجام رابطه جنسی غیربهداشتی :

از شایع ترین علت های عفونت ادراری در بانوان رابطه زناشویی می باشد،چون رابطه زناشویی قادر است انواع میکروب ها و باکتری ها را به ناحیه ادراری زن انتقال دهد،ضمنا میکروب ها می توانند از ناحیه مقعد به طرف ناحیه ادراری منتقل شوند و در مواقع نادر باکتری ها به مثانه و کلیه وارد شده و موجب عفونت می شود.

استفاده از عوامل جلوگیری نامناسب :

همانطور که گفته شد بعضی از افراد به لاتکس حساسیت دارند،و موجب عفونت و سوزش می شود،همچنین استفاده از اسپرم کشش ها و دیافراگم نیز می تواند موجب جمع شدن باکتری و ابتلاء به عفونت می شود.در صورتیکه زن به بیماری عفونی دستگاه ادرار مبتلا شود،می تواند این بیماری را به همسرش انتقال دهد،پس اگر خانمی به این بیماری مبتلا شد در مرحله اول باید درمان را انجام دهد سپس اقدام به برقراری رابطه زناشویی نماید.

عفونت‌های قارچی در ناحیه تناسلی زنان :

اگر بعد از برقراری رابطه زناشویی به خارش و سوزش مبتلا شدید، علامت ابتلاء به عفونت قارچی به نام کاندیدیاز است، از علائم ابتلاء به این بیماری می توان به تورم لبه های واژن و همچنین ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژینال اشاره کرد،لازم به ذکر است این عفونت فقط به علت رابطه زناشویی رخ نمیدهد و در دخترانی که هیچگونه رابطه زناشویی ندارند، نی زمشاهده می شود.

سوزش ادرار واژینیت پس از رابطه جنسی :

در این نوع از ابتلاء واژن به علت نزدیکی یا هر دلیل دیگری موجب برهم ریختن تعادل باکتری های واژن شده و دچار التهاب می شود.

حساسیت به مایع منی :

یکی از علت های بسیار نادر و رایج عفونت در زنان حساسیت به مایع منی است،در این نوع از ابتلاء بعد از اتمام رابطه زناشویی زن به علت وجود پروتئن ها در مایع منی مرد دچار سوزش ادرار می شود،البته این نوع حساسیت را می توان با استفاده از کاندوم برطرف کرد ولی برای درمان قطعی حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن
سوزش ادرار بعد از نزدیکی

 

جلوگیری از سوزش ادرار پس از نزدیکی :

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد نیاز نیست برای پیشگری از سوزش رابطه زناشویی را قطع کنید، کافیست چند نکته بهداشتی را رعایت کنید، این موارد عبارتند از؛

راه‌های جلوگیری :

  • قبل از انجام رابطه زناشویی و بعد از آن حتما ادرار کنید. چون موجب شستشوی ناحیه تناسلی و خروج باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود. به این نکته حتما اهمیت زیادی بدهید.
  • قبل از نزدیکی و بعد از آن اتمام رابطه زناشویی توصیه می شود که مقعد و ناحیه تناسلی را  به مدت 20 ثانیه با آب و مایع شوینده یا صابون شستشو دهید.و خانم‌ها دقت داشته باشند که دقت بیشتری برای تمیز کردن لبه واژن داشته باشند.
  • به میزان کافی مایعات و آب میل نمایید.با هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کنید تا میکروب‌ها و باکتری‌های اضافه از بدن خارج شود.
  • برای جلوگیری از بارداری بهتر است از لوازم استاندارد، بهداشتی، با کیفیت و مناسب خود استفاده نمایید. و از دیافراگم و اسپرم‌کش‌ها اصلا استفاده نکنید.
  • اگر قصد دارید در زمان برقراری رابطه زناشویی از محصولات روان کننده استفاده کنید، توصیه می شود از ژل‌های محلول در آب استفاده کنید.
  • بعد از ادرار توصیه می شود که آلت تناسلی از جلو به عقب شسته شود، تا باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در مقعد به قسمت جلویی انتقال پیدا نکند.
  •  از لوازم بهداشتی معطر بهتر است استفاده نکنید.
  •  استفاده از دوش واژینال پرهیز شود
  • زود به زود لباس زیر خود را تعویض کنید و حتما از لباس‌های نخی و گشادتر استفاده نمایید.

 

چرا زنان بیشتر از مردان به سوزش و عفونت ادراری پس از رابطه جنسی دچار می‌شوند؟

همانطور که بیان شد عفونت و سوزش ادرار در خانم ها بسیار شایع است و علت آن دو مرود است؛

  • در زنان مجرای ادراری به قسمت واژن و مقعد بسیار نزدیک است و به همین علت باکتری‌ها و میکروب ها به راحتی به این قسمت منتقل می شود.
  •  طول مجرای ادرار در بانوان از مردان بسیار کوتاه‌تر است. به همین علت باکتری‌هایی که به این قسمت وارد می‌شوند، سریع‌تر به مثانه رسیده  و موجب عفونت می‌ شود. ولی در مورد مردان این‌طور نیست.

درمان خانگی سوزش ادرار :

برای درمان سوزش ادرار می توانید از روش های خانگی نیز استفاده نمایید،این روش ها عبارتند از؛

 

درمان خانگی سوزش ادرار:

  • در درجه اول برای درمان سوزش ادرار می توانید مایعات به میزان زیادی مصرف نمایید،چون نوشیدن مایعات موجب کاهش عفونت و درد می شود.
  • برای درمان سوزش ادرار بعد از رابطه زناشویی آنتی‌بیوتیک‌های گیاهی و مقوی مانند زنجبیل، سیر، جعفری، بابونه و … مصرف شود است.
  • مصرف میوه ها و مرکباتی که دارای ویتامین C می باشند همانند انواع مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو، کیوی و …) در رفع عفونت‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • بعضی از مواد خوراکی مثل؛ چغندر، اسفناج، شنبلیله، خیار و …بسیار ادرار آور است و در کاهش بیماری به شما کمک می‌کنند.
  • در دوران پریود زود به زود پد بهداشتی را عوض کنید.
  • تخم گشنیز در رفع سوزش شهرت زیادی دارد چون دانه‌های تخم گشنیز خاصیت ضدباکتری دارند و می‌تواند از اندام زنان در برابر عفونت‌ها محافظت کنند.
  • بعد از ادرار کردن به خوبی خود را شستشو دهید.
  • از سرکه سیب می توانید برای پاکسازی بدن استفاده کنید کافیست سرکه سیب را در وان پر از آب ریخته و در وان غوطه ور شوید، و یا سرکه سیب را با کمی عسل و آب گرم ترکیب کرده و میل نمایید

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *