بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.
بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.

اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد

اقدامات قبل از بارداری :

برای تمام خانم های متاهل بارداری یک تجربه شیرین و جدید است و بسته به شرایط جسمانی ممکن است دوران راحت و یا سختی را پشت سر بگذارند،ولی برای به دنیا آمدن نوزاد سالم و داشتن دوران بارداری راحت باید اقدامات قبل از بارداری را به خوبی انجام و رعایت کنید.با ما همراه باشید.

اقدامات قبل از بارداری که باید انجام داده شود:

چون خانم ها دارای سیستم بدنی پیچیده ای هستند، اقدامات قبل از بارداری برایشان بسیار مهم و ضروری است،چون قرار است 9 ماه جنین در شکم مادر رشد و پرورش یابد،شاید برایتان سول شود، این اقدامات چیست؟

با پزشک زنان مشورت کنید :

قبل از انجام هرگونه اقدامی برای باردای با پزشک خودتان حتما مشورت داشته باشید،در این مشاوره موضوعاتی از قبیل فشار خون، قد، وزن و بیماری های خاص زمینه ای و همچنین نسبت فامیلی  مصرف داروهای خاص سوالاتی پرسیده می شود.که درپروسه بارداری بسیار مهم است.

آزمایشات قبل از بارداری انجام دهید :

همانطور که می دانید وضعیت جسمانی مادر نقش زیادی در بهتر گذراندن بارداری دارد،پزشک برای اطلاع از وضعیت جسمانی مادر از او آزمایش های متفاوتی می گیرد و ممکن است، به مادر مصرف مولتی ویتامین را تجویز کند.و پزشک به مادر تویه می کند قبل از بارداری چند نوع ویتامین را مصرف کند که عبارتند از؛

  • فولیک اسید در سه ماهه اول برای پیشگیری از ناهنجاری‌های عصبی جنین باید مصرف شود.
  • برای کیفیت استخوان ها ویتامین D نقش پررنگی دارد.
  • مصرف به اندازه ویتامین A  چون مصرف بی‌رویه آن موجب بروز نواقصی در جنین می‌شود.

از دیگر آزمایشات آزمایش خون است که  قبل از بارداری باید انجام شود که موارد زیر با آزمایش خون مشخص می‌شود:

  • گروه خونی
  • مثبت منفی بودن Rh خون
  • میزان چربی و قند خون
  • کم‌خونی
  • میزان مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌هایی همانند تالاسمی، هپاتیت، سرخچه و بیماری‌های خطرناک دیگر.

برای انجام معاینات قبل بارداری اقدام کنید :

از جمله معایناتی که قبل از بارداری دوم یا اول قرار می‌گیرد،تست پاپ اسمیر و معاینه لگن است. بررسی دهانه رحم با تست پاپ اسمیر انجام می شود تا سلامت دهانه رحم مورد بررسی قرار گیرد.

از آزمایش ژنتیک غافل نشوید :

انجام آزمایش‌های ژنتیک یکی دیگر از اقدامات مهمی است که باید قبل از بارداری انجام شود،هر چند انجام این آزمایش‌ها در عین سادگی، بسیار هزینه‌بر می باشند، اما نباید هرگز به علت هزینه بالایی  آن نادیده گرفته شود. چون مهمترین اقدام برای تضمین سلامتی فرزند است، و از هزینه های سنگین بعدی جلوگیری می کند.

بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.
اقدامات قبل از بارداری

سلامت دهان و دندان را مورد بررسی قرار دهید :

در دوران بارداری به علت نوسانات هورمونی در خانم ها دچار آسیب های دهان و دندان می شوند،و چون مراجعه به پزشک در دوران بارداری با محدودیت هایی همراه است توصیه می شود قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه شود.

از رژیم غذایی سالم و مقوی پیروی کنید :

همانطور که می دانید سبک غذایی و مصرف غذاهای مقوی در فرایند بارداری بسیار موثر است،و بیشتر متخصصان توصیه می کنند مادر در دوران بارداری زیر نظر پزشک متخصص باشد، در دوران بارداری توصیه می شود،از مواد مغذی، سبزیجات،انواع میوه ها و گوشت قرمز و سفید و لبنیات باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.
اقدامات قبل از بارداری

 

ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید :

برای داشتن بدن قوی و سالم نه تنها باید تغذیه عالی داشته باشیم بلکه باید در دوران بارداری ورزش و آرامش داشته باشید،انجام حرکات ورزشی در دوران بارداری بسیار مهم است ولی از انجام حرکات سنگین باید پرهیز شود.

زمان تخمک‌گذاری را یادداشت کنید :

آخرین روزی که عادت ماهیانه تمام می شود، بعد از 4 الی 7 روز بسته به شرایط جسمانی تخمک گذاری شوع می شود،و شما می توانید با یادداشت مرتب زمان عادت ماهیانه و تخمک گذاری بهترین زمان را برای بارداری انتخاب و شانس بیشتری برای بچه دار شدن خواهید داشت.

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات خودداری کنید :

مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات، چه قبل از بارداری و چه در حین بارداری، تاثیرات منفی روی سلامت جنین دارد. پس اگر تصمیم برای بارداری دارید،توصیه می شود، مصرف آن‌ها را کنار و بعد از آن برای بچه‌دار شدن اقدام نمایید.

اقدامات قبل از بارداری برای مردان :

جالب است بدانید که مراقبت های قبل از بارداری تنها برای بانوان نیست،و آقایان نیز ملزم به رعایت نکاتی در زمان قبل از بارداری هستند،که تاثیر زیادی بر سلامت جنین دارد.

مصرف نکردن داروهای خاص :

هر چند مصرف داروهای بدون نسخه در نگاه اول مضر نباشند ولی تاثیر مستقیمی روی باروری آقایان دارد و به آقایان توصیه می شود قبل از اقدام برای بارداری بهتر است داروهایی مانند؛ سایمتیدین، سولفاسالازین و نیتروفورانتوئین، پردنیزولون، کورتیزون و داروهای مشابه را مصرف نکنند.

قرار نگرفتن در محیط‌ های آلوده :

محیطی که مرد در آن قرار دارند، مانند آهک،آفت کش ها  و مواد پتروشیمی،تشعشعات رادیواکتیوی و .. می تواند تاثیر زیادی رو کیفیت اسپرم داشته باشد،پس اولین گام قبل از اقدام برای بارداری تغییر محیط است.

جلوگیری از گرم شدن بیضه‌ها :

در صورتی که بیضه ها گرم شوند، اسپرم هاکاهش پیدا می کند و اگر گرم شدن بیضه ها ادامه پیدا کند،مرد با مشکلات باروری مواجه می شود،و مردان باید مرتبا بیضه های خود را خنک نگه دارند و از رفتن به سونا ، حمام داغ و جکوزی خودداری کنند،به آقایان توصیه می شود از کیسه آبگرم، لباس ها تنگ و چسبان و همچنین پتوهای برقی خودداری کنند.

زمانی که بیضه‌ها گرم شوند تعداد اسپرم‌ها کاهش پیدا می‌کند و اگر دائما اتفاق بیفتد، فرد را با مشکلات باروری مواجه خواهد کرد.

پیروی از برنامه غذایی سالم :

تغذیه همانطور که بر سلامت زنان در بارداری تاثیر دارد بر سلامت بدن آقایان تاثیر مستقیمی دارد و بر میزان و تعداد اسپرم آقایان تاثیر مستقیمی دارد،پس آقایان نیز باید از برنامه غذایی سالم برخوردار شوند.

بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.
اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری برای فرزند زیبا :

آرزوی هر پدرو مادری داشتن فرزند زیبا و باهوش است، برای رسیدن به این آرزو می توانید چند کار را که در طب سنتی توصیه شده انجام دهید که عبارتند از؛

  • پدر حتما گلابی مصرف کند.
  • آمیزش زمانی انجام شود که شهوت طرفین در اوج باشد.
  • با روزه گرفتن پاک‌سازی نطفه انجام شود.
  • کبد از سموم پاک شود.
  • در زمان ناشتا والدین میوه میل کنند.
  • مادر کندر مصرف کند.
بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.
اقدامات قبل از بارداری

اقدامات مربوط به تعیین جنسیت در بارداری :

بسیاری از والدین برایشان جنسیت فرزند بسیار مهم است،و قبل از بارداری کارهای را انجام می دهند،تا فرزنداشان دختر و یا پسر باشد،بعضی از کارها برای دختر دار شدن و یا پسر دار شدن پیشنهاد می شود که عبارتند از؛

  • برای پسر دار شدن مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، آهن، فسفر، سدیم و روی توسط زن موجب می‌شود PH رحم بالا رود.
  • برای دختر دار شدن مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، مس و منیزیم توسط زن موجب می‌شود تا PH رحم کاهش پیدا کند.

این رژیم‌های غذایی حداقل باید 2 الی 4 ماه پیش از اقدام برای بارداری توسط زن و مرد رعایت شود و حتما زیر نظر پزشک تغذیه باشد.

کارهای بعد از نزدیکی برای بارداری :

تا اینجای مطلب در مورد قبل از بارداری و کارهای قبل از آن و همچنین تغذیه صحبت شد، حال در ادامه به بررسی این مطلب می پردازیم که بعد از نزدیکی چه کاری انجام دهیم تا باردار شویم؟ با ما مراه باشید.

روان‌کننده مصرف نکنید :

زوجین برای داشتن یک تجربه لذت بخش در رابطه زناشویی از روان کننده ها استفاده می کنند،ولی اگر برای بارداری اقدام میکنید توصیه می شود روان کننده استفاده نکنید،چون روان کننده ها مانع حرککت اسپرم در دهانه رحم و لوله های تخمدان می شود.اما ممکن است بعضی از افراد بگویند حذف روان کننده امکان پذیر نیست،توصیه می شود از روان کننده هایطبیعی مانند،روغن کانولا، روغن زیتون و … استفاده کنید.

بعد از نزدیکی دراز بکشید :

برای بارداری بعد از نزدیکی حتما روی تخت دراز بکشید، و اصلا راه نروید چون ایستادن موجب می شود جاذبه زمین سرعت رسیدن اسپرم به تخمک را کاهش دهد.می توانید، برای افزایش بارداری بعد از دراز کشیدن چند کار دیگر انجام دهید که عبارتند از؛

  • گذاشتن بالشتک در قسمت زیرین کمر و لگن طوری که پاها نسبت به بالاتنه بالاتر قرار بگیرند.
  • به مدت 30 دقیقه تکیه دادن پاها به دیوار

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *