بارداری و زایمان :انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری
بارداری و زایمان :انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری

انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری

انواع خونریزی در بارداری :

یکی از عوارض شایع در دوران بارداری خونریزی و لکه بینی می باشد،و برای این اتفاق  می توان به علت های مختلفی اشاره کرد،که بر میزان و شدت و همچنین تعداد روزهای آن تاثیر می گذارد،اغلب بانوان باردار بعد از مشاهده لکه بینی و خونریزی هراسان و نگران می شوند، اما آشنایی با میزان طبیعی خونریزی و تعداد روز هایش بسیار مهم است، در این مطلب به بررسی و تحلیل انواع خونریزی در بارداری پرداخته می شود با ما همراه باشید.

تفاوت لکه بینی و خونریزی در بارداری چیست؟

خونریزی خفیف از واژن را لکه بینی می گویند که بیشتر رنگشان صورتی یا قهوه ای است،ولی اگر همین خونریزی شدیدتر و به رنگ قرمز روشن شود،خطرناک است و علت آن با لکه بینی متفاوت است و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

چه خونریزی در بارداری خطرناک است؟

یکی از اتفاق های شایع در دوران بارداری خونریزی است،ولی بیشتر مادران نگران سلامتی جنین و خود می شوتد،در ماه های ابتدای بارداری خونریزی و لکه بینی بدون درد و به صورت خفیف بسیار طبیعی است،چون این نوع خونریزی بسیار طبیعی و ناشی از تغییرات هورمونی در بدن می باشد،ولی خونریزی در ماه های آخر بارداری مخصوصا ماه نهم هر نوع خونریزی بسیار خطرناک است و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

خونریزی در بارداری نشانه چیست؟

در بارداری خونریزی علت های زیادی و متفاوتی دارد و بعضی از خونریزی ها را نباید جدی گرفت.چون خود بخود و به زودی رفع می شوند.

علت لکه بینی در سه ماهه‌ی اول بارداری :

حدود یک سوم زنان باردار در سه ماهه اول بارداری لکه بینی را تجربه می کنند، این لکه بینی منجر به سقط جنین نمی شود،و بعد از چند روز از بین می رود، این خونریزی دارای علت های مختلفی است که عبارتند از؛

لانه‌گزینی جنین :

در لوله های فالوپ سلول تخمک بعد از بارور شدن به مدت 3 روز باقی می ماند و سپس به رحم منتقل می شود، این اتفاق حدود 6 تا 12 روز بعد از تخمک گذاری رخ می دهد و منجر به لانه گزینی (implantation bleeding) می شود،از نشانه های لانه گزینی می توان به حساس شدن سینه، لکه بینی و گرفتن عضلات اشاره کرد.

حاملگی خارج رحم :

زمانی که تخمک در خارج از رحم بارور شود و نتواند در رحم لانه گزینی کند، حاملگ خارج از رحم رخ می دهد، لوله های فالوپ شایع ترین محل برای حاملگی خارج از رحم است،و خونریزی و لکه بینی و درد در قسمت پایین شکم از علائم حاملگی خارج از رحم است.

رابطه‌ی زناشویی :

در بارداری مویرگ های خونی دهانه رحم را مسدود می کنند و خون بیشتری در این مویرگ ها و رحم جریان دارد،در صورت برقراری رابطه زناشویی و فشار به این ناحیه دهانه رحم تحریک شده و لکه بینی رخ می دهد، هر چند میزان این لکه بینی شدید نیست و بعد از چند ساعت از بین می رود.

معاینه‌ی فیزیکی :

در هفته های ششم تادوازدهم بارداری معاینات لگنی انجام می شود،که تا 24 ساعت موجب لکه بینی می شود و هیچگونه خطری برای جنین و مادر ندارد.

عفونت :

عوامل عفونی مانند تبخال در واژن و رحم موجب بروز خونریزی می‌شود.امکان دارد عفونت به علت بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا باشد.

خونریزی ساب کوریونیک :

در دوران بارداری خون در غشاء خارجی و کنار جفت یعنی در لایه های کوریون جمع می شود،امکان دارد این جمع شدن خون موجب ایجاد مشکلی نشود، اما در بعضی از موارد ممکن است موجب خونریزی شود.

بارداری و زایمان :انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری
انواع خونریزی در بارداری

سقط جنین :

احتمال سقط جنین در ۱۲ هفته‌ی اول بارداری بیشتر از دیگر مواقع است و عموما همراه با گرفتگی یا درد شکمی است. اگر این نوع  خونریزی رخ داد باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

پولیپ‌های سرویکس :

تعدادی از خانم‌ها پیش از بارداری به پولیپ دهانه رحم مبتلا هستند و هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند. در دوران بارداری این افراد با برقراری رابطه‌ زناشویی دچار خونریزی می‌شوند. اما خونریزی اصلا ربطی به موقعیت بارداری ندارد و خطرناک نیست.

علت خونریزی در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری :

در ماه های دوم و سوم بارداری احتمال بروز لکه خونریزی کمتر می‌شود، اما اگر در بارداری خونریزی در ماه چهارم به بعد اتفاق بیفتد، عوارض و آسیب‌های آن بسیار بیشتر است. خونریزی در سه‌ ماهه‌ی دوم و سوم بارداری دارای عوارض و علت هایی است، که به آن اشاره می کنیم؛

جفت سر راهی :

همانطور که می دانید جنین به وسیله بند ناف به جفت وصل می شود و از بدن مادر تغذیه می شود،معمولا جای قرار گرفتن جفت در نیمه بالای رحم قرار دارد،اگر تحت شرایطی جفت به قسمت پایین رحم بیاید و دهانه رحم مسدود و مانع خروج جنین شود، به این وضعیت جفت سر راهی (pair on the way) گفته می شود.

جدا شدن زودرس جفت :

در زمان زایمان جفت باید جدا شود و اگر جفت قبل از زایمان جدا شود،عارضه دکولمان (decolman) اتفاق می افتد که این عارضه بیشتر در سه ماهه دوم و سوم رخ می دهد.که ممکن است موجب مرگ جنین و مادر شودعلائم جدا شدن زودرس جفت عبارتند از؛

  • افزایش  تعدادضربان قلب جنین
  • افزایش شدت و انقباض‌های رحمی
  • درد در ناحیه شکم

زایمان زودرس :

زایمان بدون پاره شدن کیسه آب و قبل از 37 هفته را زایمان زودرس می گویند،و خونریزی مهم ترین علامت زایمان زودرس است،در ماه هفتم خونریزی به علت زایمان زودرس است،علائم زایمان زودرس عبارتند از؛

  • در ساعت بیشتر از ۵ انقباض رحمی رخ دهد.
  • فشار شدید در لگن
  • تورم شدیدصورت و دست‌ها
  • ترشح روشن و آبکی و خون روشن در واژن
  • درد همراه با ادرار
  • درد پشت و درد معده‌ طولانی
  • استفراغ
  • فشار شدید لگن

عروق سرراهی :

عروقی که مسئول رساندن خون به جنین هستند بدون حفاظ و فقط در لایه پوشاننده رحم قرار دارند و معمولا از کانال ورودی رحم عبور می کنند،و امکان پاره شدن این عروق بسیار کم است،ولی اگر این عروق پاره شود،خونرسانی به جنین کاهش پیدا می کند،ضربان غیر طبیعی قلب و خونریزی شدید از علائم پاره شدن عروق محیطی می باشد.

بارداری و زایمان :انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری
انواع خونریزی در بارداری

آیا لکه بینی در بارداری به جنسیت جنین ربط دارد؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که لکه بینی در بارداری علامت پسر بودن جنین است،ولی در حقیقت لکه بینی هیچ ربطی به جنسیت ندارد و علت خونریزی در بارداری متفاوت است که باید حتما بررسی شود.

هنگام مواجهه با خونریزی در بارداری چه اقداماتی انجام دهیم؟

در بارداری خونریزی مادر هم برای خود مادر و اطرافیانش ایجاد وحشت می کند،و همه سعی در کاهش خونریزی دارند،کافیست با رعایت چند نکته این عوارض را کاهش دهیم که عبارتند از؛

  • حفظ آرامش و کاهش استرس .
  • داشتن استراحت مطلق و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین.
  • در زمان خونریزی از تامپون استفاده نکنید و جایگزین کردن پد .
چه غذاهایی خونریزی در بارداری را قطع می‌کند؟ :
زمانی که با خونریزی مواجه شدید، تغذیه خود را با مصرف انواع غذاهای مقوی تغییر دهید، دقت داشته باشید هیچ غذایی کاملا خونریزی را قطع نمی کند، اما می تواند در جبران ویتامین ها از دست رفته بدن کمک فراوانی کند؛این غذاها عبارتند از؛
  • مصرف خوراکی‌های دارای آهن همانند گوشت قرمز، سبزی‌های برگ تیره، آلو خشک، تخم شربتی، جعفری
  •  مصرف ویتامین c جهت جذب بهتر آهن. منابع حاوی ویتامین c شامل پرتقال، لیمو ترش و سایر مرکبات
  • مصرف میوه‌های سیب و گلابی و انار ملس و به
  • مصرف مویز یک خشکبار مفید برای تقویت مادرانی است که در بارداری دچار خونریزی شده اند.

چه غذاهایی برای خونریزی در بارداری ضرر دارد؟

مصرف بعضی از غذاها موجب تشدید خونریزی می شود این غذاها عبارتند از؛

  • بادام تلخ
  • بهارنارنج
  • سیر
  • زعفران
  • زرشک
  • گیاهان دارویی مانند؛نعناع فلفلی، شیرین‌بیان، آویشن، شبدر، ختمی، زنیان و پونه
بارداری و زایمان :انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری
انواع خونریزی در بارداری

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پیدا کردن علت خونریزی در بارداری وظیفه پزشک است و هیچ فردی نباید در این مورد اظهار نظر کند،و پزشک با معاینه و انجام سونوگرافی جنین و همچنین ضربان قلبش را کنترل کند،و طبق خونریزی دارو تجویز می کند، و ممکن است طبق وضعیت مادر و جنین دستور به خاتمه بارداری دهد.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *