بارداری و نکات بارداری
بارداری و نکات بارداری

49 ماده غذایی که باعث سقط جنین می شود و برای جنین مضر است.

با سلام خدمت عزیزان ماه سرایی در این مقاله می خواهیم درباره 49 ماده غذایی که باعث سقط جنین می شود و برای جنین مضر است.نکات جذابی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

Table of Contents

غذا در بارداری :

برنامه غذایی زنان باردار بسیار مهم است و باید به دلیل محافظت از سلامت جنین و مادر بیشتر به آن  توجه شود.آیا مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند را می شناسید؟یا برای زنان بادار، شیرده و نوزادشان مضرر است؟ در این مقاله 49 ماده غذایی که باعث سقط جنین می شود و برای جنین مضر است.معرفی می شود با ما همراه باشید.

49 ماده غذایی :

مصرف سبزیجات نشسته:

سبزیجات برای مقابله با بیماری ها و عفونت های مختلف به ما کمک می کنند و باید آن ها را به صورت شسته شده مصرف کنیم و این موضوع اولین مورد غذاهایی است که موجب سقط جنین می شود.یکی از 49 ماده غذایی که بسیار برای مادر و جنین مضر است.

مصرف ماهی دارای جیوه:

زنان باردار باید از خوردن ماهی هایی که دارای جیوه بالا هستند (شامل کوسه، ماهی دزد دریایی، ماهی خال خالی و ماهی تیلفی) پرهیز کنند. چون مصرف جیوه در این دوران باعث آسیب رساندن به مغز و تاخیر رشد در جنین می شود.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار:

درسته مصرف کافئین برای آرامش انسان ها خوب است ولی برخی بر این باورند که مصرف کافئین کمک به افزایش ابتلا به سقط جنین را بیشتر می کند، توصیه می شود در 3 ماه اول بارداری از این نوع نوشیدنی ها دوری کنند.

مصرف زعفران:

خوردن زعفران به خصوص در 3 ماهه اول بارداری هم یکی دیگر از مواردی هست که باعث سقط جنین می شود.یکی از 49 ماده غذایی بسیار خطرناک برای جنین است.

مصرف صدف خام:

همان طور که می دانید بیماری هایی که ناشی از غذاهایی دریایی هستند بیشتر به دلیل خام بودن آنها است. پخت و پز می تواند کمک به جلوگیری از انواع عفونت کند ولی نمی تواند به جلوگیری از بیماری هایی که با جلبک قرمز مرتبط هستند کمک کند. این نوع غذاها برای همه می توانند اثرات منفی داشته باشند و در این دوران باید از خوردن این نوع غذاها دوری کرد. و این یکی دیگر از بدترین غذاهایی است که نباید در این دوران استفاده کرد.

مصرف غذاهای دریایی دودی:

در این دوران باید از غذاهای دریایی دودی و یخ زده که اغلب دارای برچسب گذاری هستند و شامل: کپوره، نوآا یا لکس دوری کرد چون امکان دارد با لیستریا آلوده شوند اگر کاملا پخته شوند قابل استفاده هستند.

مصرف شیر غیرپاستوریزه:

این نوع شیرها ممکن است دارای یک نوع باکتری شناخته شده به عنوان لیستریا باشند، این نوع باکتری ها قابلیت عبور از جفت را دارند و امکان آلوده کردن جنین را دارند و منجر به مسمومیت خون و یا عفونت می شوند که موجب تهدید کردن زندگی جنین می شوند. پس زنان در این دوران باید فقط شیر پاستوریزه مصرف کنند.

مصرف گوشت گاو:

محصولات فریز شده و منجمد چون امکان آلوده بودن به باکتری لیستریا باشند حتما باید گوشت ها را در آبجوش انداخته و بجوشانید تا باکتری های موجود در آن از بین بروند و حتما انواع گوشت ها را کامل بپزید. گوشت گاو هم بدلیل آلوده بودن به این نوع باکتری یکی از دلایل عمده سقط جنین است.

مصرف آناناس:

بسیاری از زنان باردار فکر می کنند با نوشیدن آب آناناس خود را برای زایمانی آسان آماده می کنند. آناناس دارای برملائین است که باعث نرم شدن انقباضات دهانه رحم می شود، و ماده ای تولید می کند که باعث سقط جنین می شود و در سه ماهه اول بارداری، نباید آناناس و یا آب آناناس مصرف شود، پس از آن دوره، می توانید مقدار کمی از آناناس یا آب آناناس بخورید چون حاوی مواد مغذی است.

مصرف پاپایا:

پاپایا ها جزو غذاهای ممنوعه برای این دوران هست. (به ویژه پاپایا سبز) پاپایای سبز، پاپایای خام و پاپایای نارس دارای آنزیم هایی هستند که منجر به انقباض رحم و در نتیجه سقط جنین می شوند پس قطعا در این دوران نباید پاپایا مصرف کرد.

مصرف سیب زمینی جوانه زده:

این غذا برای همه خطرناک است زیرا دارای سمومی هست که برای سلامتی ضرر دارد، به ویژه سولانیون در سیب زمینی جوانه زده، بر رشد جنین اثر می گذارد و سلامتی جنین را به خطر می اندازد، در این دوران از این مواد غذایی و غذاهای فرآوری شده با آن، دوری کنید. این نیز یکی از خطرناک ترین ماده غذایی است که منجر به سقط جنین می شود.

مصرف سیب جنگلی یا سیب وحشی:

این ماده غذایی تلخ و شیرین است و یک میان وعده عالی هست چون بسیاری از اسناد ثبت شده حاکی از آن است که موجب تحریک شدن رحم و انقباض سریع رحم می شود، در نتیجه منجر به سقط جنین و زایمان زودرس می شود پس باید از خوردنش دوری کرد.

مصرف هلو:

هلو شیرین و گرم است و مصرف بیش از حد هلو در این دوران منجر به خونریزی می شود. پرز موجود روی پوسته هلو می تواند باعث خارش و سوزش گلو شود و منجر به سقط جنین شود پس در این دوران باید از خوردن دوری کنند.

مصرف ماهی کنسرو شده:

در این دوران باید مصرف ماهی کنسرو شده و انواع ماهی ها را محدود کنید، زیرا امکان دارد آلودگی ماهی هایی که در رودخانه ها، دریاچه ها و حوضچه ها زندگی می کنند روی جنین اثر بگذارد. این ماده غذایی حاوی مواد غنی پروتئین و ویتامین ها است پس توصیه می شود در این دوران از مصرف انواع ماهی ها دوری کنید، به ویژه ماهی های کنسرو شده چون دارای مواد نگهدارنده، نمک و مواد شیمیایی هستند و ممکن است منجر به فشارخون بالا در مادران آینده بشود.

مصرف خوردن جگر:

بعضی از مطالعات ثبت شده نشان می دهد که دوزهای بالای ویتامین A منجر به ایجاد نقص های مادرزادی می شود؛ بر اساس تحقیقات موسسه پزشکی (IOM) رژیم توصیه شده (RDA) که در مورد ویتامین A برای زنان باردار 2565 IUS (واحدهای بین المللی) در روز می باشد.

ویتامین A:

بدن خودش ویتامین A را در صورتی که نیاز باشد تولید می کند، از جمله موادی مانند بتا کاروتن، که در سبزیجات زرد و سبز پیدا می شود؛ این مواد خام برای ویتامین ها در زمان بارداری کاملا سالم هستند ولی باز هم ویتامین A پیش ساخته شده رتینول است که در مقدار زیاد، امکان دارد نقص های زایمان را به وجود بیاورد.

در زمان بارداری از مصرف بیش از اندازه ویتامین A خودداری کنید.

و در آخر خوردن جگر در هر روز برای سلامتی جنین امن نیست ولی یک یا دو بار در ماه مضر نیست.

مصرف مرغ خام و تخم مرغ:

پرهیز از ماده خام در این دوران ضروری هست. حتما باید غذا را بپزید تا باکتری ها از بین بروند، در واقع یکی از علل سقط جنین در این دوران است و باید از آن دوری کنند.

مصرف پنیر نرم:

این نوع ماده غذایی برای این دوران ایمن نیست، پنیرهایی در این دوران باید از آن ها استفاده نشود شامل: پنیرکامبو، پنیر روکوفو، پنیر فتا، پنیر گرگنزولا و انواع پنیر مکزیکی چون در درجه اول پنیر از شیر غیرپاستوریزه ساخته می شوند و برای این دوران ضرر دارد.

مصرف آب میوه کنسرو شده:

در این دوران باید به برچسب تولید آب میوه ها دقت کرد که آب میوه ها پاستوریزه باشند. پس در این دوران از این مواد غذایی باید دوری کرد و بهتر است از آب میوه های خانگی استفاده شود تا ایمنی شما و جنین تون تضمین شود.

مصرف گیاه سنتلا:

اثر فراوانی بر کاهش فشارخون و افزایش طول عمر جوانان دارد ولی حاوی اثر تبخیری، اثر دیورتیک و مفید برای دفع سموم بدن دارد. در تابستان برای کاهش دمای بدن استفاده می شود ولی در زنان باردار و شیرده باید از مصرف این گیاه دوری کنند چون امکان سقط جنین و باعث التهاب و سردی معده می شود و اثربخشی داروهای انسولین، دیابت و داروهای کاهش دهنده کلسترول را کاهش می یابد.

مصرف بیش از حد ویتامین C:

غذاهای سرشار از ویتامین C بر تخمک گذاری و چرخه قاعدگی اثر می گذارد و دوزهای زیاد ویتامین C، می تواند موجب سقط جنین در اولین ماه های بارداری شود.

مصرف ترکیب دانه کنجد و عسل یا همان کنجد عسلی:

مصرف بیش از حد دانه های کنجد، به ویژه دانه های کنجد ترکیب با عسل، یکی دیگر از موارد سقط جنین است. پس اگر باردار هستید، در هفته های آخر بارداری برای زایمان آسان تر، لوبیا سیاه میل کنید.

مصرف تمر هندی:

مصرف تمر هندی باعث آسیب زدن به جنین می شود اما خیلی سال است که از تمر هندی برای داروی تهوع صبحگاهی و حالت تهوع استفاده می شود. با این حال باید در مصرف آن رعایت کنید. این ماده غذایی حاوی ویتامین C فراوان هست و برای همین در دوران بارداری اجتناب کنید زیرا اگر در مصرفش زیاده روی کنید باعث سرکوب تولید پروژسترون در بدن باشد و پایین بودن سطح پروژسترون بدن می تواند کمک به سقط جنین و یا تولد زودرس شود و یا منجر به آسیب سلولی در جنین شود. پس توجه داشته باشید بیش از اندازه این مواد غذایی را به ویژه در سه ماهه اول بارداری مصرف نکنید.

 نوشیدن زیاد چای سبز:

اگر شما زن باردار یا شیرده هستید نوشیدن بیش از یک بار در روز چایی سبز برایتان ضرر دارد یک فنجان چایی سبز دارای 200 میلی گرم کافئین است که مصرف بیش از حد این ماده غذایی افزایش سقط جنین به همراه دارد. کافئین موجود در چای سبز از طریق شیر مادر تغذیه می شود و می تواند و در طول دوره شیردهی روی نوزاد اثر می گذارد.

مصرف موز:

درسته خوردن موز در دوران بارداری ایمن تلقی می شود ولی در بعضی از موارد باید از آن ها دوری کرد مانند زنانی که دچار آلرژی و دیابت هستند چون موز نیز دارای کیتینازو یک ماده شیره گیاهی است که به نام آلرژن شناخته شده و اینکه موجب افزایش گرمای بدن می شود پس زنانی که نسبت به کیتیناز حساسیت دارند از خوردن موز باید دوری کنند.

مصرف هندوانه:

خوردن هندوانه برای دفع تمام مواد زائد بدن عالی است و بدن را هیدراته می کند ولی مصرف آن در دوران بارداری چون امکان دارد کودک را در معرض سموم مختلفی قرار دهد که این میوه آن ها را رها می کند توصیه نمی شود. اصولا هندوانه برای سلامت یک زن باردار خوب است ولی به شرطی این که در مصرف آن زیاده روی نکند. قندی که در آن موجود است امکان دارد سطح گلوکز خون را بالا ببرد.

مصرف خرما:

خرما حاوی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری هستند ولی به زنان باردار توصیه می شود از آن دوری شود. خرما باعث بالا رفتن گرمای بدن و در آخر انقباضات رحمی می شود. پس در زمانی که خوردن یک یا دو خرما در روز عالی است مصرف بیش از حد می تواند ممکن است مشکلات ایجاد کند.

مصرف توت ها یخ زده:

زنان باردار از میوه های یخ زده، یا هر چیز منجمد و خشک شده که در مدت زمان طولانی منجمد شده اند، دوری کنند و به جای میوه های یخ زده از میوه های تازه مصرف کنید. بو، مواد مغذی توت ها در زمانی که آن را منجمد کنید، از بین می رود و مصرف آن ممکن است برای شما، جنین تان و نوزادتان ضرر داشته باشد. به همین دلیل میوه های تازه خریداری کنید.

مصرف پونه و بابونه:

خوردن پونه و بابونه برای زنان باردار ممنوع است چون باعث سقط جنین می ‎شود.و یکی از 49 ماده غذایی بسیار خطرناک برای بانوان باردار است.

مصرف گوجه فرنگی کنسرو شده:

در این دوران از تمام مواد غذایی کنسروی که دارای مقدار بالای مواد نگهدارنده دارند، دوری کنید چون این مواد نگهدارنده ممکن است برای شما، جنین تان و نوزادتان سمی باشند و باعث عوارضی شوند.

مصرف غذاهای نیمه آماده :

در مورد غذاهای نیمه آماده باید به دستور پخت بر روی بسته هاشون دقت کنید و ببینید که غذا قبل از آن چقدر در معرض حرارت قرار گرفته است به ویژه برای غذاهای دارای مرغ، گوشت یا بوقلمون مهم است چون ممکن است خطر لیستریا را همراه داشته باشد.یکی از 49 ماده غذایی که بسیار خطرناک است برای جنین.

مصرف آلوئه ورا:

آلوئه ورا به عنوان «پاناساکت» برای زیبایی زنان استفاده می شود چون کمک به مراقبت، تقویت انواع پوست، کاهش و پیشگیری از چین و چروک و کاهش وزن می کند. با این وجود زنان باردار از استفاده غذاهای فرآوری شده با آلوئه ورا باید پرهیز کنند و حتی نباید آب آلوئه ورا را بنوشند چون امکان خونریزی در لگن وجود دارد و باعث سقط جنین می شود.

مصرف سویا:

سویا و محصولات تهیه شده از سویا دارای فیتواستروژن هستند بر روی جنین عوارض بدی می گذارند. توصیه می شود فقط یک بار در روز از این مواد غذایی استفاده کنید و از خوردن مکمل های غذایی دارای این مواد غذایی اجتناب کنید.

مصرف جو:

جو، به عنوان یکی از غذاهای مغذی استفاده می شود که با این وجود امکان تحریک عضلات رحم را دارد و منجر به عوارضی بشود و به همین دلیل برای زنان باردار ممنوع است.

مصرف کره و روغن:

در این دوران از مصرف بیش از حد کره و روغن خودداری کنید چون خطر چاقی را در بر دارد. چاقی و اضافه وزن در این دوران بسیار خطرناک است. زنانی که دارای کلسترول بالایی هستند باید از مصرف غذایی حاوی فیتواسترول مانند مارگارین خودداری کنند.

مصرف پرهیز از مصرف غذاهای تند:

در این دوران از مصرف غذاهای تند، پر ادویه خودداری کنید چون امکان دارد دچار آلرژی شوید.

مصرف زرشک و غوره:

این مواد غذایی که به دلیل ترش بودن توسط خانم های باردار بعضی اوقات مصرف می شود برای این دوران خطرات جبران ناپذیری دارد.

مصرف کرفس و گشنیز:

هم در دوران لقاح و هم در این دوران مضرر و ممنوع است.

مصرف مواد غذایی ترش:

در ماه های آخر بارداری از مصرف مواد غذایی ترش و مواد غذایی قابض مانند غذاهای غلیظ مانند گوشت گاو، ماکارانی، فست فود ها، میوه خرمالو، بادمجان و حلیم خودداری شود.

مصرف شیرینی جات:

در این دوران با احتیاط محصولات غذایی شیرین، بیسکوئیت، شیرینی جات، آب نبات، شکلات و … را مصرف کنید چون منجر به دیابت بارداری شما می شود.

مصرف رنگ های خوراکی:

مصرف رنگ های خوراکی در این دوران توصیه نمی شود.

مصرف بادام زمینی:

در دوران بارداری به گفته پزشکان اگر مادر باردار یا پدر نوزاد دارای بیماری آسم، اگزما و آلرژی هستند باید بادام زمینی یا کره آن خودداری کنند. خوردن بادام زمینی باعث حساسیت در نوزاد می شود ولی تحقیقات جدید نشان داده اند که خوردن بادام زمینی در دوران بارداری بر افزایش آلرژی کودک تاثیر می گذارد.

مصرف دارچین:

طبق صبحت های متخصصان زنان و زایمان از خوردن دارچین و فرآورده های آن در دوران بارداری، حتی به اندازه کم مصرف نکنند زیرا این ادویه می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

مصرف گلپر:

خوردن گلپر بیش از 2 گرم در روز در دوران بارداری به ویژه 3 ماهه اول بارداری درست نیست و مصرف بیش از حد منجر به سقط جنین می شود.

مصرف آویشن:

با اینکه این گیاه پرخاصیت و بیشتر به عنوان دمنوش از آن استفاده می شود ولی مصرف آن در دوران بارداری منجر به سقط جنین می شود توصیه می شود از آن در این دوران پرهیز شود.چون یکی از 49 ماده غذایی مضر برای جنین است.

مصرف گوشت فرآوری شده:

گوشت های فرآوری شده شامل: سوسیس، کالباس و … هستند که کلا برای تمامی افراد مصرف بیش از حدش ضرر دارد ولی کلا برای زنان باردار ممنوع است چون موجب سقط جنین می شود.

مصرف دانه اشک آبی:

دانه اشک آبی دارای مقدار غنی ای اسید آمینه است که برای سیستم بدن لازم است و مصرف بسیاری از این دانه می تواند انرژی فیزیکی بدن انسان را تامین کند و سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد و استفاده کمی از آن باعث صافی پوست، کاهش چین و چروک پوست و از بین بردن لکه های قهوه ای پوست می شود. ولی برای زنان باردار چون کمک می کند به آرامی عضلات رحم تحریک شوند و باعث انقباض رحم می شوند خوردن این دانه خوب نیست.

مصرف قهوه و چای:

خودداری کردن از مصرف قهوه، چایی و الکل در دوران بارداری بسیار مهم است چون زنان بارداری که بیش از حد این 3 محرک را مصرف می کنند، امکان سقط جنین را افزایش می دهند. به ویژه چای که حاوی مقدار زیادی از فلوراید است، و از جذب آهن جلوگیری می کند و باعث کم خونی می شود و تاثیر کافئین را هم نباید فراموش کرد چون کمک به افزایش ضربان قلب و اثر دیورتیک می کند و ایجاد فشار بر سیستم قلبی عروقی و سیستم ادراری می شود.

مصرف خربزه تلخ:

خربزه تلخ منبع غنی از ویتامین B، آهن، روی، پتاسیم، منگنز، منیزیم است، بنابراین این میوه نقش بسیار مهمی در فراهم آوردن مواد مغذی به بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد ولی مصرف آن برای زنان باردار مضرر است چون امکان انقباض رحم، خونریزی جنین و آسیب رساندن به جنین شود و اینکه خربزه تلخ می تواند باعث تحریک رحم و منجر به زایمان زودرس شود.

مصرف الکل و توتون:

در بارداری هرگز از الکل و توتون استفاده نکنید چون خطر زایمان زودرس را بالا می برد و منجر می شود نوزادی کم وزن به دنیا بیاورید.یکی از 49 ماده غذایی مضر برای زنان باردار است.

منبع: مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و راه های درمان آن : زنان را بیماری های زیادی تهدید می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *