ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن نکات جذابی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

ختنه چیست؟

ختنه امری طبیعی است که بعد از به دنیا آمدن نوزاد پسر بر روی آلت آن انجام می‌شود. این عمل در کشورهای مسلمان بیشتر شایع می‌باشد.در این مقاله درباره ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن نکاتی مهم بیان می شود خالی از لطف نیست با ما همراه باشید.

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه نوزاد

اهمیت ختنه :

ختنه نوزاد پسر عمل جراحی مختصر و سرپایی می‌باشد که به این صورت که پوست اضافه که بر سر آلت نوزاد می باشد برداشته می شود.البته در بعضی نقاط ختنه اختیاری میباشد و بعضی از خانواده‌ها برای ختنه نوزاد خود تمایلی نشان نمی دهند و این کار را ضروری و لازم نمی دانند.

علت ختنه در سنین پایین چیست؟

توجه داشته باشید اگر تمایل دارید که ختنه نوزاد انجام شود بهتر است تا در سنین پایین تر هستند این کار را انجام دهید چرا که کودک از رنج و درد کمتری برخوردار می شود البته شایان ذکر است که این فرضیه  مهم وجود دارد که با همان ادرار اولیه نوزاد حالت پوشانندگی بر روی زخم ایجاد می‌شود و سریعا ترمیم می‌شود.

آیا عمل سرپایی ختنه نیاز به مراقبت دارد؟

اما باید توجه داشته باشید که این عمل سرپایی مراقبت‌های خاص خود را دارد و در صورت غفلت ممکن است کودک دچار عفونت و در بعضی شرایط عفونت حاد شود.

علت ضروری بودن ختنه :

پس از آن مطالب زیر را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری از این زمینه برای شما حاصل شود در مورد ضروری بودن یا غیر ضروری بودن ختنه باید بگوییم این سوالی است که برای اکثر خانواده ها به وجود می آید که دلیل انجام این کار چیست ؟معمولاً این سوال توسط پزشک متخصص اطفال نیز از شما پرسیده خواهد شد که آیا برای این کار تمایل و رضایت دارید یا خیر؟

مزایای عمل ختنه چیست؟

در برخی از مطالعات عمل جراحی ختنه باعث کاهش ریسک ابتلاء به عفونتهای مجاری ادراری در سال های اولیه تولد نوزاد و عفونتهای مقاربتی در سال‌های بزرگسالی شناخته شده  است.

جایگاه ختنه در دین :

برای برخی دیگر ختنه قسمتی از دین و فرهنگ و مذهب می باشد برای مثال قرن‌هاست که مسلمانان و یهودیان این کار را انجام می‌دهند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهند و در این میان برخی از خانواده‌ها نیز این فرهنگ را قبول ندارند و فرزند پسر خود را تحت این عمل قرار نمی‌دهند چرا که عاطفه پدر و مادر بودن شان از اینکه اجازه دهند فرزندشان اندک دردی را تحمل کند از آنها جلوگیری می‌کند.

آیا ختنه بستگی به تصمیم فرد دارد؟

برخی دیگر به خاطر اینکه باور دارم ختنه تصمیمی است که بر عهده خود فرد است و در سال‌های آینده می‌تواند راجع به آن نظر بدهد این کار را به تاخیر و تعویق می‌اندازند.

آیا ختنه در بزرگسالی مفید است؟

اما باید توجه داشته باشیم که ختنه اگر در سال‌های بزرگسالی انجام شود می تواند برای فرد ملال بیشتری در پی داشته باشد به طور طبیعی این عمل برای نوزادان پسر بهتر از تا روز دهم تولد انجام بشود چرا که دوران نقاهت کوتاه تری در پی خواهد داشت.

مراقبت های قبل از ختنه:

برای انجام این امر بهتر است از وضعییت جسمانی کودک خود توسط پزشک باخبر شورید که با اطمینان بیشتری این کار را انجام دهید،پزشک مورد نظر تمامی ریسک و احتمالات را در مورد فرزندتان را در اختیار شما قرار خواهد داد و شما میتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه نوزاد

ختنه و مراقبت های ویژه :

بهترین زمان مناسب ختنه چه موقعی است؟

شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد چه هنگام ختنه نوزاد پسر چه اتفاقی برای او می افتد اگر ختنه هنگام متولد شدن فرزند صورت بگیرد.فرزند شما هنگام عمل بیهوش شود و در حین هوشیاری و با مقدار کمی بی حسی می توانید این عمل را انجام دهید اما اگر زمان زیادی این کار را به تاخیر بیاندازید و اصلاً فرزند شما سه ماهگی یا چهار ماهگی را رد کند برای انجام این عمل از بیهوشی استفاده می شود.

بهترین مکان برای ختنه کجاست؟

ختنه نوزاد پسر معمولا در کلینیک ها یا بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

آیا بستن دست و پای نوزاد درحین ختنه ضروری است؟

در بعضی از بیمارستان‌ها دست و پای فرزند را می بندند اما به طور عموم اگر در سن پایین تر انجام شود نیازی به این کار نخواهد بود و کودک در حدی که بشود آن را کنترل کرد توسط پدر یا مادر یا یکی از نزدیکان محدود خواهد شد که این عمل تکان نخورد و مشکلی برای خود و پزشک ایجاد نکند.

مرحله اول:

ضد عفونی کردن :

پزشک‌متخصص ابتدا محل مورد نظر را ضدعفونی میکند و مقداری ماده بی حسی به آلت تناسلی تزریق می کند که نوزاد کرد درد کمتری را حس کند. بیشتر اوقات برخی پزشکان از مسکن کرم استفاده می‌کنند و از تزریق خودداری می‌کنند.

قنداق کردن:

بعد از انجام ختنه پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که کودک را محکم قنداق کنید این کار از تقلا کردن کودک جلوگیری می کند و مسلماً کودک درد کمتری را احساس خواهد کرد.

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه نوزاد

افت قند و بی تابی نوزاد را چگونه برطرف کنیم؟

برای جلوگیری از افت قند کودک می توانید پستانک او را در آب قند بغلتانید و به او بخورانید و گاهی اوقات در بعضی از شرایط کودک بی تابی بیشتری می کند پزشکان برای کمتر کردن درد استامینوفن تجویز می کنند.

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه نوزاد

انواع روش های ختنه:

ختنه نوزاد به چند روش انجام می‌شود؛

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه نوزاد

حلقه پلاستیکی:

در این روش حلقه پلاستیکی به کلاهک آلت تناسلی متصل شده و در مرحله بعد پزشک پوست اضافه را جدا میکند حلقه پلاستیکی همچنان سر جای خود باقی می‌ماند و پس از چند روز همینطور که آلت رو به بهبود می‌رود حلقه خود به خود از آن جدا می شود.

جراحی:

این روش که کم کم جای خود را به حلقه پلاستیکی می دهد.جراحی است که دارای خونریزی و درد بیشتری است و به همین علت کمتر ازگذشته از آن استقبال می شود.

مراقبت بعد از جداشدن حلقه پلاستیکی:

بعد از جدا شدن آلت را تا چند روز با پماد وازلین چرب کنید تا از خشکی آن جلوگیری کنید چرا که هنگام خشکی کودک سوزش بیشتری احساس می کند.

مدت زمان جراحی ختنه :

کل عمل جراحی شاید به 10 دقیقه هم نرسد و اگر ختنه در بیمارستان انجام شود نوزاد را تا چند ساعت برای مراقبت در آنجا نگه می‌دارند.

آیا مراقبت های قبل از ختنه مهم است؟

باید مراقبتهای قبل از ختنه کردن نوزاد به اندازه بعد از آن مهم باشد.

خلق و خوی نوزاد بعد از ختنه و واکنش پدر و مادر:

ممکن است بعد از انجام عمل نوزاد بد اخلاق شده گریه کند بی قراری کند و شما از این حالت دچار استرس شوید اما باید در نظر گرفته باشید به خاطر فشاری که به کودک وارد می شود.

نقش مهم گهواره:

تمام این موارد طبیعی می باشد و شما برای اینکه کودک کمتر اذیت شود می توانید او را در گهواره قرار دهید و از آغوش کشیدن بیش از حد او جلوگیری کنید تا نوزاد آرام شود.

نشانه های مهم بعد از ختنه که مهم است:

بعد از چند روز پوسته زردرنگی روی پوست می بینید جای نگرانی نیست و در چند روز آینده خود به خود التهاب قرمزی و حالت خون مردگی از بین می‌رود اگر در آلت حال تا بستگی و ورم بیش از حد مشاهده کردید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهترین پمادها برای ختنه:

معمولاً با پماد چشمی و تریامسینول این التهاب از بین میرود.

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن
ختنه نوزاد

تعویض پانسمان:

پانسمان را زود به زود عوض کنید البته در ابتدای کار به آلت تناسلی وازلین بمالید که پوشک نوزاد نچسبد. چند ساعت بعد از عمل خود پانسمان می‌افتد و نیازی به پانسمان دوباره نیست.

اگر مدفوع به آلت چسبید چکنیم؟

اگر مدفوع به آلت کودک چسبید به آرامی با آب ولرم آن را پاک کنید.

برای پیشگیری از عفونت چه اقدامی باید انجام داد؟

برای جلوگیری از هر گونه عفونتی پوشک را مدام عوض کرده و از پماد چشمی استفاده کنید سعی کنید پوشک کودک را محکم ببندید تا آلت کمتر حرکت کند و کودک درد کمتری را تحمل کند. و در کل برای این عمل جای نگرانی نیست و یک فرایند طبیعی است و ترمیم آن به سرعت صورت می‌گیرد.

پایان گفتار:

در این مقاله سعی شد با تکیه بر مستندات پزشکی ختنه و مراقبت های ویژه  نکاتی بیان شود.مطمئن باشید اگر کودکتان را در سنین پایین تر ختنه کنید در آینده حس رضایت بیشتری خواهید داشت . از بیماری های مختلفی جلوگیری خواهید کرد.

منبع: نی نی

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

پزشکی و سلامتی :علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

درد زیر شکم مردان : هر دو جنس مرد و زن درد زیر شکم را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *