عوارض قرص اورژانسی

عوارض مصرف قرص های اورژانسی

با سلام خدمت شما عزیزان,در این پست درباره عوارض مصرف قرص های اورژانسی برای شما مطالبی را به اشتراک میگذاریم.با ماه سرا همراه باشید.

 

برخی از افراد بدون توجه به عوارض قرص اورژانسی در هر بار رابطه محافظت نشده از قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. قرص اورژانسی در زمان هایی مانند پارگی کاندوم و برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، توسط خانم ها مصرف می‌شود. استفاده خودسرانه و بیش از اندازه، نه تنها درصد بارداری را کاهش نمی‌دهد بلکه با به هم ریختن هورمون‌های بدن خانم ها، باعث تغییراتی در خلق و عملکرد جنسی انها می‌شود

عوارض جانبی قرص اورژانسی

از عوارض قرص اورژانسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ کهیر

_ سرگیجه و سر درد

_ تهوع

_ درد شکمی و رحمی

_ تاخیر در قاعدگی و یا قاعدگی شدید

_ خونریزی رحمی

_خستگی

_ حساسیت پستان‌ها

در صورت زیاد شدن هر کدام از عوارض نام برده، نیاز است که به پزشک مراجعه کنید. در مواقع داشتن درد شدید معده، مخصوصا از 3 تا 5 هفته بعد از مصرف، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

این قرص ها چرخه قاعدگی شما را تغیرر میدهد، اما اگر بیش از 7 روز قاعدگی شما به تاخیر افتاد لازم است به پزشک مراجعه کنید

چرا در برخی مواقع حتی با وجود مصرف قرص اورژانسی,بارداری رخ میده؟

در بسیاری از موقعیت ها پیش می‌آید که با وجود مصرف قرص اورژانسی، بارداری ارخ میدهد. دلایل این مساله عبارتند از:

1. شروع تخمک گذاری

اگر مصرف قرص اورژانسی پس از لقاح و بارداری باشد، هیچ اثری ندارد. به هرحال خود فرد از زمان لقاح مطلع نیست اما بهتر است که برای جلوگیری، بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، قرص را مصرف کنید. تاثیرگذاری قرص موقعی است که چرخه تخمک گذاری شروع نشده باشد.

2.میانگین توده بدنی بالای 30سال

تحقیقات نشان میدهد که قرص اورژانسی بر روی زنانی با میانگین توده بدنی بالای 30 تاثیرگذار نیست. زیرا این قرص‌ها طبق شاخص بدنی عموم افراد ساخته شده‌اند.البته این به این معنی نیست که قرص اورژانسی هیچ اثری ندارد. در مواقعراضطراری، استفاده قرص بهتر از عدم مصرف آن است.

3. تداخل دارویی

بعضی از داروها با قرص اورژانسی تداخل دارند و سبب کم شدن اثرگذاری آن می‌شوند. ازبرخی این داروها می‌توان به ضد اضطراب‌ها، باربیتورات، کاربامازپین، فلبامات و بعضی گیاهان دارویی اشاره کرد.همچنین امکان دارد مصرف این داروها عوارض قرص اورژانسی را افزایش دهند.

عوارض قرص اورژانسی بر روی بارداری

قرص اورژانسی دارویی برای سقط جنین نیست و در صورت بارداری هیچ اثری نخواهد داشت. امکان دارد بعضی از زنان پس از استفاده از قرص اورژانسی متوجه بارداری خود شده و نگران آسیب رسیدن به جنین باشند, ولی جای نگرانی نیست چون که قرص اورژانسی هیچ اثر منفی بر روی جنین و مراحل بارداری ندارد. البته در دوره بارداری مصرف قرص باید قطع شود چراکه امکان دارد عوارض قرص اورژانسی در بارداری شدیدتر شود.

درباره‌ی آرش

حتما ببینید

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن

ختنه و مراقبت های ویژه و مهم قبل و بعد از عمل ختنه کردن

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *