مراحل بازسازی بعد از طلاق چیست ؟

گذشتن از مراحل عاطفی بعد از طلاق خیلی دشوار است.افراد در این مواقع ایتدا آن را انکار می کنند و اصلا این موضوع را نمی پذیرند.و درنهایت به انزوا روی می آورند.بعد از انزوا فرد وضعیت ناگوار خود را با خشم بر دیگران خالی می کند و اطرافیان را ملامت می کند. بعد از این مراحل به ترتیب افسردگی و مقابله به مثل به سراغشان می آید تا زمانی که این افراد واقعیت را بپذیرند.سپری شدن این دوره یکی از مهم ترین موارد یاست که باید افراد آن را طی کنند و با امید به آینده این حس شکست و نا امیدی را طی کنند.

راز موفقیت :چگونگی بازسازی زندگی بعد از طلاق
بازسازی زندگی بعد از طلاق

طبق تحقیقات محققان افرادی که به تازگی روابط عاطفی شان با شریک زندگی شان خاتمه پیدا کرده،قطعا بسیار رنجور و ناراحت و آزرده هستند.افرادی که بعد از طلاق به ناراحتی و رنج مبتلا نمی شوند، قطعا در گذشته به اندازه کافی آن را تجربه کرده اند و یا در آینده درد و اندوه به سراغ آنها خواهد آمد.تمام افراد دارای خصوصیات مشترک نیستند و نمی توان الگوهای مشابهی را نسخه پیچید.رالبته این الگوها را می توان در موارد دیگری مانند مرگ همسر،برکناری از طرف یک فرد خاص و اخراج و مهمترین مورد این است که افراد باید مهارت کنار آمدن با بحران ها را فرا بگیرند.چون بحران در تمام مراحل زندگی رخ می دهد. فراگیری مهارت با بحران رنج این دوران را کاهش می دهد.که نتیجه ای بسیار مفید و ارزشمند می باشد.

انکار :

در روزهای ابتدای جدایی انکار وجود دارد،و جالب است بدانید که انسان دارای روحیه عجیبی است و تا میزان مشخصی می تواند درد و رنج را تحمل کند.ودر صورتیکه ناراحتی بیشتر از حد توانش باشد آنرا انکار می کند.

ترس :

محققان و مشاوران خانواده اعلام کرده اند که افراد بعد از جدایی ترس زیادی را تجربه می کنند و هرچه به سمت جلو می روند تصور می کنند که خطرات و دشواریهای زیادی وجود دارد، ولی در این مواقع نیاز به یک شهامت بیشتر برای غلبه بر ترس و دشواری ها وجود دارد.

سازگاری :

زمانیکه نیاز به محبت و مراقبت در انسان برآورده نشود،در این مواقع افراد به دنبال روش های سازگاری می گردند که ممکن است این روش ها اصلا مناسب نباشد.ممکن است افراد از روش هایی مانند کمال طلبی، راضی نگه داشتن دیگران و احساس مسئولیت در مورد دیگران استفاده نمایند.که در صورت نهادینه شدن روش های ناسالم موجب بر هم ریختن تعادل روانی می شود که برای حفظ تعادل خود ممکن است اقدام به ازدواج های نسنجیده و بدون تفکر بزند.

تنهایی ، دوستی و احساس گناه و طرد شدن :

زمانی که رابطه زناشویی بهم می خورد و طلاق اتفاق می افتد،فرد احساس ناراحتی زیادی می کند تا جایی که تا به حال هیچگونه رابطه محبت آمیزی نداشته است.دوستان این افراد باید درک کنند که او در زمان بعد از طلاق بسیار شکننده و سختی را م یگذراند و باید به او کمک کنند تا رنج های عاطفی اش را به راحتی تحمل کند.اما متاسفانه دراین مواقع بیشتر دوستان از کنارش پراکنده می شوند و این فرد از روابط اجتماعی کناره م یگیرد و به انزوا و تنهایی روی می آورد.و به خاطر ترس از طرد شدن وضعیت را سخت تر می کنند.

راز موفقیت :چگونگی بازسازی زندگی بعد از طلاق
بازسازی زندگی بعد از طلاق

غم :

هرگاه انسان دچار شکست در عشق می شود،غم و اندوه قسمت مهمی از دوره بازسازی اوست.مخصوصا زمانیکه عزیزی را از دست می دهیم بسیار طبیعی است و یا غم و انرژی تحلیل می رود، به گونه ای که برای تغییر و ادامه زندگی فرد خود را ناتوان می بیند.

خشم :

در جدایی و شکست بروز خشم بسیار طبیعی است و امکان دارد تا مدت ها ادامه داشته باشد.اما این موضوع موجب می شود که فرد از همسر سابق خود فاصله بگیرد و جریان جدایی و طلاق را بپذیرد.

رها کردن :

مشاوران معتقدند که رها کردن پیوندهای شدید عاطفی که از عشق نافرجام گذشته باقی می ماند،بسیرا سخت و مشکل است.اما افراد باید سرمایه گذاری روی روبط تمام شده را،کنار بگذارند و باید این رابطه را تمام کنند و فرد در خود حس ارزشمندی و خودآگاهی ایجاد کند تا با حس بهتر به زندگی خود ادامه دهند.

ورزش و تفریح :

افرادی که جدا می شوند سعی کنند به ورزش و فعالیت های اجتماعی روی بیاورند،انجام ورزشهای جمعی و فردی می تواند گذشت این دوران را بهتر و راحت تر کند.

گفتار پایانی :

دوستان و همراهان عزیز در این مقاله در مورد بحث و بررسی شد.امیدوارم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد و برای مطالعه مطالب بیشتر به مجله ماه سرا مراجعه نمایید.