برگزاری جشن کریسمس یا نوئل و معرفی انواع غذاهای مصرفی در سرتاسر دنیا
برگزاری جشن کریسمس یا نوئل و معرفی انواع غذاهای مصرفی در سرتاسر دنیا

برگزاری جشن کریسمس یا نوئل و معرفی انواع غذاهای مصرفی در سرتاسر دنیا

با سلام خدمت همراهان همیشگی و عزیز مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره برگزاری جشن کریسمس یا نوئل و معرفی انواع غذاهای مصرفی در سرتاسر دنیا نکات جذابی رابیان کنیم باماهمراه باشید.

ریشه کریسمس:

شب میلاد حضرت مسیح که مصادف 25 دسامبر است که کاتولیک ها ،مسیحی ها، پروتستان های و ارمنی های سراسر دنیا این شب را به عنوان میلاد حضرت مسیح جشن میگیرند.البته گریگوری ها و ارتدکس ها 6 ژانویه را به عنوان روز میلاد حضرت مسیح می شناسند و جشن می گیرند. با ما تا انتهای مقاله همراه باشیدتا از برگزاری جشن کریسمس یا نوئل در سرتاسر جهان مطلع شوید.

برگزاری جشن کریسمس یا نوئل:

در سرتاسر جهان و قاره های مختلف به گونه های مختلفی جشن کریسمس برگزار می شود که به آنها اشاره میشود.

قاره آفریقا:

جشن نوئل در تمام نقاط آفریقا با شور و حرارتی خاص برگزار می شود.ولی با یک تفاوت مهم که در افریقا در زمان جشن نوئل در فصل گرما است و اینکه به علت حرارت بالا در آفریقا درخت کاج بسیار کم پیدا می شود و آفریقاییان این جشن را در زیر درخت نارگیل برگزار می کنند.و تمام افراد خانواده در منزل یا کلیسا جمع می شوند و تزیین درختان گرمسیری جزء نکات مهم این جشن است و هدیه دادن جزء لاینفک جشن نوئل است.

اتیوپی:

مردم این منطقه نوعی غذای خاص دارند که با نان میل می شود.خورشت مرغ که با ادویه های خاص این منطقه و یک نوع نان خاص که به صورت تخت طبخ می شود میل می شود این نان معروف به doro wat است و حتما غذاهایشان با دست میل می شود.

غنا:

ساکنین غنا در روز جشن نوئل از انواع خورشت بامیه،توفو،برنج،پودینگ ذرت بسیار استفاده می کنند ساکنین غنا هم مانند دیگر آفریقایی ها غذاهایشان را با دست میل می کنند.

آفریقای جنوبی:

در قاره آفریقا جشن روز نوئل مصادف با فصل تابستان است.و بومیان و ساکنین قاره آفریقا مخصوصا آفریقای جنوبی بیشتر طرفدار غذاهای گریلی هستند مخصوصا گریل های Braai  تا انواع گوشت بوقلمون ،خوک و گوشت های دیگر را روی آن گریل کنند.

مصر:

مصری و مخصوصا مسیحیان این کشور سه روز قبل از جشن نوئل به مصرف غذای سنتی و گیاهی روی می آورند. این غذا که از طریق کارگران هندی به مصر آورده شده بسیار پر طرفدار و مغذی است و معروف به Kushari است که از ترکیب،پیاز داغ،ماکارانی،سس گوجه بسیار تند،سرکه،سیر،نخود،عدس قهوه ای و برنج تهیه می شود و بسیار پرطرفدار و لذیذ است.

قاره آسیا:

ایران:

ایرانیان از ایام دور تمام رسومات را بزرگ داشته و جشن های خاص و غذاهای مخصوصی داشته اند.ایرانیان دوبار برای حضرت مسیح جشن میگرفتند یکبار در زمستان و میلاد حضرت که معروف به عید میلاد است و یکبار هم دربهار که معروف به عید رستاخیز مسیح است.اقوام گذشته در ایران یعنی آشوری ها جشن میلاد مسیح را بسیار مجلل برگزار می کردند.

غذای مخصوص جشن میلاد در قوم آشور:

این قوم سه هفته قبل از میلاد به برپایی جشن اقدام می کردند،بانوان به خانه تکانی و تدارک برای مهمانی روز عید می پرداختند.در روز عید تمام خانواده در خانه بزرگتر فامیل جمع شده و ناهار یا شام را دور هم صرف می کردند.

نام غذاهای سنتی و شیرینی:

غذاهای سنتی بیشتر رخ نشان می دهند مخصوصا حلیم،دلمه و کوفته که هر فردی در هر سنی طرفدارش است. و شیرینی معروف ایرانیان برای جشن میلاد کیک نازک،کده و گاتا و شیرینی های مرسوم هر منطقه از ایران زیبا می باشد.

ژاپن:

تنها کشوری که در قاره آسیا پیرو دین مسیحیت بسیار کم است کشور ژاپن است ،آنها این روز را به عنوان آغاز سال نو جشن می گیرند و به یکدیگر هدیه می دهند و به عنوان یک عید مذهبی اعتقادی به آن ندارند.و فقط روز بعد از عید کریسمس تعطیل عمومی است و بیشتر رستوران های کشور ژاپن بوقلمون درسته سوخاری،مرغ کامل سوخار و برنج صورتی سرو می شود و به مشتریان خود ارائه می دهند.بیشتر ساکنین کشور ژاپن پیرو آیین شينتوئيسم هستند و طرفداران و پیروان دین مسیح در این کشور بسیار کم است.

کره جنوبی:

کره جنوبی هم مانند کشور ژاپن است و از جشن میلاد مسیح استقبال چندانی نمی شود،و پیروان اندکی از آیین مسیح در این کشور وجود دارد،اما چند سالی است که به شکل بی سابقه ای مردم کره جنوبی به جشن میلاد مسیح علاقمند شده اند،علت آن هم این است که چندین سال پیش یک کاربر فضای مجازی در توئیت خود اعلام کرد که برگزاری جشن میلاد تنهایی بسیار غم انگیز و ناراحت کننده است و پیشنهاد داد که مردم کره در روز میلاد دور هم جمع شوند،این پیشنهاد با استقبال فراوانی مواجه شد و در این روز تمام مردم کره جنوبی و مخصوصا مجردها در خیابان جمع شده و به جشن و پایکوبی می پردازند.

چین:

چینی ها هم به جشن کریسمس اعتقادی ندارند و تعداد کمی از چینی ها که مسیحی هستند به برگزاری جشن می پردازند و غذاهای سنتی میل می کنند از جمله بوقلمون،کوفته برنجی و البته به طرز باورنکردنی به رستوران های kfc می روند و مرغ سوخاری میل می کنند.

فیجی:

مردم فیجی در شب جشن نوئل غذاهای سنتی جالبی سرو می کنند که بسیار گیاهی و ارگانیک است به عنوان نمونه دلمه با برگ موز،ماهی پیچیده شده در برگ موز،دلمه مرغ و لووو است (خوک بو داده که بسیار پرطرفدار است و به طرز عجیبی فیجی ها عاشق این غذا هستند).لووو یک نوع فر زمینی است که با گذاشتن سنگ های سنگین و  داغ خوک را روی آنها گذاشته و می گذارند طبخ شود.

هند:

هندی ها مسیحی هم در کریسمس از ظرف های بریانی سنتی استفاده می کنندو بیشتر غذاهای لذیذ هندی در این شب به وفور است و تنها شیرینی معروف هندی ها که مخصوص جشن میلاد است پودینگی به نان kheer  است. که بسیار شبیه شیر برنج نقاط مرکزی ایران است .این ترکیبات عبارتند از؛شیر نارگیل،شکر،کشمش،گلاب ،پودر هل،شیر،خلال بادام و پسته و بسیار پرطرفدار است.

فیلیپین:

در فیلیپین مردم درشب سال نو میلادی یک خوک درسته پخته شده را همراه با پنیر زرد رنگی که در دهانش گذاشته اند میل می کنند.

قاره اروپا:

ایسلند:

مردم ایسلند به گوشت های پخته از جمله گوشت گوزن علاقه فراوانی دارند و یک روز قبل از شب جشن در صف های طولانی برای گرفتن گوشت پخته می استند.

انگلیس:

انگلیسی ها در شب میلاد علاقه زیادی به خوردن پودینگ انجیر دارند ،آنها روی این پودینگ کمی الکل زده و روی آتش گذاشته و بعد میل می کنند.

آلمان:

در آلمان مردم این کشور در شب میلاد بیشتر کیک های میوه ای که شبیه به کوهان شتر است درست می کنند و کوهان شتر را سمبلی از مردی خردمند که بر آن سوار است می دانند..

بلغارستان:

مردم بلغارستان یک روز قبل از عید نوئل روزه گرفته و در روز عید کیک،سوپ و دلمه سبزیجات میل می کنند.

سوئد:

مردم سوئد در این روز پودینگ برنج را با یک شکل عجیبی سرو می کنند،پودینگ را در کاسه ای ریخته و در کاسه یک بادام را پنهان می کنند.و هر کس در ظرفش بادام پیدا شد سال پر شانس و خوبی را در پیش رو خواهد داشت.

کاستاریکا:

بومی های کاستاریکا در هنگام جشن نوئل ،غذای مخصوص خودشان که معروف به تاماله است میل میکنند،رسپی این غذا را هم تا به حال بازگو نکرده اند و سینه به سینه و نسل به نسل در کاستاریکا انتقال پدا می کند.

ایتالیا:

مردم ایتالیا مانند سایر مرم جهان جشن نوئل را برگزار می کنند اما با کیفیتی جذابتر و رنگارنگ تر .ایتالیای ها غذای معروفی به نام هفت ماهی دارند که از ترکیب ماهی های دریایی به دست می آید.از جمله؛ صدف،کولی،سفید،کلاماری و…

فرانسه:

فرانسوی ها هم مانند ایتالیای ها از غذاهای دریایی در روز جشن نوئل استفاده می کنند و غذای معروف آنها Joulupöytä نام دارد که از ترکیب صدف،جگر چرب و خرچنگ است و فرانسوی ها عاشق این غذاها هستند.

فنلاند:

ساکنین کشور فنلاند جشن نوئل را با خوردن غذاهایی مانند ماهی،نان،خوک کباب شده درسته و سبزیجات و انواع نوشیدنی ها برگزار می کنند و اعتقاد دارند که جشن نوئل حتما باید دور میز برگزار شود

قاره آمریکا:

ساکنین ایالات متحده آمریکا در جشن نوئل از ترکیب شیر و تخم مرغ بسیار استفاده می کنند،که برابر با مصرف سالیانه آنهاست.

آرژانتین:

بومیان آرژانتین برای شام جشن نوئل از ترکیب گوشت گوساله پخته شده و سس تن استفاده می کنند.و بوقلمون و نان هم در سر میزهایشان حتما وجود دارد و در روز جشن نوئل حتما در حیاط منازلشان بوقلمون کباب می کنند.آرژانتینی ها خوش گذران ترین مردم قاره آمریکا هستد و برگزاری جشن کریسمس یا نوئل را به بهترین صورت ممکن برگزار می کنند.

استرالیا:

جشن نوئل در استرالیا همزمان با فصل تابستان است ،استرالیای ها در جشن نوئل بیشتر از غذاهای کبابی استفاده می کنند آن هم به شیوه گریل خودشان که بسیار سنتی و جالب است.در استرالیا شاه میگو،بوقلمون و گوشت را گریل کرده و میل می کنند.

قطب شمال و جنوب:

در قطب شمال و جنوب و ساکنان آنتارکیتا حتما باید جشن نوئل را در کشتی سپری کرده،و حتما گوشت بوقلمون و .. باید پخته سرو شود نه به شکل گریل و کنسرو سبزیجات در این محافل حتما باید وجود داشته باشد.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *