دلایل توقف رشد مو در آقایان و بانوان و روش های درمان آن
دلایل توقف رشد مو در آقایان و بانوان و روش های درمان آن

دلایل توقف رشد مو در آقایان و بانوان و روش های درمان آن

باسلام خدمت ماه سرایی عزیز در این مقاله می خواهیم درباره دلایل توقف رشد مو در آقایان و بانوان و روش های درمان آن نکات جالبی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

رشد مو:

یک سوم مراجعاتی که پزشکان و متخصصان پوست و مو می شود در رابطه با دلایل توقف مو است و این مراجعه بین زنان و آقایان هیچ تفاوتی ندارد.بیشتر این نگرانی ها در ابتدا شایع در بین خانم ها و سپس آقایان است.و علت این نگرانی هم ترس از طاسی است ،در این مقاله به دلایل توقف رشد مو در آقایان و بانوان و روش های درمان می پردازیم،با ما همراه باشید.

دلیل توقف رشد مو در آقایان:

شوک های هیجانی:

شوک های هیجانی به هر علتی که باشد امکان توقف و یا رزیزش مو را به دنبال دارد.و ممکن است تا چند سال ادامه داشته باشد.مرگ یکی از نزدیکان ،ترس از وجود تومورها،و صدها خبر خوشایند و ناخوشایند می تواند منشاء توقف رشد موشود.بدین صورت که مو،بدون آنکه ازمرحله تحولی آناژن به کاتاژن وارد می شود و رشد مو متوقف می شود.

جراحی ها:

به دفعات زیادی مشاهده شده است که یک عمل جراحی باعث ریزش و یا توقف رشد مو می شود.البته در دوران نقاهت و بعد از چند ماه ممکن است از بین برود.

مسمومیت:

مسمومیت در اکثر موارد باعث ریزش شدید مو و در موارد نادر باعث توقف رشد مو می شود.این مسمومیت ها شامل؛ مسمومیت با قارچ های سمی،داروهای سمی، و یا دارو هایی که باهم سازگاری ندارند و مواد مخدر.

بیماری های عفونی:

بیماری های عفونی هم باعث کاهش رشد مو می شوند.بیماری هایی مانند(مونونو کلئوز،لپتوسپیروز)اساسا این بیماری ها مانند عوارض جراحی در کوتاه مدت بوده و بعد از دوران نقاهت بدن به روال طبیعی خود باز می گردد.

دلیل توقف رشد مو در بانوان:

استفاده نامناسب از مواد شیمیایی:

استفاده نامناسب از مواد شیمیایی خصوصا در هنگام بی رنگ کردن  توسط افرادی که مهارت کافی ندارند و از وضعیت مو اطلاعی ندارند.توصیه می شود تا حد امکان از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید.

زایمان و شیر دهی:

این یک مشکل بسیار رایج در بین تمام بانوان است که حدود 2 ماه بعد از زایمان و خاتمه بارداری دچار ریزش شدید مو می شوند.البته بعد از حدود 4 ماه از خاتمه بارداری دوباره همه چیز به روال عادی بر می گردد.و در دوران شیر دهی هم رشد موها با کندی پیش می رود،ولی با مصرف مکمل های غذایی و انواع ویتامین ها می تواند این مرحله را هم از سر گذراند.

سقط جنین:

به دلایلی که در دوران زایمان بیان شد ،سقز جنین هم می تواند باعث کاهش رشد و ریزش مو شود البته این مدت کوتاهتر از دوره زایمان است و مو مجددا به دوره قبل باز می گردد.

توقف در مصرف دارو های ضد بارداری:

در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری دچار ریزش و توقف رشد مو نمی شود ولی بعد از زمانی که مصرف قرص ها متوقف می شود حدود 2 ماه بعد باید انتظار ریزش مو و همچنین کاهش رشد را داشته باشید.

مصرف برخی داروها:

بعضی از داروها باعث کاهش رشد و یا ریزش شدید مو می شوند؛مانند داروهای ضد افسردگی،داروهای کاهش اشتها وآنتی میتوتیک ها،افرادی که در چهار چوب شیمی درمانی هستند با این اتافق روبه رو می شوند.

سندروم تخمدان:

این مشکل بیشتر در زنان جوان بسیار شایع است؛به دلیل کاهش فعالیت هورمونی در تخمدان ها رخ می دهد،میزان بالای آندورژن ها یا تستوسترون در زنان، موجب ریزش مو  و کاهش رشد مو می شود.

ژنتیک:

طول ،حجم،رنگ مو و دیگر موارد مو همگی جزء ژنتیک افراد محسوب می شوند،اگر به موهای خود نمی رسید و از آن مراقبت نمیکنید ولی موهای زیبایی دارد باید از ژنتیک تشکر کنید.در غیر این صورت با طاسی مواجه می شوید.

استرس:

استرس باعث ایجائ انواع بیماری ها می شود و تحقیقات پزشکی هم ثابت کرده که هر نوع استرسی می تواند تا 30%رشد مو ها را مختل نموده  و باعث ریزش مو وایجاد طاسی موضعی شود.

افزایش سن:

با افزایش سن نه تنها رشد موها کند بلکه رنگ آن نیز تغییر می کند،هرچند افزایش سن به تنهایی موثر نیست و عواملی از جمله رعایت بهداشت فردی وعادت های افراد می تواند این چرخه را به تعویق بیاندازد.

غده تیروئید:

کم کاری و پرکاری غده تیروئید می تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش رشد مو و افزایش ریزش آن داشته باشد.

روش های درمان:

مشاوره با پزشک متخصص:

مشاوره با یک متخصص پوست و مو و همچنین متخصص تغذیه می تواند خیلی از مشکلات شما را حل کند،با انجام یک آزمایش ساده می توانید از کمبود ویتامین های بدنتان مطلع شوید.

حفاظت از موها:

اگر در حال حاضر از توقف رشد مو و یا ریزش مو رنج می بریدسعی کنید با مراقبت های ویژه از موهایتان و همچنین کنار گذاشتن مدل های مختلف و رنگ ها به مراقبت از موی خود اهمیت بیشتری بدهید.

ترمیم مو های آسیب دیده:

بسیاری از گزینه ها برای ترمیم مو پیش روی بانوان است به عنوان نمونه می توان به پیوند،کاشت مو،تتو .. را نام برد.و همچنین درمان های موثری مانندلوسیون مینوکسیدیل 5%

مصرف انواع ویتامین ها:

مصرف ویتامین ها برای رشد موی سالم و قوی مورد نیاز هستند.و بهترین روش دریافت انواع ویتامین ها مصرف انواع سبزیجات تازه و میوه های با برگ های سبز و حاوی مواد مغذی برای رشد مو می باشد.درعین حال می توان از انواع مکمل های دارویی نیز استفاده کرد:

ویتامینA:

این ویتامین باعث تولید چربی  و نرم کننده های طبیعی مو می شود.. به عنوان تامین کننده مواد مغذی برای رشد مو ها می باشد.

ویتامینE:

ویتامین Eیک آنتی اکسیدان قوی باعث رشد سریع موها می شود همچنین به موها لطافت و نرمی می بخشد،و خواص ضد التهابی و جذب بالا اکسیژن را دارد.

ویتامین B12:

موجب می شود موها ضخیم تر و سالم تر شوند.یکی از دلایل توقف رشد مو کمبود این ویتامین در بدن است.

بیوتین:

این ویتامین برای رشد مو بسیار مفید و مهم است کمبود بیوتین در بدن باعث کاهش رشد و ریزش مو می شود.مصرف دوره 3 ماهه بیوتین میتواند تاثیر چشمگیری در رشد مو دارد.

ویتامینD:

کمبود ویتامین Dباعث کاهش رشدو ریزش مو می شود،کاهش ویتامین Dباعث کمبود آهن و جذب ویتامین ها در بدن می شود.و این کاهش باعث کمبود خونرسانی به مو ها می شود.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *