معرفی بیخوابی و کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی و سلامت انسان
بیخوابی و کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی و سلامت انسان

بیخوابی و کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی و سلامت انسان

سلام همراهان عزیز ماهسرایی.در این مقاله درباره ی بیخوابی و کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی و سلامت انسان مطالبی را به اشتراک میگذاریم.با ما همراه باشید.

بیخوابی و کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی و سلامت انسان

 

همه ما میدانیم یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود .اما از مضرات آن نظیر چین و چروک صورت،ابتلا به سردردهای مزمن و حتی بروز سکته مغزی بی اطلاعیم.

خواب تقریبا یک سوم ازعمرانسان را در برمیگیرد . ولی درجوامع امروزی شمار افراد مبتلا به بیخوابی و کم خوابی،روز به روز افزایش می یابد.

 

تیرگی و گودی چشم:

پوست زیر چشم یکی از ظریف ترین قسمت های بدن است . در این قسمت هیچ غده ی چربی وجود ندارد . و در کمترین زمان،عوارض کم خوابی در آن نمایان میشود. تداوم این روند در روزهای متمادی میتواند به تیرگی و به وجود آمدن چین و چروک برروی پوست صورت شما منجر شود.

 

ریزش مو:

دومین عارضه ی مخربی که این سیکل معیوب در ماه های آینده شما را با آن مواجه خواهد کرد تخریب چرخه ی فولیکول مو،ترشح بیش از حد چربی سر، در نتیجه ی مختل شدن هورمون DHT و در نهایت ریزش شدید و ناگهانی موهای شماست.

اگر شما نگران ریزش موی خود هستید،بهتر است کیفیت و روند خواب خود را هرچه سریع تر بهبود ببخشید.

بین فاکتورهای سه گانه ی ریزش مو،استرس و بیخوابی ارتباط بسیار پررنگی وجود دارد. به نحوی که هرکدام دیگری را تحت تاثیر خود قرارمیدهند.

به طور معمول،استرس باعث بیخوابی و بیخوابی باعث ریزش مو میشود . این چرخه آسیب زننده میتواند درصورت عدم کنترل،بیش از پیش شدت بگیرد.

 

سردرد و اختلالات هورمونی:

متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که ارتباط زیادی بین کم خوابی و سردرد وجود دارد.

رابرت دیاس،پزشک متخصص مغز و اعصاب و استاد عصب شناسی از کالج تولدو در این خصوص میگوید:محرومیت از خواب از لحاظ کمی و کیفی میتواند باعث سردرد شود . و علت این موضوع نیز به موارد مختلفی شامل متابولیسم های شمیایی و فیزیولوژیکی در مغز باز میگردد . و بخش عظیمی از این عارضه نیز شامل تغییر در سوخت و ساز بدن،غدد درون ریز و عوامل هورمونی است.

اختلالات هورمونی ای که در اثر کم خوابی نظیر تیروئید،ملاتونین،DHT،سروتونین و… برای ما به وجود می آید در دراز مدت میتواند آثار بسیار مخربی را از خود به جا بگذارد. در برخی از موارد محققان بر این باورند که بیخوابی مفرط میتواند در ابتلا به دیابت نوع 2 نقش بسیار زیادی داشته باشد.

 

خطر ابتلا به سکته مغزی:

خطرات ناشی از بیخوابی های شبانه تان را دست کم نگیرید. شاید باور این مسئله برایتان غیر ممکن باشد که به گفته محققین تایوانی خطر ابتلا به سکته مغزی در اثر بیخوابی در سنین 18 تا 24 سالگی در مقایسه با افرادی که کیفیت خواب مناسبی دارند 8 برابر بیشتر است.

تحقیقات این دانشمندان حاکی ازآن است که بیخوابی میتواند خطر سکته مغزی بخصوص در دوران نوجوانی را افزایش دهد.

دراین بررسی که 4سال به طول انجامید مشخص شد که این اختلال میتواند احتمال بروز سکته ی مغزی را تا 54درصد افزایش دهد.

و در آخر برای درک هرچه بهتر عوارض این اختلال و عوارض ناشی از آن،سینمایی Insomnia محصول سال 2002 هالیوود با بازی درخشان آل پاچینو و رابین ویلیامز فقید رو به شما ماه سرایی های عزیز پیشنهاد میدم.

ممنون که همراه بودید…

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی Mohamad

حتما ببینید

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد .

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *