یبوست مادر بیماری ها راه ها و روش های درمان سنتی آن
یبوست مادر بیماری ها راه ها و روش های درمان سنتی آن

یبوست مادر بیماری ها راه ها و روش های درمان سنتی آن

با سلام خدمت شما عزیزان ماه سرایی در این مقاله می خواهیم درباره یبوست مادر بیماری ها راه ها و روش های درمان سنتی آن نکاتی را بیان کنیم .با ما همراه باشید.


تعریف یبوست:

یبوست برای بدن به مانند یک بحران دفع زباله است. بدن از راه های مختلفی اقدام به بیرون ریختن مواد زاید از درون خود می کند.ساده ترین این راه ها، دفع مدفوع و ادرار، تعریق، تنفس و … هستند.

مدفوع و روده ها:

در این بین، دفع مدفوع از راه روده معمولاً عهده دار دفع خطرناک ترین مواد زاید از بدن است. مواد دفعی روده ها معمولاً به قدری خطرناک هستند که منجر به بیماریهای خطرناک دیگری میشوند .

عوارض باقی ماندن مدفوع در روده ها و بدن:

روده:

اگر مواد سمی در روده باقی بماند از طریق سیستم بازجذب قوی روده، مجدداً به داخل بدن برگردند. طبیعی است که در این حالت، بدن به دنبال راهی می گردد که هر طور شده این مواد را بیرون بریزد.

با توجه به اشکال موجود در راه اصلی(یعنی روده)، گاهی این مواد از طریق پوست شروع به دفع می کنند که حاصل آن بروز انواع بیماری های پوستی مثل اگزما و کهیر است.

ریه:

اگر بدن راه ریه را انتخاب کند، می توان شاهد بروز آسم، برونشیت، تنگی نفس و مانند آنها بود. به همین ترتیب، بدن هر راهی که برای دفع این مواد انتخاب کند، منجر به بروز بیماری جدیدی خواهد شد. اگر به هر دلیل این راه های غیرعادی دفع هم برای بدن قابل استفاده نباشند؛ این مواد در مناطق مختلف بدن رسوب می کنند و انواع بیماری ها را به وجود می آورند که اقسام تومورهای خوش خیم و بدخیم یکی از آنها میباشند.

علل ایجادیبوست:

مشکلات تغذیه ای اصلی ترین دلیل ایجاد یبوست هستند:

مصرف مواد غذایی یبوست زا:

تغذیه معمول همه چیز خواری و مصرف مواد حیوانی و تغییر شکل یافته و غلات و نشاسته ها ست سر دسته این غذاها، برنج و نان سفید و ماکارونی است:، لبنیات ؛ مصرف موادگوشتی از هر نوع و بسیاری از فست فودها از دیگر علل ایجاد یبوست هستند.

مصرف کم فیبر:

کم مصرف کردن منابع اصلی فیبر یعنی میوه و سبزی ها و کندن پوست میوه هاو.. لازم به ذکر است.

که کلیه مواد حیوانی از هر نوع دارای صفر در صد فیبر هستندکمبود فیبر در غذا سبب میشود که روده ها محیطی آلوده داشته باشند.

در این محیط آلوده باکتری های مفید برای سوخت و ساز بدن نیز از بین بروند و فرد یبوست دچار کمبود های ویتامینی مثل B۱۲ میشود که به نوبه خود بیماری های دیگر رو با خودش بهمراه دارد،و بدن را بیشتر از حالت طبیعی خارج میکند از دست دادن آب بدن و یا عدم مصرف کافی مایعات،می تواند باعث یبوست شود.

 مصرف داروهای ادرارآور:

به همین جهت هم هست که مصرف داروهای ادرارآورمصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نوشابه های سیاه که خاصیت ادرارآوری دارند، می توانند باعث ایجاد یبوست شوند.

آب درمانی:

آب درمانی یکی از بهترین روش های است که این بیماری رو به سرعت بهبود میبخشد.

 بی تحرکی:

که از شایعترین دلایل ایجاد یبوست، در این دوره است به ویژه اگر این بی تحرکی، با نشستن طولانی مدت روی صندلی توأم باشد..

برخی علل دیگر یبوست:

مصرف داروهای شیمیایی می تواند باعث ایجاد یبوست شود ازجمله:

برخی داروهای ضد فشارخون بالا،بعضی داروهای پایین آورنده چربی خون،داروهایی که ترکیبات تریاک دارند(مثل داروهای کدئین دار)،

داروهای مسکن:

آنتی اسیدها(داروهای ضد اسید معده): برخی داروهای درمان کننده پارکینسون، داروهای ضد گرفتگی عضله، داروهای ضدافسردگی، مکمل های آهن، مکمل های کلسیم، آنتی هیستامین ها، داروهای ادرارآور، داروهای ضد تشنج و …

خودداری از دفع به موقع مدفوع:

صرف وقت کافی برای اجابت مزاج از نکات بسیار مهم است.کسانی که به دلایل مختلف، اجابت مزاج را به تاخیر می اندازند پس از مدتی دچار یبوست شدید خواهند شد. هرگز نباید احساس اجابت مزاج را صرفاً به دلیل دوری از منزل، نداشتن وقت کافی،احساس خجالت و .. نادیده گرفت.

 مصرف مداوم داروهای ملین و مسهل:

اگر داروهای مسهل مصرف شوند پس از مدتی روده کار طبیعی خود را انجام نداده و به اصطلاح تنبل می شود و یبوست به وجود می آید.بنابراین از مصرف داروهای مسهل خودداری کنید.

برخی بیماری هایی که می توانند عامل ایجاد یبوست باشند:

کم‌کاری تیروئید و برخی دیگر از غدد داخلی:دیابت، تومورهای روده و مقعد، اورمی،زیادی کلسیم در بدن، کمبود قند خون، سل، بیماری ام.اس.، پارکینسون، آسیب های نخاعی.

بیماری‌های عضلانی:

بیماری های عضلانی مثل دیستروفی عضلانی، بیماری روده تحریک‌پذیر یا روده عصبی، بیماری‌های مرتبط به عضلات کف لگن، افسردگی و .. .

تنها راه سلامتی:

تنها راه سلامتی هم تغذیه طبیعی گیاخواری و بخصوص خام گیاهخواری است که دراصل میوه ها وسبزیجات نه به عنوان دسر غذا که به عنوان خود غذا مصرف میشوند وبدنمون رو به حالت طبیعی برمی گردانند .

سکته مغزی:

تاثیر مستقیم بر سکته مغزی ، کم شدن تا پنجاه درصد پذیرش اکسیژن در بدن ، انتشار سموم حاصل اکسید مواد غذایی در بدن و آنچه ابن سینا به یبوست مادر بیماری ها راه ها و روش های درمان سنتی آن و ما با نام یبوست می شناسیم. هفتاد درصد مردم کشور یبوست مزمن دارند.

قلب و ریه:

یبوست موجب فشار روی ریه وقلب میشود.

علاوه بر اینکه یبوست نشان از نوعی خشکی در فرد است که میتواند خشکی مزاج ریه را تشدید نماید.

درمان سنتی یبوست:

افراد دارای یبوست میتوانن از سبوس ، خاکشیر ، انجیر خشک خیسانده در گلاب و آلو و نوشیدن آب فراوان و میوه و سبزیجات فراوان  استفاده نمایند .

نکته:

درمواقع بیماری،فردکه یبوست دارد، بهیچ وجه از مسهلات قوی مانند سنا و… استفاده نکنید
چون بیمار در حالت ضعف قرار دارد و اسهال موجب تشدید ضعف و کاهش قوا میشود. فقط گیاهخواری کنید میوه و آبمیوه و سبزیجات میل کنید و گوشت را از زندگیتان حذف نمایید.

کیوی:

  • ویتامین c آن دو برابر پرتغال است، فیبر موجود در پوست کیوی ۲ برابر خود کیوی است. دانه هایی که هوش افزاست و هم اندازه ماهی امگا 3 دارد.
  • کیوی ضد سرماخوردگی و پوست آن نیز ضد‌ یبوست است.
  • کیوی، کلسترول را کاهش می دهد. زیرا منبع خوبی از فیبر محلول است.
  • فیبر محلول، آب دستگاه گوارش را جذب کرده، به شکل ژل چسبناکی در می آید و جذب کلسترول از روده را مهار می کند.
  • کیوی پادزهر سیگار است. این میوه مواد سمی و رادیکالهای آزاد دود سیگار را از بین می برد، سیگاری ها باید 40 درصد بیشتر ویتامین C مصرف کنند که این مقدار با خوردن دو عدد کیوی در روز تامین می شود.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *