مضرات و فواید تامپون و کاپ قاعدگی برای سلامتی بانوان
مضرات و فواید تامپون و کاپ قاعدگی برای سلامتی بانوان

مضرات و فواید تامپون و کاپ قاعدگی برای سلامتی بانوان

با سلام خدمت ماه سرایی عزیز در این مقاله می خواهیم درباره مضرات و فواید تامپون و کاپ قاعدگی برای سلامتی بانوان نکات جالبی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

تاریخچه تامپون و کاپ قاعدگی:

دو اختراع مهم در سال ۱۹۳۰ میلادی در زمینه بهداشت زنان ثبت شد؛تامپون و کاپ قاعدگی و به بازار عرضه شد.

فنجان یا کاپ قاعدگی چیست؟

فنجان یا کاپ قاعدگی  یک ظرف قابل انعطاف است که در طی قاعدگی در واژن جای‌گذاری می‌شود. هدف از آن این است که از نشت جریان قاعدگی بر روی لباس جلوگیری شود. فنجان قاعدگی معمولاً از سیلیکون پزشکی یا پرایمر قابل انعطاف ساخته می‌شود و از دو بخش قیف و ساقه تشکیل شده‌است.

تامپون چیست؟

تامپون نام یک وسیله است که خانم‌ها در دوران قاعدگی می‌توانند از آن استفاده کنند. و تاریخچه آن همزمان با کاپ قاعدگی است. این وسیله مانند نوار بهداشتی عمل می‌کند ، و از نشت جریان قاعدگی بر روی لباس جلوگیری می کند.

مواد تشکیل دهنده تامپون:

اگر لیست موادسازنده پدهای بهداشتی و تامپون ها را مطالعه کنید لیست بلند بالایی از انواع مواد شیمیایی در آن را میتوانید مشاهده کنید؛پودرهای جاذب، آفت کش ها (که برای تهیه پنبه و فرآوری آن استفاده می شود و اغلب ذکر نمی شود)،سفید کننده ها که برای القای حس پاکی بیان می شود.

مضرات کاپ:

کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی زیست سازگار با بدن تهیه شده و ایمنی آن توسط متخصصین و تست های مختلف تایید شده است،بنابراین هیچگونه ضرری برای بدن ندارد.

تفاوت نوار بهداشتی و تامپون:

نوار بهداشتی که روی سطح تناسلی قرار می گیرد و از کثیف شدن لباس جلو گیری می کند.ولی تامپون در داخل واژن فرو می‌رود و تمام خون قاعدگی را به خود جذب می‌کند.تامپون‌ها و نوار بهداشتی یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده، باید دور انداخته شوند،و برای طبیعت و محیط زیست مضراتی دارد.پس برای حفظ محیط زیست از کاپ استفاده کنید.

مضرات تامپون:

1. قدرت جذب:

همه تامپون‌ها، به یک اندازه قدرت جذب ندارند،چون اگر تامپون با جذب بالا انتخاب کنید و این نوع مورد نیاز شما نباشد، منجر به خشکی واژن خواهد شد.

2. عفونت :

وقتی تامپون به مدت زیادی در داخل واژن باقی بماند، به علت رشد باکتری‌ها باعث عفونت می‌ شود. این عفونت در سیستم گردش خون رخ می‌دهد و حتی می‌تواند فرد مبتلا را بکشد.

3. افزایش درد دوران قاعدگی:

یکی از مضرات تامپون افزایش درد قاعدگی می‌باشد.یکی از دلایل بروز درد این است،که احتمال رشد باکتری‌ها در تامپون وجود دارد، همین امر باعث افزایش درد می‌شود.

4. سرطان:

تامپون‌ حاوی گلايفوسيت هستند. این ماده توسط سازمان بهداشت جهانی، به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می‌شود.

5. بوی نامطبوع:

تامپون‌ها با عث بوی نامطبوع می شوند.یکی از مهمترین دلایل آن خونی است که به مدت طولانی درون رحم باقی می‌ماند.

یکی از مهمترین دلایل آن خونی است که به مدت طولانی درون رحم باقی می‌ماند.و تامپون ها باید هر 4 ساعت یکبار تعویض شوند.

6. تشدید بیماری ها:

بانوانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، استفاده از تامپون‌ مناسب نیست چون میان مواد شیمیایی موجود در تامپون‌ها و بدتر شدن علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک ارتباط وجود دارد. آشنایی مضرات و فواید تامپون و کاپ برای همه بانوان لازم و ضروری است.

7. سختی در استفاده:

بسیاری  از بانوان هنگام استفاده از تامپون ‌راحت نیستند و در زمان استفاده از نوار بهداشتی، احساس راحتی بیشتری می‌کنند. واژن بافت بسیار حساسی دارد و قرار دادن یک شی خارجی درون آن گاهی می‌تواند مشکل ساز باشد.

نکته آخر:

عوارض استفاده از تامپون:

مبتلا شدن به عفونت‌ها، حساسیت و التهاب ناحیه واژن، افزایش درد قاعدگی، انتقال میکروب به واژن، افزایش آلودگی محیط زیست و … را نام برد.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

زناشویی :علت خیانت در رابطه زناشویی و راه های درمان آن

زناشویی :علت خیانت در رابطه زناشویی و راه های درمان آن

علت خیانت در رابطه زناشویی : از آسیب زا ترین و پیچیده ترین موارد در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *