5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از افسردگی بدن

5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از افسردگی بدن

سلام ماه سرایی عزیز. در این مقاله می خواهیم شما را با 5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از افسردگی بدن آشنا کنیم.

لبخندزدن وحس شادی:

لبخند زدن مغز را آماده می کند. تا افکار و رفتارهای مثبت نشان دهد و فرد را به موفقیتهای بیشتری سوق دهد افرادی که،به طور منظم لبخند می زنند،به شادی، رضایت، آرامش درونی و موفقیت های بیشتری در مقایسه با آدم های بداخلاق می رسند.

‌همه ی ما عادت کرده ایم که، صرفا در زمان خوشی و خوشحالی، لبخند بزنیم. اما لبخند زدن به خودی خود باعث تولید بیشتر، آندورفین، دوپامین و سروتونین، می شود . ‌این هورمون ها باعث، ایجاد احساس شادی و مسکن های طبیعی برای بدن، محسوب می شوند. ‌5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از افسردگی شناخته شده است.

‌‌محققان آمریکایی بر روی بیماران، مبتلا به افسردگی بررسی‌هایی، انجام دادند و به این نتیجه رسیدند. که آندورفین آزادشده به واسطه ی یک لبخند واقعی باعث ایجاد، تغییرات فیزیولوژیکی مثبت روی بدن بیماران می شود.

5 هورمون شادی آور در بدن:

‌در نتیجه اگر شما هم می‌خواهید، افسردگی از شما، دور بماند، بهتر است عادت کنید که، هر روز لبخند به لب داشته باشید. حتما امتحان کنید.

خداوند می فرماید: اگر ذهن خود را روی من متمرکز نگاه داری، من تو را در آرامش کامل نگاه خواهم داشت..  دقت کنید که این راه رسیدن به آرامش کامل است.

هورمون سروتونین، شادی بخش :

این هورمون از هیپوتالاموس ترشح می شود و به هورمون شادی معروف است. سروتونین مسئول انتقال اطلاعات در مغز است، کیفیت خواب ما دستش است و اثر آرام بخش دارد. . برای افزایش سطح سروتونین روزی 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید، غذاهای غنی از کربوهیدارت بخورید، به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرد، به اندازه کافی بخوابید، مواد غذایی حاوی ویتامین ب را فراموش نکنید. ویتامین ب در غلات و حبوبات، انواع مغزها و جوانه ها وجود دارد.

سروتونین خلق و خو را تنظیم می کند، از افسردگی پیشگیری می کند، فشار خون را تنظیم می کند، نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی در زنان دارد و باعث می شود احساس شادی کنید. کمبود این هورمون باعث بی خوابی، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می شود—-

هورمون دوپامین، هورمون هوشیاری:

هورمونی است که انسان را از لحاظ ذهنی هوشیار نگه می دارد. دوپامین از سلول های مغز و نخاع ترشح می شود. وقتی صحنه ای در یک فیلم شما را خوشحال می کند . یا از دیدن منظره ای لذت می برید، هورمون دوپامین در بدن شما آزاد می شود. افراد پرکارو پر مشغله شادترند . مغز انسان نمی تواند بطالت را تحمل کند . زمانی که مشغله کاری شما بیشتر است.

مغز برای قدردانی از کارهایی که انجام می دهید دوپامین (هورمون شادی) ترشح می کند.

کمبود این هورمون موجب عدم تمرکز، عدم توجه، بدخوابی، تنبلی و بدخلقی می شود. افرادی که در طول روز به میزان زیاد قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا می خورند از سطح دوپامین کمتری برخوردار هستند. برای افزایش سطح دوپامین، قبل از رفتن به رختخواب، اتاق خواب را بررسی کنید تا چیزی موجب اختلال در خواب تان نشود. می توانید قبل از خواب از دمنونش بادرنجبویه برای آرامش استفاده کنید.

دوپامین را می توان با خوردن غذاهای سرشار از پروتیین افزایش داد. خوردن میوه هایی مثل موز را فراموش نکنید. به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید. غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان را نیز در وعده های غذایی خود جای دهید.5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از افسردگی را در ادامه مطالب میخوانیم.

هورمون ملاتونین، ساعت بدن:

هورمون ضدپیری است و به عنوان ساعت بدن شناخته می شود. ملاتونین از غده پینه آل ترشح می شود. این هورمون خواب شبانه را تنظیم می کند. به هم خوردن دوره روز و شب، ترشح ملاتونین را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد. هورمون خواب پیشرفت سرطان سینه را متوقف می کند، فقدان ملاتونین(هورمون خواب)که ناشی از کم خوابی و خوابیدن در اتاق روشن است، زنان را در معرض ریسک بالای سرطان سینه قرار میدهد.

بمباران اطلاعات در ساعاتی که به خواب نیاز دارید، مغز را به طور مصنوعی تحریک و اذیت می کند. علاوه بر این بر بینایی نیز تاثیر می گذارد. برای افزایش سطح ملاتونین، دو ساعت قبل از خواب با ابزار تکنولوژی خداحافظی کنید. بهتر است شب ها زیاد سراغ لپ تاپ و تبلت نروید و در رختخواب از گوشی های هوشمند استفاده نکنید. سعی کنید زندگی منظمی داشته باشید. اگر سیگاری هستید و شب ها نمی خوابید، احتمالا از کمبود این هورمون رنج می برید.  هر شب در ساعت مشخصی شام بخورد و به رختخواب بروید. در اتاقی که تهویه مناسبی دارد بخوابید. سعی کنید از سبزیجات و غذاهای سرشار از پروتیین استفاده کنید . و این دو را همراه هم مصرف کنید. جسم و جان تان را در معرض هوای تازه قرار دهید.

5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از افسردگی بدن

هورمون اندروفین، ضددرد:

این هورمون کمک می کند. احساس مثبتی به زندگی داشته باشید. اندروفین یکی از مسکن های طبیعی بدن است. و به عنوان آرامبخش عمل می کند.

هورمونی که مانع درد است، از اضطراب جلوگیری می کند. اندروفین از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شود… برای افزایش سطح اندروفین، حتما ورزش کنید. نیاز نیست به ورزش های سنگین روی بیاورید. 30 دقیقه پیاده روی در روز به افزایش این هورمون در بدن شما کمک شایان توجهی می کند. زیرابا حرکت،هورمون استرس کاهش مییابد وهورمون اندروفین آزاد میشود.

درمواقعی که بسیار عصبانی هستید قدم زدن بهترین وسیله برای رهایی سریع ازعصبانیت است

ماساژ دادن دست ، باعث ترشح آندورفین می شود و علاوه بر افزایش شادی و آرامش مغز ، به شادابی و جذابیت پوست کمک می کند.

عرق کردن نیز به آزادشدن این هورمون کمک می کند. حمام بخار و سونا موجب عرق کردن و شل شدن عضلات می شود و استرس را از شما دور می کند. مصرف غذاهای تند را نیز  فراموش نکنید. فلفل یکی از مواد غذایی عالی محسوب می شود. غذاهای تند در تماس با گیرنده های روی زبان، سیگنال هایی مشابه با سیگنال های درد به مغز می فرستند که باعث آزاد شدن اندروفین در بدن می شود. اگر به طب سوزنی دسترسی دارید، می توانید آن را امتحان کنید.

هورمون اکسی توسین، هورمون عشق:

اکسی توسین، هورمون عشق، ضدافسردگی و ضد اضطراب است.

اکسی توسین استرس را کاهش می دهد و تعاملات اجتماعی را افزایش می دهد. این هورمون حامی قلب در مقابل انواع استرس هاست. برای افزایش سطح اکسی توسین، وقتی بیشتری را با دوستان، اعضای خانواده و افرادی که دوست دارید بگذرانید. به همنوعان خود کمک کنید. ماساژ را فراموش نکنید. سعی کنید به آدم ها عشق بورزید و عاشق بمانید.

هورمونی که با عنوان هورمون عشق شناخته می شود. اکسی توسین در هیپوتالاموس ساخته شده و بعد به غده هیپوفیز منتقل می شود. این هورمون باعث حس صمیمت زیاد می‌شود .، اعضای خانواده را به هم نزدیک می کند، عشق را بین زوجین و والدین و فرزندان افزایش می دهد. در طی رسیدن به لذت جنسی مغز نیز غرق اکسیتوسین که یک ماده شیمیایی قدرتمند است، میشود.

هرچند مردها سطح بالایی از تستوسترون در مغزشان دارند که ممکن است کمی از تاثیرات اکسیتوسین را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل است که مردها حتی اگر احساس صمیمت با شریک جنسی خود نداشته باشند، قادر به برقراری رابطه جنسی  هستند. در حالیکه اغلب زنان بعد از ایجاد احساس عاطفی ارتباط جنسی برقرار می‌کنند.

در دوران بارداری و شیردهی، هورمون اکسی توسین در بدن زنان ترشح شده و باعث ارتباط عمیق تر آنها با نوزادشان می شود. تحقیقات نشان داده است که حتی یک آغوش 20 ثانیه ای میتواند باعث آزادسازی هورمون اکسی توسین در بدن شود.5 هورمون شادی بخش برای جلوگیری از  افسردگی آخرین موردرا بیان می کنیم.

هورمون استروژن، ضداسترس:

صبح ها بیش از حد نخوابید . خوابیدن بیش ازحد موجب تولید هورمون های استرس شده که باعث افزایش گرسنگی میشوند.

همچنین خوابیدن بیش از 10ساعت منجر به شاخص توده بدنی بالاتر میشود.

این هورمون جنسی زنانه از غدد جنسی ترشح می شود. استروژن مانع استرس محسوب می شود و

خلق و خوی فرد را ثابت نگه می دارد. سیگار کشیدن و ورزش شدید میزان این هورمون را کاهش می دهد. برای افزایش سطح استروژن،  شما می توانید از مواد غذایی مختلف استفاده کنید.

میوه، سبزیجات و غلاتی چون سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج، گوجه فرنگی، کلم برکلی، خیار و بادنجان، جو دوسر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش سطح این هورمون در بدن کمک می کند.

بگذارید بچه ها خاک بازی کنند.

درخاک میکروبی وجود دارد که شباهت زیادی به داروی ضد افسردگی دارد.

خاک بازی کودک سبب افزایش هورمون شادی در مغز، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی او می شود.

جلوی خمیازه کشیدن را نگیرید، زیرا خمیازه برای بدن مفید است :

به کنترل دما و متابولیسم بدن کمک می‌کند.

مغز را تحریک کرده و سبب شادی می‌شود.

باعث تنظیم فشار داخل و خارج گوش می‌شود.

منبع: مجله ماه سرا

 

 

درباره‌ی ریحانه

حتما ببینید

آیا پیشگیری از بارداری طبیعی موجب نازایی در آینده می شود؟

آیا پیشگیری از بارداری طبیعی موجب نازایی در آینده می شود؟

با سلام و درود خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *