شستشوی دستگاه تناسلی زن چگونه انجام بگیرد؟

شستشوی دستگاه تناسلی زن چگونه انجام بگیرد؟

چون ترشحات طبیعی مهبل بدون بو هستند و از طرفی نیز موجب اسیدی شدن این محیط می گردند و بدین وسیله از فعالیت باکتری ها می کاهند، شستشوی دستگاه تناسلی زن و داخل مهبل به طور متوالی چندان ضرورتی ندارد، ولی در مواردی مثلا پس از قاعدگی و مخصوصا اگر از تامپون استفاده می کنید، شستشوی دستگاه تناسلی زن و داخل مهبل لازم است.

روش ۱:شستشوی روزانه دستگاه تناسلی زن

۱٫ انجام فعالیت های روزمره باعث ایجاد تعریق در ناحیه تناسلی شده و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد خواهد کرد . برای جلوگیری از بروز عفونت هایدستگاه تناسلی  و یا ایجاد بوی ناخوشایند در آن، روزانه این نواحی را شستشو دهید . اگر پریود هستید، بهتر است بیش از یک بار در طول چرخه قاعدگی نواحی اطرافدستگاه تناسلی زن خود را شستشو دهید .

۲٫ برای شستشوی نواحی اطراف دستگاه تناسلی زن خود از آب گرم و صابون ساده بدون عطر استفاده کنید

البته لازم به ذکر است که استفاده از صابون های معطر در برخی افراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، با این وجود اگر مستعد ابتلا به عفونت و تحریک هستید ، سعی کنید از صابون های معمولی بدون عطر استفاده کنید .

۳٫ در حین شستشو، لبه های بیرونی ناحیهدستگاه تناسلی زن خود را باز کرده و چین های درون آن و نواحی اطراف کولیتوریس را به خوبی شستشو دهید و سعی کنید برای شستشوی این ناحیه از دستگاه تناسلی زن خود ، از صابون استفاده نکنید زیرا این امر ممکن است باعث خشک و تحریک شدن نواحیه داخلی دستگاه تناسلیتان شود.

۴٫ پس از اتمام شستشو ناحیه دستگاه تناسلی خود ، به سمت ناحیه پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) حرکت کنید و سپس مقعد و نواحی بین باسن خود را شستشو دهید . همیشه برای شستشو این نواحی، ازدستگاه تناسلی زن خود شروع کرده و به سمت ناحیه مقعد بروید تا میکروب ها از ناحیه مقعدتان به نواحیدستگاه تناسلی منتقل نشوند. شستشو بدن از پشت به جلو می تواند خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تناسلی  و یا عفونت های ادراری را افزایش دهد .

۵٫ بعد از اتمام شستشو ناحیه تناسلی خود ، کل این نواحی را با آب گرم شستشو دهید و اطمینان حاصل کنید که هرگونه صابون و مواد شوینده از این نواحی برطرف شوند

در صورت استفاده از دوش های دستی، از اعمال بیش از اندازه آب به داخل دستگاه تناسلی زن خود خودداری کنید زیرا ورود آب بیش از حد به این ناحیه باعث سوزش و بر هم خوردن تعادل pH آن شده و باکتری های مضر را به این نواحی وارد خواهد کرد .

۶٫ بعد از اتمام کامل شستشو ناحیه تناسی خود ، از یک حوله نرم و تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید و از ایجاد مالش زیاد در این نواحی خودداری کنید زیرا این امر ممکن است باعث تحریک پذیری ناحیه دستگاه تناسلیتان شود

۷٫ از استفاده از دستمال های مرطوب معطر و اسپری های دئودورانت برای خوشبو کردن ناحیه تناسلی خود خودداری کنید .

روش ۲:حفظ بهداشت ناحیه واژینال

۱٫ استفاده از لباس های زیر ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلاستیک و پلی استر باعث افزایش رطوبت و گرما در ناحیه کشاله ران و ناحی دستگاه تناسلی شده و محیطی مناسب برای به وجود آمدن باکتری ها و مخمر های مضر در این نواحی خواهند شد

و از پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه و سفت خودداری کنید .

۲٫ بعد از اتمام شستشو خود پس از دستشویی کردن ، ناحیه تناسلی خود را از پشت به جلو خشک کنید.

همچنین از استفاده از دستمال های توالت معطر و رنگی خودداری کنید زیرا این گونه مواد بهداشتی باعث تحریک و ایجاد تورم درناحیه دستگاه تناسلی  شما خواهد شد و همیشه ساده ترین نوع دستمال توالت را برای خشک کردن ناحیه تناسلی خود انتخاب کنید .

۳٫ قبل از استفاده از لباس های زیر تازه خریداری شده خود حتما آن ها را شستشو دهید زیرا ممکن است باکتری ها و مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آن ها، درون این لباس ها وجود داشته باشند .

۴٫ بعد از اتمام شنا و و یا فعالیت های ورزشی ، سریعا لباس زیر مرطوب خود را از تن دراورده و لباس تمیز دیگری به تن کنید زیرا لباس خیس و عرق کرده باعث رشد باکتری ها و مخمر های مضر در ناحیه دستگاه تناسلی  خواهند شد

۵٫ در دوره قاعدگی خود مرتبا نوار بهداشتی تان را تعویض کنید زیرا استفاده بیش از ۸ ساعت از یک نوار بهداشتی ، احتمال بروز عفونت های کشنده دستگاه تناسلی  را افزایش می دهد .

بهترین زمان برای استفاده از یک نوار بهداشتی ۳ تا ۴ ساعت است ، حتی در صورتی که خونریزی زیادی در طول دوره قاعدگی خود تجربه نکنید

۶٫ استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی و باکتریایی و ادراری را کاهش دهد .

همچنین لازم به ذکر است که حتما بعد از اتمام رابطه جنسی خود ادرار کرده و استحمام کنید که این امر به از بین رفتن باکتری ها و مخمر های مضر که باعث بروز عفونت می شوند

۷٫ ترشحات دستگاه تناسلی  تا حد زیادی طبیعی هستند ، با این وجود در صورت تمایل به کاهش این ترشحات، وان حمام خود را از آب پر کرده و ۴-۵ قاشق جوش شیرین چیزی حدود 58 تا 72 گرم را درون آب وان حل کنید . 1 الی 3 بار در روز درون این ترکیب بنشینید که این امر همچنین به کاهش سوزش ، خارش و عفونت های دستگاه تناسلی نیز کمک خواهد کرد .

۸٫ در صورت بروز هر یک از علائم زیر برای انجام معاینات لازم به پزشک مراجعه کنید :

  • درد ناحیه تناسلی در هنگام ادرار یا در حین رابطه جنسی
  • وجود تاول ، زخم یا زگیل در دستگاه تناسلی
  • ترشحات زرد ، خاکستری سبز و یا سفید و غلیظ
  • خارش مداوم واژن
  • خون ریزی غیر معمولی و بی دلیل در ناحیه واژینال

درباره‌ی امیر محمد

حتما ببینید

زناشویی :10 نیاز عاطفی مهم در رابطه زناشویی که باید بدانید.

زناشویی :10 نیاز عاطفی مهم در رابطه زناشویی که باید بدانید.

نیازهای عاطفی مهم در رابطه زناشویی : زمانی در انسان حس رضایت و خوشحالی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *