کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات

کرولتی فری :

اگر روزی به شما بگویند که برای ریمل شما چشمان یک خرگوش نابینا شده است و یا برای رژ لب شما یک حیوان کشته شده است چه حسی به شما دست می دهد مسلما ناراحت می شوید و یا حالت چندش به شما دست می دهد.با ما همراه باشید تا در مورد کرولتی فری و تست آرایش نکته های بیان کنیم.

تست لوازم آرایش روی حیوانات چگونه است ؟

این سوال برای بیشتر افراد پیش می آید،که آیا برای تست لوازم آرایشی از حیوانات استفاده می شود ؟و علت تست لوازم آرایش روی حیوانات چیست ؟دلیل تست لوازم آرایش روی حیوانات این است که میزان صدمه محصول روی پوست بدن وصورت،بافت لب ها و چشم ها مشخص شود.در حقیقت حیوانات قربانی خودخواهی انسان می شوند و سالانه میلیون ها حیوان توسط شرکت های تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی شکنجه و کشته می شوند.

معرفی رایج ترین تست های روی حیوانات :

تست چشمی Draize :

این آزمایش برای تست شامپو،حشره کش،مواد شوینده و ریمل و… مورد استفاده قرار می گیرد.در این تست محصولات شیمیایی بر روی حیوانات زنده مخصوصا خرگوش آزمایش می شود.و محصولات مخصوص چشم در چشم خرگوش زنده ریخته می شود. در موقع این آزمایش خرگوش ها در محفظه ای نگهداری می شوند که فقط سرشان بیرون است ،و بعد از ریختن مواد شیمیایی خرگوش به علت سوزش چشمانش تکان های شدیدی می خورد که باعث شکستگی گردن،زخم چشم و خونریزی و… در نهایت کوری و مرگ می شود.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

کرولتی فری و تست آرایش

تست حساسیت پوستی :

با این تست میزان حساسیت  انواع کرم ها،کرم پودر و مرطوب کننده و… انجام می شود.پروسه این تست بدین صورت است که ترکیبات محصولات پوست را روی پوست خراشیده حیوان مالیده و روی آن را می بندند و بعد از آن حیوان را در محفظه ای می گذارند تا نتیجه آزمایش مشاهده و بررسی شود.

تست LD50 :

برای تست رژ لب ،شامپو،لاک ناخن و… تست LD50 روی حیوانات انجام می شود. این تست بیشتر روی حیواناتی مانند میمون،سگ ،موش و خرگوش انجام می شود.برای انجام این تست ترکیبات اصلی محصولات آرایشی را از طریق دهان وارد بدن حیوان کرده و یا از طریق تزریق به رگ وارد بدن حیوان میکنند.و عوارض این تست و محصولات،اسهال،فلج شدن،سکته ،تشنج و حتی خونریزی از چشم و بینی و در نهایت مرگ این حیوانات است.

علت آزمایش محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟

یکی از علت های تست لوازم آایشی روی حیوانات این است که میزان ضد ساسیت بودن آن قبل از رسیدن به دست انسان بررسی شود.و می توان بیان کرد که تست لوازم آرایش روی حیوانات نوعی سوأ استفاده از این موجودات دوست داشتنی و بی آزار است. و سال هاست که مدافعان حقوق حیوانات تست روی حیوانات را محکوم کرده اند و با این آزمایشات مبارزه می کنند اما هنوز موفق به توقف این آمایشات نشده اند.

مواد شیمیایی :

از دیگر دلایل استفاده شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی مواد شیمیایی جدید است .چون مواد شیمیای جدید به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ها تولید می شود و اثرات آن روی پوست انسان مشخص نیست،حیوانات را قربانی می کنند.ولی اگر مواد ارگانیک استفاده شود دیگر نیازی به تست روی حیوانات نیست.

کرولتی فری Cruelty-Free یا لوازم آرایشی بدون تست حیوانی چیست ؟

برای حمایت از حیوانات سازمانی به نام Cruelty Free International ایجاد شده است و وظیفه این سازمان لغو آزمایشات روی حیوانات است.اگر در هنگام خرید روی محصول عبارت cruelty free درج شده بودف بدین معناست که این محصول تست حیوانی ندارد و محصول آرایشی بدون خشونت است.و تولید کنندگان این محصولات آرایشی برای تست لوازم آرایشی خود از حیوانات استفاده نمی کنند و از روش های دیگری برای آزمایش و اطمینان از سلامت محصولات خود استفاده می کنند.و این محصولات طرفداران زیادی دارد.

کدام حیوان در تست محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

بسیار دردناک و زجر آور است اعلام آمار اینکه سالانه 38 هزار حیوان در کشورهای اروپایی قربانی تست های لوازم آرایشی بهداشتی می شوند.و بسیاری از محصولات آرایشی قبل از تولید نهایی و رسیدن به دست انسان ها ،روی چشم و گوش ،دستگاه گوارش و حتی دستگاه گوارش حیوانات مورد آزمایش قرار می گیرد،حیواناتی که مرود آزمایش و تست قرار می گیرند عبارتند از؛

خوکچه هندی،میمون،گربه،سگ،خرگوش و موش است.و برای اینکه میزان حساسیت زایی لوازم آرایشی بررسی شود.حیوانات رامجبور می کنند که این مواد را ببلعند و یا بو کنند و یا در چشم آنها تزریق می شود.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

کرولتی فری و تست آرایش

لوگو کرولتی فری PETA :

شرکت های کرولتی فری روی بسته بندی محصولات خودلوگوی خاصی درج می کنند تا مشتریان خود متوجه شوند که این برندها در روند تولید محصولات خود از تست حیوانات استفاده نکرده اند. اگر در هنگام خرید، لوگوی زیر روی محصولات درج شده باشد متوجه شوید این محصولات کرولتی فری است.این لوگو،کرولتی فری پتا نام دارد،و این برند توسط پتا تایید شده و در هنگام تولید تست حیوانی انجام نشده است. سازمان پتا People for the Ethical Treatment of Animals سازمانیست که برای حمایت از حیوانات تلاش می کنند.و هردو لوگو زیر برای سازمان پتا است اما لوگوی سمت راست به روز تر است.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

متن تاییدیه پتا چیست ؟

برندهای کرولتی فری برای گرفتن پتا باید تاییدیه بگیرند و متن تاییدیه را باید امضاء کنند.این متن عبارت است از ؛

اینکه این برند روی حیوانات تستی انجام نمی دهد و به سازمان های دیگر نیز هزینه ای مبنی بر تست روی حیوانات پرداخت نمی کند.چه برای مواد اولیه،چه محصول نهایی و فرمولاسیون آنها و تعهد می کنند که در آینده نیز این مارد را انجام نخواهند داد.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

لوگو کرولتی فری Choose Cruelty Free-CCF :

لوگویCCF نشان دهنده برندهای دیگر کرولتی فری است که در استرالیاست، این سازمان حامی حیوانات و قوانی و شرایط سختی برای کرولتی فری بودن برندها اعمال می کند، لوگوی CCF  تمام شرایط PETA و Leaping Bunny  را قبول دارد و تمام برندهی تولید کننده محصولات بهداشتی و آرایشی را به استفاده نکردن از روغن بالم تشویق می کند.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

علت استفاده از لوازم آرایشی بدون تست حیوانی :

اگر شما هم حامی حیوانات هستید و از خشونت بر علیه حیوانات طرفداری می کنید از امروز در خرید محصولات آرایشی خود دقت داشته باشید و برند ها ی که لوگو کرولتی فری داشته باشند.

4 علت مهم برای استفاده نکردن از محصولات بدون تست حیوانی :

1- تست حیوانی لوازم آرایشی بی اثر است !

همانطور که می دانید ژنتیک انسان و حیوان با هم متفاوت است و امکان دارد لوازم بهداشتی ، آرایشی  که روی حیوانات پاسخ داده روی انسان پاسخ ندهد  و برای انسان مضر است.پس آزمایشات حیوانی موثر نیست.

2- لوازم آرایشی فاقد تست حیوانی خطر کمتری دارند !

بیشتر برندها از مواد اولیه ارگانیک و شناخته شده برای تولید محصولات خود استفاده می کنند.و محصولات آرایشی برندهای کرولتی فری فاقد هر گونه خطر برای انسان می باشد و محصول نهایی این  برندها اصولا طبیعی و ارگانیک است.

3 _براش‌های آرایشی بدون تست حیوانی تمیزترند !

بسیاری از براش ها از موی حیوانات ساخته شده اند ،ولی براش های کرولتی فری فاقد موی حیوانات می باشند و بیسار تمیزترند.

۴- برای انجام تست حیوانی قانونی وجود ندارد!

برای ساخت محصولات  آرایشی و بهداشتی اصلا قانون خاصی وجود ندارد  که برندها را مجبور کنند،تست ها را روی حیوانات انجام دهند.

تفاوت کرولتی فری با محصولات وگان :

بسیاری از افراد وقتی از محصولات کرولتی فری (cruelty free) صحبت می شود بسیاری از افراد آن را با محصولات وگان  (vegan) اشتباه می گیرند. اما این محصول با هم تفاوت هایی دارند.و محصولات کرولتی فری می تواند وگانباشد یا خیر و امکان دارد تست حیوانی روی آن انجام شده باشد یا خیر .پس در هنگام خرید به چند نکته دقت کنید.

در پروسه تولید محصولات وگان اصلا از فرآورده های حیوانی استفاده نمی شود و محصولات وگان طبیعی و گیاهی هستند.و در ترکیبات اولیه آن از مواد اولیه حیوانی استفاده نمی شود.

در محصولات کرولتی فری برای تایید این محصولات از تست حیوانی استفاده نمی شود.

علامت محصولات کرولتی فری cruelty free یک خرگوش و برند وگان vegan  یک برگ سبز است.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

 

 معرفی  چند برند خارجی آرایشی کرولتی فری :

در اینجا به معرفی چند برند که حامی حیوانات است می پردازیم :

برند آناستازیا یک برند حامی حیوانات است و تست حیوانی را روی محصولات خود انجام نمی‌دهد.

برند cover girl بزرگترین و محبوب ترین تولیدکننده محصولات cruelty free در دنیاست این برند نیز تست حیوانات انجام نمی دهد.

برند هدی بیوتی ؛این برند نیز اعلام کرده است که در تولید محصولات خود اصلا تست حیوانات انجام نمی دهد.

برند شارلوت تیلبری یکی از تولید کنندگان محصولات باکیفیت درجهان است و جزء برندهای حامی حیوانات است.

برند فنتی؛این برند که متعلق به ریحانا خواننده معروف است بیان کرده که محصولاتش فاقد تست حیوانی است و cruelty free است. .

برند تارت  در لیست برندهای آرایشی است  که محصولاتش کرولتی فری است  این برند آمریکایی است.

برند بیوتی بلندر ؛ که سازنده پدهای اسفنجی مخصوص کرم پودر است اعلام کرده است  محصولاتش در لیست cruelty free  قرار دارد.

برند بکا  نیز جزء برندهایی است  که در فرآیند تولید محصولاتش از تست حیوانی استفاده نمی کند.

کرولتی فری Cruelty-Free و تست محصولات آرایشی روی حیوانات چیست ؟
کرولتی فری و تست حیوانی

 

گفتار پایانی :

همانطور که در این مطلب بیان شد با تولید محصولات Cruelty-free از حقوق حیوانات دفاع می شود تا درفرآیند تولید محصول حیوانات قربانی نشوند.اگر شما هم جزء افرادی هستید که به حقوق حیوانات اهمیت می دهید در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی دقت کنید تا محصولات کرولتی فری Cruelty-free  را خریداری کنید. هرچند این محصولات در کشور ما کمتر در دسترس است،اما آشنایی با این محصولات خالی از لطف نیست.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *