ویتامین های ناشناخته محلول در چربی که نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارند.
ویتامین های ناشناخته محلول در چربی که نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارند.

ویتامین های ناشناخته محلول در چربی که نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارند.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره ویتامین های ناشناخته محلول در چربی که نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارند.نکات جالب و شنیدنی بیان کنیم با ما همره باشید.

 معرفی ویتامین‌های محلول در چربی :

چهار نوع ویتامین محلول در چربی وجود دارد که بدن همه انسان ها به آن‌ها نیاز دارد: A, D,E و K. همه ویتامین‌های دیگر از نوع محلول در آب هستند.

محلول در چربی چیست؟

محلول در چربی بودن یک ویتامین دو سوال عمده ایجاد می‌کند: ویتامین‌های محلول در چربی موجود در وعده‌های غذایی چقدر جذب بدن می‌شوند؟ و این ویتامین‌ها چقدر در بدن به صورت ذخیره شده باقی می‌مانند؟ اینکه یک ویتامین محلول در چربی باشد، حکم یک شمشیر دو لبه را دارد. از یک سو، می‌توانید این ویتامین‌ها را در چربی‌های بدنتان، به خصوص در کبدتان، ذخیره کنید و این حرف به معنی این است که نیازی نیست این ویتامین‌ها را به صورت روزانه مصرف کنید. مسافرت به یک منطقه آفتابی می‌تواند آن قدر ویتامین D برای بدن شما فراهم کند که برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها کافی است.

اور دوز با ویتامین ها:

از طرف دیگر ، احتمال آن که در مصرف این ویتامین‌ها دچار اوردوز شوید، خیلی زیاد است. تحقیقات میدانی و امار ها نشان داده‌اند که در واقع، اوردوز ویتامین A چندان هم غیرمعمول نیست.

مسمومیت در کدام ویتامین ها بیشتر است؟

خوردن کبد برخی از گونه‌های ماهی‌های بزرگ، فک‌های دریایی و یا خرس قطبی، به سادگی می‌توانند باعث بروز مسمومیت ویتامین A شوند. اما کبد کوسه یا خرس قطبی معمولاً در برنامه غذایی بیشتر مردم جایی ندارد و علاوه بر این، مشکل مسمومیت با ویتامین D نسبت به مسمومیت با ویتامین A میزان شیوع خیلی کمتری دارد. در واقع بیشتر احتمال دارد که دچار مشکل کمبود ویتامین‌های محلول در چربی باشیم تا مسمومیت با این ویتامین‌ها. در اینجا نکته هایی را بیان میکنیم که چطور با مصرف میزان مناسبی از چربی‌های مختلف، میزان مورد نیاز ویتامین D بدنمان را تأمین کنیم.

ویتامین D :

ویتامین D یکی از چهار نوع ویتامین محلول در چربی است. به دلیل این که ویتامین D در چربی‌های بدن ذخیره می‌شوند، نیازی به مصرف روزانه این ویتامین نیست؛ اما با توجه به این نکته که افراد بسیاری دچار کمبود این ویتامین هستند، دانستن این که باید چه میزان چربی مصرف کنید، می‌تواند مهم باشد.

طریقه صحیح مصرف ویتامین ها:

برخی از افراد صبح‌ها یک مکمل مولتی‌ویتامین حاوی ویتامین D می‌خورند، گاهی حتی آن را همراه با قهوه یا با شکم خالی مصرف می‌کنند. انجام این کار روش درستی نیست.

مصرف ویتامین و مکمل ها :

بعضی از افراد تصورشان این است که برای جذب ویتامین D باید این مکمل را با کره،تخم مرغ و یا بعضی مواد غذایی دیگر میل نمایند تا جذب شود.ولی این تصور اشتباه و غلطی است و باعث می شود تا ویتامین D جذب نشود چون وقتی این ویتامین جذب می شود که با چربی کمتری همراه باشد پس سعی شود این ویتامین حداقل با آب میل شود تا بهتر جذب شود..

علت کاهش جذب ویتامین D چیست؟

به درستی معلوم نیست که چرا مصرف مقدار زیادی از چربی، جذب ویتامین D را کاهش می‌دهد. احتمال قوی تر این است که ویتامین D زیادی در چربی محلول می‌شود و بخشی از ویتامین D مصرف شده همراه با چربی اضافی که از بدن دفع می‌شود، بدون جذب شدن از بدن ما خارج می‌شود و یا امکان دارد مکانیزم کاملاً متفاوتی داشته باشد.و به راحتی جذب بدن نشوند.به همین علت توصیه می شود این ویتامین را طبق نظر پزشک و بعد از انجام آزمایشات انجام دهید تا مقدار مصرف این ویتامین طبق نیاز بدنتان باشد.

ترکیب و مصرف ویتامین D و چربی اشباع:

طبق تحقیقات محققان افرادی که این ویتامین را با30گرم چربی میل می نمایندسطح ویتامین بدنشان بالاتر می رود .نکته مهم در مصرف این ویتامین این است که حتما این ویتامین در وعده های غذایی و با مقدار خیلی کمی از چربی ارگانیک و طبیعی مانند روغن زیتون و یا غذایی که با روغن زیتون طبخ شده میل شود.

مصرف ویتامین D و مصرف چربی کم:

در زمان استفاده ویتامین D چربی زیادی با آن مصرف نکنید، چون مقداری از ویتامین را جذب خواهد کرد.پس درهنگام مصرف این ویتامین سعس کنید چربی غذایتان مناسب باشد تا این ویتامین بهتر و بیشتر جذب شود.

مصرف غذای پرچرب و ویتامین D:

طبق تحقیقات،وقتی صحبت از وعده غذایی پرچرب می شود منظور همان 35 گرم چربی در هر وعده غذایی است که هر فردی باید در طول روز مصرف نماید این چربی معادل یک تخم مرغ طبخ شده در کره است.

منبع ویتامین D در بدن :

ویتامین D در بدن انسان ها با نور خورشید ساخته می‌شود، و مقدار آن ربطی به مسئله میزان چربی مصرفی‌تان ندارد. این امر به خصوص می‌تواند برای افرادی اهمیت داشته باشد که بر روی میزان مصرف چربی‌شان حساس هستند.

خطر کمبود ویتامین D  در بدن :

مشکل کمبود ویتامین D به خصوص برای سالمندان حائز اهمیت است، زیرا احتمالاً هم مشکل جذب پایین ویتامین D و کم کردن مصرف چربی را داشته باشند و هم مشکل کم شدن ساختن ویتامین D در نور خورشید. این بهینه‌سازی مصرف چربی برای دستیابی به بالاترین سطح جذب ویتامین D برای چنین افرادی می‌تواند اهمیتی حیاتی داشته باشد. اگر افراد مسن‌تر خانواده شما به تغذیه و اصول آن اهمیت می‌دهند، درباره این مورد مهم و جالب و استفاده از نور خورشید با آن ها صحبت کنید.

پایان گفتار:

در این مقاله مطالبی راجع به ویتامین های ناشناخته محلول در چربی و آب معرفی شد،امیدواریم با استفاده از این مطالب و ویتامین های ناشناخته محلول در چربی و آب بتوانید کمک های شایانی به حفظ و سلامت بدنتان داشته باشید.

منبع :مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *