هر آنچه که باید درباره لایه‌برداری TCA بدانید و از شما پنهان شده بود.
هر آنچه که باید درباره لایه‌برداری TCA بدانید و از شما پنهان شده بود.

لایه‌ برداری TCA چیست و بیشتر بدانید

با سلام و درود خدمت همراهان عزیز و دوست داشتنی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم در مورد لایه‌برداری TCA نکات جذابی را بیان کنیم خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

لایه برداری :

با شنیدن نام لایه بردار بعضی از افراد،به یاد انواع بیماری های پوستی می افتند و بعضی نیز تصور یک پوست درخشان،صاف و ترو تازه را دارند.اما باشنیدن نام لایه بردار شیمیایی چه حسی به شما دست می دهد؟ تصورتان از شنیدن این نام چیست؟ در این مقاله لایه‌برداری TCA مورد بررسی قرار می گیرد و مزایا و معایب و عوارض آن بررسی می شود با ما همراه باشید.

لایه‌برداری شیمایی چیست؟

فرآیندی که در آن پوست به وسیله عوامل شیمیایی لایه برداری می شود،این لایه برداری از لحاظ عمق به سه دسته عمیق،متوسط و سطحی تقسیم می شود،در لایه برداری سطحی فقط لایه رویه پوست درگیر می شود،اما در لایه برداری عمقی و متوسط لایه های میانی و عمیق تر پوست درگیر و پاکسازی می شود.

لایه برداری شیمیایی برای چه منظوری استفاده می شود ؟

جالب است بدانید از لایه برداری شیمیایی برای اصلاح بافت پوست و گاهی اوقات برای تنالیته رنگ پوست استفاده می شود. و نکته جالب تر این است که از لایه برداری عمقی برای کشیدگی پوست و درمان چین و چروک های ریز استفاده می شود. از لایه برداری عمقی در افراد با پوست تیره به علت ایجاد زخم ولکه های پوستی اجتناب مب شود،چون زمان بهبود و واکنش های معکوس طولانی تر می شود.

لایه‌برداری TCA چیست؟

کلمه TCA  مخفف کلمه تری کلرستیک اسید (Trichlorecetic acid) می باشد.و از آنجا که این لایه برداری می تواند با دیگر مواد شیمیایی ترکیب شود و غلظت آن متغیر است،و امکان دارد با لایه برداری های سبک تا لایه برداری های سنگین برای لایخ برداری عمیق ترکیب شود ،پس عنوان های مرجعی برای مشخص کردن درصد لایه بردار TCA در نظر گرفته شده است.به عنوان نمونه TCA 10 درصد تا 30 درصد برای لایه برداری های سطحی استفاده می شود و TCA 30 تا 40 درصد حاوی مواد لایه بردار شیمیایی متوسط است و TCA 50 حاوی مواد شیمیایی بیشتر و برای لایه برداری عمقی استفاده می شود.

هر آنچه که باید درباره لایه‌برداری TCA بدانید و از شما پنهان شده بود.
لاه بردار TCA

مزایای لایه‌برداری  TCA :

از مزایای لایه برداری TCA  می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

لایه برداری سطحی موجب می شود که پوست شفاف تر و درخشان تر شود،جوش های سرسیاه و سر سفید حذف و از بین می روند،رنگ پوست روشن تر می شود،لایه برداری متوسط موجب کاهش چین و چروک و خطوط کم عمق چین در سطح پوست می شود.و لایه برداری عمقی به علت استفاده از مواد شیمیایی با غلظت زیاد ممکن است عوارض ناخواسته ای برای پوست به وجود بیاورد.و توصیه می شود لایه برداری عمقی صورت نگیرد و در صورت نیاز با مشورت متخصص پوست انجام شود. اما در نظر داشته باشید لایه برداری عمقی موجب حذف چین و چروک و خطوط روی پوست و بهبود حالت کشسانی می شود.

هر آنچه که باید درباره لایه‌برداری TCA بدانید و از شما پنهان شده بود.
لایه بردار TCA

چگونه برای یک لایه‌برداری شیمیایی TCA آماده شویم؟

حتما برای لایه برداری شیمیایی پوست باید به یک متخصص پوست مراجعه نمایید و توصیه می کنم که هیچگاه لایه برداری متوسط و عمیق را جایی به غیر از مطب متخصص پوست انجام ندهید.لایه برداری متوسط و عمیق حتما باید تحت نظر متخصص پوست و مو و دارای ندرک بورد تخصصی و یا جراح پلاستیک انجام شود.دقت داشته باشید بعد از لایه برداری به مدت 4 تا 10 روز پوست حالت پوسته پوسته شدن دارد پس دقت داشته باشید و دقیق برنامه ریزی کنید که در این مدت قرار مهم و یا مهمانی نداشته باشید.درست است که در مدت ریکاوری پوست شما مجاز به آرایش هستید و نمی توانید یک پوست لایه برداری شده را از دیدها پنهان کنید.ولی باید تا می توانید در دوران ریکاوری پوست مراقب پوستتان باشید.در روز لایه برداری اصلا برنزه نکنید،رتینول یا رتینوئید مصرف نکنید،و به توصیه پزشک از این مواد برای آماده سازی پوستتان استفاده کنید.قبل از مسافرت اصلا برای لایه برداری اقدام نکنید.

در طول انجام یک لایه‌برداری شیمیایی TCA باید منتظر چه چیزی باشیم؟

فرآیند درمانی پوست بسیار سرع انجام می شود،توصیه می شود در هنگام مراجعه برای لایه برداری شیمیای آرایش نداشته باشید.حتما آرایش خود را با پاک کننده های آرایشی پاک کنید.در هنگام لایه برداری اولین اقدامی که روی پوستتان انجام می شود مرحله پاکسازی است ،مواد پاکسازی بویی شبیه به استون(لاک پاک کن ) دارد،در این مرحله و به محض پاکسازی حس سرمای جالبی روی پوست حس می کنید،این مرحله یک مرحله حیاتی برای مراحل بعدی و اعمال محلول روی سلول های پوستی است.دومین اقدام محافظت از نواحی دور لب،بینی و چشم هاست،چون پوست این نقاط بسیار حساس و نازک است و ممکن است در مقابل لایه بردار های شیمیایی عوارض پیش بینی نشده ای نشان دهند پس این نقاط را با یک پماد موضعی می پوشانند و البته این پوشش لایه ضخیمی دارد.در گام بعدی ،محلول لایه بردار اصلی را با استفاده از یک پد مخصوص یا گلوله پنبه ای به پوست می زنند،در این مرحله روی پوستتان احساس قلقلک میکنید و امکان دارد هر نقطه از پوست واکنش خاص خود را داشته باشد،برای دریافت نتیجه بهتر پوست را در معرض یک دستگاه خنک کننده قرار می دهند.اما برای لایه برداری ها در سطح متوسط و عمیق از قرص های مسکن و استنشاقی استفاده می شود.

مراقبت‌های بعد از لایه برداری :

بعد از اتمام فرآیند لایه برداری شیمیایی توضیحات مفصلی در مورد مراقبت از پوست داده می شود.اصولا باید پوست را تمیز و با ملایمت با پوست رفتار کنید.برای تمیز کردن پوست از پاک کننده های ملایم استفاده کنید از آبرسان ها و مرطوب کننده های ملایم استفاده کنید.پوست خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید.بسته به نوع و عمق لایه برداری فرآیند بهبود تا 10 روز طول می کشد.در طول این مدت به هیچ عنوان پوسته ها را با دست جدا کنید،و بخواهید فرآیند درمان را سریع تر انجام شود.چون موجب ایجاد عفونت و لکه های تیره روی پوست می شود،دقت داشته باشید زمانی مجاز به مراقبت های روتین پوست خود هستید که تمام اثرات لایه برداری شیمیایی از بین رفته باشد.و پوست به حالت طبیعی خود باز گردد البته بهتر و شاداب تر از قبل.

هر آنچه که باید درباره لایه‌برداری TCA بدانید و از شما پنهان شده بود.
لایه بردار TCA

لایه‌برداری شیمیایی TCA در برابر سایر روش‌های لایه‌برداری شیمیایی :

لایه‌بردارهای TCA متنوع‌ترین روش برای انجام لایه‌برداری شیمیایی به شمار می‌روند. از نقطه نظر تخصصی، این امر آن‌ها را به بهترین ابزارهای ممکن تبدیل می‌کند، زیرا می‌توان از آن‌ها با تکنیک‌ها و شرایط متفاوتی برای درمان تقریباً هر نوع پوستی استفاده کرد. با این حال، از نقطه نظر بیمار، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که آیا استفاده از این لایه‌بردارها برای شخص شما مناسب است یا نه. به طور کلی، مهم‌ترین قدم در انجام یک لایه‌برداری شیمیایی، انتخاب لایه‌بردار متناسب است که مطمئن باشید برای شما مناسب است. معمولاً متخصصان پوست مختلف برای درمان یک مشکل پوستی یکسان، رویکردهای متفاوتی دارند.

انجام لایه‌برداری شیمیایی در خانه بهتر است یا لایه‌برداری شیمیایی تخصصی در مطب ؟

لایه برداری شیمیایی TCA حتما باید توسط یک متخصص انجام شود،چون تعداد لایه ها و عملکرد محلول لایه بردار روی پوست غیر قابل پیش بینی است،حتما باید در مطب متخصص انجام شود.چون استفاده این  محلول در منزل بسیار خطرناک است و ممکن است عوارض جبران ناپذیری روی پوست داشته باشد.

اثرات جانبی احتمالی :

اثرات لایه برداری TCA شامل ایجاد زخم و لک های پوستی تیره می شود،این موارد درهنگام لایه برداری به صورت سطحی خود را نشان می دهد.اما در لایه برداری عمیق این اثرات جانبی خود را به صورت محسوس تری نشان می دهد.بنابراین لایه برداری روی پوست های تیره با احتیاط بیشتری انجام می شود.لایه برداری به روش TCA ممکن است ایجاد حساسیت کند.توصیه می شود قبل از انجام لایه برداری شیمیایی TCA  حتما تست واکنش های اگزما و روزاسه و تست موضعی را انجام دهید.

هر آنچه که باید درباره لایه‌برداری TCA بدانید و از شما پنهان شده بود.
لایه بردار TCA

هزینه لایه برداری TCA :

هزینه این لایه برداری بسته به نوع و ناحیه مورد نظر و متخصص متفاوت و متغییر است اما در کل این روش لایه برداری از لیزر سطحی پوست مناسب تر و ارزان تر است.

گفتار پایانی :

یکی از روش های جدید برای درمان مشکلات پوستی،لایه برداری شیمیایی  می باشد،رویکرد اینروش درمان موثر بیماری های پوستی می باشد،بیماری هایی مانند؛ بافت ناهموار پوست،چین و چروک و خطوط کم عمق،آکنه و لکه های تیره پوست،همچنین لایه برداری سطحی کمکی موثر در درمان انواع جوش های سرسیاه و سر سفید،لکه های پوستی و ناهمواری های روی پوست می باشد. در لایه برداری عمیق شیمیایی ممکن است با عوارض پیش بینی نشده و ناخواسته مواجه شوید پس حتما لایه برداری عمیق در مطب و یک متخصص انجام شود.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

آموزش فرکردن مو های آسیب دیده از رنگ و دکلره به روش ماه سرا

آموزش فرکردن مو های آسیب دیده از رنگ و دکلره

با سلام و درود خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *