با 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
با 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.

آموزش 5 حرکت برای آماده سازی زایمان طبیعی که بانوان باید بدانند.

با سلام  و درود خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره آموزش 5 حرکت برای آماده سازی زایمان طبیعی که بانوان باید بدانند. نکات جذابی را بیان کنیم خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بانوی عزیزی که در ماه ها و روز های آخر دوران بارداری هستید و استرس زایمان را دارید و با خودتان فکر می کنید که بدنتان آنقدر قوی نیست که بتوانید زایمان طبیعی داشته باشیداصلا نگران نباشید،در این مقاله نکاتی برای داشتن زایمان بدون درد بیان می شود با ما همراه باشید.

آموزش 5 حرکت برای آماده سازی زایمان طبیعی:

قبل از انجام این حرکات حتما با پزشک خود مشورت نمایید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

اولین حرکت :

آغوش گرفتن نوزاد :

حرکت در آغوش گرفتن نوزاد یک تمرین عالی و فوق العاده برای تقویت عضله های عرضی شکم است.و تمام متخصصان ورزش پیلاتس این حرکت را بسیار توصیه می کنند. عضله (Transverse abdominis) یا عضله عرضی شکم ،عضله ای است که مانند یک گن دور تا دور شکم و نوزاد را پوشش می دهد.

مزیت تقویت عضله شکمی :

یکی از عضله هایی که قبل از زایمان آن را تقویت کرده باشید.صد در صد جمع و منقبض نمودن آن برایتان بسیار آسان است و در هنگام زایمان کمک فراوانی می کند تا جنین به سمت دهانه رحم هدایت شود.

مراحل انجام حرکت آغوش گرفتن نوزاد :

برای انجام این حرکت؛ روی یک صندلی بنشینید،و دقیقا روی استخوان روی باسنتان بنشینید،نفس عمیقی بکشید و شکمتان را پر از هوا کنید،اصلا اجاره ندهید که عضله های شکمتان منقبض شود.سپس عمل بازدم را انجام دهید و همزمان که هوا را از دهان خارج می کنید،عضله (Transverse abdominis) شکم را منقبض کنید و تصور کنید که در همین حالت نوزادتان را در آغوش گرفته اید.

نکته مهم :برای اینکه بتوانید با تمرکز بیشتری این حرکت را انجام دهید،دستانتان را روی شکم گذاشته بدین صورت که دست راست بالای شکم و دست چپ را در زیر شکم قرار دهید.

 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
5 حرکت استثنایی و راحت

حرکت دوم :

اسکوات :

اسکوات از حرکاتی است که بیشتر پزشکان طب فیزیکی به بانوان باردار توصیه می کنند.و بهترین حرکت برای تقویت عضلات باسن و پا می باشد.بانوانی که قصد دارند زایمان طبیعی داشته باشند حتما این حرکت را انجام دهند.چون باعث تقویت عضلات همسترینگ می شود.

مراحل انجام حرکت اسکوات :

برای انجام این حرکت بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید،سپس نفس عمیقی از طریق بینی بکشید،و روی زانو ها خم شوید،به طوریکه می خواهید روی صندلی بنشینید،و بدنتان را به حالت اسکوات در بیارید،سپس یک نفس آرام و عمیق بکشید.و همزمان با این حرکت ،حرکت در آغوش گرفتن نوزاد را انجام دهید.مدت زمان انجام حرکت اسکوات 6 تنفس است که باید عضله ها را منقبض کنید،و در هنگام ایستادن حتما فشار را روی زانو و ساق پا بگذارید و به حالت اولیه برگردید.

 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
5 حرکت استثنایی و راحت

حرکت سوم :

کشش کف لگن :

یکی از عضله های که باید از ماه سوم بارداری آن را تقویت کنید،عضله کف لگن است،این عضله دارای سه لایه متفاوت است.و تقویت این لایه ها باعث زایمان راحتی و هدایت راحت نوزاد به طرف دهانه رحم است.

مراحل انجام حرکت کشش کف لگن :

برای انجام این حرکت یک تشک کوچک یا تشک یوگا را در کنار دیوار قرار دهید،کمرتان را به دیوار تکیه دهید و یک نفس عمیقی از راه بینی کشیده و همزمان به آرامی از کنار دیوار کمرتان را سر دهید.همزمان که بدنتان دارد به تشک یوگا نزدیک می شود به آرامی نفستان را از دهان خارج کنید و در هنگام نشستن روی تشک یوگا لگنتان در بهترین وضعیت قرار بگیرد.هنگامیکه روی تشک نشستید زانوها را خم کنید و سعی کنید کف پاها را به هم بچسبانید.طوریکه به راحتی کشش عضلات کف لگن را حس کنسد،در این وضعیت به مدت 90 ثاینه قرار بگیرید و مجدد حرکت را تکرار نمایید این حرکت را در حد توان انجام دهید.

نکته مهم :

حرکت کشش عضلات کف لگن را به تمرینات قبلی اضافه و سعی کنید هر روز انجام دهید و تمرکز بیشتری روی عضله های لگن داشته باشید.

 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
5 حرکت استثنایی و راحت

حرکت چهارم :

تنفس معکوس :

اگر شما بانویی هستید که سابقه زایمان قبلی دارید ب طور قطع می دانید،که برای زایمان طبیعی نیاز به قدرت تنفسی بالا و آزاد کردن کف لگن همزمان دارید.و اگر زایمان دفعه اول است باید این تمرین را انجام دهید،تا در هنگام زایمان زیاد اذیت نشوید.

مراحل انجام حرکت تنفس معکوس :

برای انجام این حرکت روی یک توپ ورزشی یا فیزیوبال بنشینید،سعی کنید تعادل خود راحفظ کنید،نفس عمیقی از راه بینی بکشید به طوریکه بالا آمدن عضله های کف لگن را احساس کنید،سپس عمل بازدم را انجام دهید بطوریکه صدای خارج شدن هوا را از دهان بشنوید،با خارج کردن هوا از دهانتان سعی کنید عضلات عرضی شکم را نیز منقبض کنید.با این حرکات تمرکز روی عضلات کف لگنی و عضله های عرضی بیشتر می شود.

نکته مهم :

برای به چالش کشیدن عضلاتتان می توانید حرکات اسکوات و تنفس معکوس را همزمان انجام دهید.

 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
5 حرکت استثنایی و راحت

حرکت پنجم :

قو آماده به پرواز :

نکته مهم در مورد این حرکت که شاید ندانید این است که این حرکت به عنوان پدر تمام حرکات از طرف تمام پزشکان طب فیزیکی به بانوان باردار توصیه می شود.چون انعطاف زیادی در بدن ایجاد می کند.و بهترین حرکت برای تقویت عضله های پایین تنه و کف لگن است.

مراحل انجام حرکت قو آماده به پرواز :

در مقابل یک توپ ورزشی بایستسد پاها را از عرض شانه بیشتر باز کنید.زانوها را به طرف بیرون خم کنید.یک تنفس عمیق از راه بینی بکشید،و خم شوید و دستانتان را روی توپ بگذارید،سرتان را به طرف پایین خم کنید،و نفس هایتان را به آرامی و ممتد ادامه دهید.و توپ را به سمت جلو هل دهید.در این حرکت تمرکز روی عضله های عرضی شکم و کف لگن بیشتر است.

 5 حرکت استثنایی و راحت خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
5 حرکت استثنایی و راحت

نکته مهم :

در حرکت قو آماده به پرواز حتما دم و بازدم را 5 بار داشته باشید.

گفتار پایانی :

در روز های آخر بارداری،زمانی است که باید بیشتر از روزهای قبل برای زایمان آماده شوید و قدرت بدنی و تمرکز خود را روی تنفس بیشتر کنید،اگر جزء آن دسته از بانوانی هستید که قبل از بارداری به انجام حرکات ورزشی نپرداخته اید،حتما برای داشتن زایمانی راحت و بدون دردسر این حرکات را انجام دهید ،اما قبل از انجام این حرکات با پزشک خود مشورت نمایید تا تعداد این تمرینات را با توجه به قدرت بدنتان برای شما تجویز کند.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و راه های درمان آن : زنان را بیماری های زیادی تهدید می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *