زناشویی :بعد از اتمام رابطه جنسی چه کارهایی باید انجام داد؟
بعد از اتمام رابطه زناشویی

زناشویی :دلیل خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی چیست؟

خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی :

یکی از واقعیت‌های آزار‌دهنده زندگی،برای تعداد زیادی از زنان خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی مردان است، که فارغ از همه جا می خوابند و شروع به خرخر می کنند، مردان بعد از برقراری رابطه زناشویی، دچار خواب آلودگی می شوند، حال این رابطه در هر ساعت از شبانه روز اتفاق بیفتد.با همراه باشید تا علت و دلیل خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی:

بعد از رابطه زناشویی مردان به سرعت به خواب می روند و این موضوع برای خانم ها بسیار آزار دهنده است،در ادامه به بررسی علت های خواب آلودگی می پردازیم.

علت های خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی :

برقراری رابطه زناشویی در شب :

دلیل اول این موضوع مربوط به زمان رابطه زناشویی می‌شود که اصولا در شب‌ و در اتاق خواب و تخت اتفاق می افتد و نیازمند به فعالیت جسمی شدیدی دارد که موجب خستگی می‌ شود و چون فعالیت مردان در حین رابطه زناشویی بیشتر از زنان فعالیت جسمی انجام می دهند، طبیعی است مردها که بعد از پایان آمیزش احساس خواب‌آلودگی کنند.

رسیدن به ارگاسم :

دلیل دوم ، با استفاده از اسکن «توموگرافی با گسیل پوزیترون» (PET) تحقیقی انجام شد و نتیجه این تحقیق نشان می دهد که کنار گذاشتن استرس و اضطراب شرط اصلی برای رسیدن به ارگاسم است، در نتیجه برقراری رابطه زناشویی نیز موجب آرامش‌ عضلات(ریلکسیشن) می‌شود که روند خوابیدن را راحت تر و آسان تر می کند.

زناشویی :دلیل خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی چیست؟
خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی

ضمنا در این روند بیوشیمی مغزی ارگاسم نیز دخیل است. طبق تحقیقات انجام شده ،مجموعه‌ای از مواد شیمیایی در مغز مرد در حین انزال، آزاد می‌شوند، این مواد شیمیایی شامل؛ نوراپی‌نفرین، سروتونین، اکسی‌توسین، وازوپرسین، نیتریک اکساید (NO) و هورمون پرولاکتین. احساس ارضای جنسی با آزاد شدن پرولاکتین در مغز ارتباط  تنگاتنگی دارد و ضمنا در «هنگام بازیابی» یا «زمان مقاوم بودن» (زمانی که مرد بعد از به ارگاسم رسیدن قابلیت تحریک شدن را به هیچ عنوان ندارد)، نقش موثری دارد.

همچنین تحقیقات نشان می دهد، زمان‌ بازیابی در مردانی که فاقد پرولاکتین هستند، بسیار کوتا‌ه است و به راحتی قابلیت زودتر تحریک شدن مجدد را پیدا می‌کنند. به‌طور طبیعی در حین خواب ،میزان پرولاکتین کمی بالاتر است و برای احساس خستگی و خواب فوری، تزریق این هورمون به حیوانات می‌شود. این تحقیقات نشان دهنده رابطه‌ای محکم و قوی بین پرولاکتین و خواب است. در نتیجه در حین ارگاسم و آزادی این هورمون، در خواب‌آلودگی مردان  بسیار دخیل است.
دو هورمون و ناقل عصبی  یعنی اکسی‌توسین و وازوپرسین، در زمان ارگاسم آزاد می‌شوند، و به خواب آلودگی بسیار مربوط هستند، ساعت بدن ما با آزادی این هورمون‌ها و بیشتر با آزادی هورمون اصلی ملاتونین، تنظیم می‌ شود. ضمنا می گویند که میزان استرس با اکسی‌توسین کاهش پیدا می کند، که منتهی به ریلکسیشن و خواب‌آلودگی می شود.

اما دلایل تکاملی این خواب‌آلودگی پس از رابطه زناشویی چیست؟

از نظر تکاملی هدف اولیه و اصلی مردها تولید مثل و فرزند آوری است و خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی به رسیدن به این هدف اصلا کمکی نمی‌کند، ولی از آنجا که مرد به سرعت بعد از اتمام رابطه زناشویی تا مدت زمانی قابلیت تحریک‌شدن را ندارد، کسب انرژی مجدد با خوابیدن به دست می آید، و به این صورت بهترین استفاده را از زمان می برد.هر چند در مورد خواب‌آلودگی زنان بعد از رابطه زناشویی اطلاعات صحیحی در دست نیست و اطلاعات متناقضی بیان شده، اما زن نیز هم در نهایت بعد از اتمام رابطه زناشویی همراه  با مرد به خواب می رود ( و یا از این فرصت برای مراقبت از فرزند استفاده خواهد کرد) از دیدگاه تکاملی این وضعیت یک امتیاز برای مرد است، یعنی زمانی که مرد بیدار شود و مجدد آماده آمیزش شود،همسرش در کنار او خواهد بود.
ضمنا امکان دارد، این خواب‌آلودگی فقط یک «اثر جانبی» باشد که ناشی از علت تکامل مهم‌تری است، که مربوط به آزادی اکسی‌توسین و وازوپرسین است. این دو هورمون در «ارتباط عاطفی زوجین»دخیل  است و با خواب ارتباط دارد، و موجب مستحکم تر شدن رابطه اجتماعی زوج‌ها در اغلب موارد می شود.

احساس این پیوند عاطفی و اعتماد بین همسران ، در زمان ارگاسم و آزادی این مواد شیمیایی در مغز بالا می‌ رود و تا حد زیادی بیان کننده پیوند عاطفی و رابطه زناشویی باشد.و این پیوند عاطفی به نفع زوج و موجب فرزند دار شدن آنهاست،چون همکاری همسران در تربیت و بزرگ کردن فرزند، احتمال بقاء مرد را به حداکثر میزان خود می‌رساند.
در هر صورت علت های بالقوه بیوشیمیایی و تکاملی زیادی برای خواب‌آلودگی بعد از رابطه زناشویی وجود دارد، بعضی از علت ها با اثر مستقیم و بعضی از علت ها با اثر غیرمستقیم،وجود دارد،ولی هیچ فردی تا به امروز دلیل اصلی و  دقیق این موضوع را  نتوانسته ثابت کند، ولی یک مورد قطعی و حتمی است: زنان به ناچار باید با این موضوع کنار بیایند، چون به‌نظر می‌رسد،به این زودی‌ها این عادت مردان تغییر نخواهد کرد، و اگر از جزء آن دسته از زنان هستید که از خواب رفتن و خرخر همسرتان بعد از رابطه زناشویی رنج می برید باید بهتان بگویم طبق یک تحقیق در انگلیس از هر 10 هزار مرد حدود 48% در هنگام رابطه زناشویی خواب می روند، پس شانس شما و وضعتان بهتر از زنان انگلیسی است.

گفتار پایانی :

دوستان عزیز و همراهان گرامی در این مقاله به بررسی خواب آلودگی بعد از رابطه زناشویی پرداخته شد امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *