واریکوسل چیست؟

واریس بیضه یا واریکوسل یکی از بیماری های شایع در بین مردان است که در بیضه ها و ناحیه تناسلی مردان به وجود می آید.همانطور که می دانید بیضه ها جزء غدد تولید مثل و تناسلی در مردان هستند که وظیفه آن تولید اسپرم است،کیسه بیضه (اسکروتوم) محل نگهداری بیضه ها می باشد و با یک پوست نازک از بیضه ها محافظت می کند.و خونرسانی و تغذیه بیضه ها به وسیله سرخرگ و سیاهرگی که از بالا به بیضه ها متصل است انجام می شود.

علائم واریکوسل چیست ؟ و راه های درمان آن
واریکوسل و راه های درمان

 

واریکوسل به چه معناست :

واریکوسل یعنی پیچ خوردن  و بزرگ شدن سیاهرگ کیسه بیضه که به بیماری واریس رگ های بیضه نیز معروف است.نام علمی این بیماری واریکوسیز ورید های بیضه می باشد.ممکن است واریس رگ ها را در بعضی از قسمت های بدن دیگران یا خودتان دیده اید، واریس در افرادی که مدت طولانی ایستاده اند بیشتر شایع  است.آیا علت واریس بیضه نیز ایستادن است؟ در ادامه مطلب به علت به وجود آمدن واریس می پردازیم.

شیوع واریکول به چه میزان است :

واریکوسل در بین مردان در 20% نوجوانان و در 15% بزرگسالان دیده می شود که در سنین بین 15 تا 25 سالگی بسیار شایع است. طبق یک گزارش 40% از مردان دچار بیماری واریکوسل شدید و حاد هستند.

عوارض واریکوسل چیست ؟

ناباروری :

یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوارض شایع واریکوسل روی اسپرم است و موجب ناباروری در مردان می شود،طبق آمار یکی از مهم ترین عواملی که در کیفیت و تولید اسپرم نقش مهمی دارد و موجب کاهش احتمال لقاح جنین و ناباروری می شود، واریکوسل است.

همانطور که می دانید اسپرم برای لقاح و رسیدن به تخمک باید با سرعت حرکت کند و این سرعت به کمک دم اسپرم اتفاق می افتد، هنگامیکه فعالیت و تعداد اسپرم ها کم باشد، احتمال رسیدن اسپرم به تخمک بسیار کم می شود و موجب ناباروری می شود.پس رابطه مستقیمی بین ناباروری در مردان و واریکوسل وجود دارد.

کوچک شدن بیضه :

کوچک شدن بیضه ها از دیگر عوارض واریکوسل است، و این مشکل چون به مرور زمان اتفاق می افتد برای افراد زیاد قابل لمس نیست.همانطور که می دانید بیضه ها در بدن مردان نقش تولید و نگهداری اسپرم و هورمون تستوسترون را ایفا می کند.و با کوچک شدن بیضه،عملکرد خود را از دست می دهند.

انواع درجات و گرید واریکوسل :

واریکوسل دارای درجات مختلفی است که هرکدام از درجه روش های درمان خود را دارد. هر درجه از این بیماری عوارض خاص خود را دارد، با ما همراه باشید تا انواع درجات واریکوسل را معرفی کنیم.

 واریکوسل خفیف :

واریکوسل خفیف ؛در این بیماری شدت بیماری بسیار کم است و رگ های واریسی قابل مشاهده نیست، و برای تشخیص واریکوسل خفیف باید از آزمایش دابلر رنگی کمک گرفت، و ممکن است پزشک متخصص برای معاینه و تشخیص نیاز به حبس نفس و زور زدن در هنگام آزمایش داشته باشد.

واریکوسل گرید ۲ :

در این نوع نیز مانند واریکوسل خفیف رگ ها قابل مشاهده نیست، و فقط متخصص با دست گذاشتن روی بیضه ها و لمس آن توانایی تشخیص دارد و و در این نوع واریکوسل نیز باید از آزمایش اولتراساند (اولتراسوند) کمک گرفته شود در این نوع از بیماری نیاز به حبس نفس و وزر زدن نیست.

واریکوسل گرید ۳ :

نوع سوم یا گرید3 که به واریکوسل حاد و شدید معروف است و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است ، این درجه از بیماری توسط خود فرد نیز قابل تشخیص است، اما برای تایید نهایی حتما باید به متخصص مراجعه شود.

احتمال واریکوسل در کدام بیضه بیشتر است؟

عموما  درگیری واریکوسل در بیضه چپ شایع از بیضه راست است، و علت آن هم آناتومی دستگاه تناسلی آقایان است و دستگاه تناسلی مردان یکسان نیست و بیضه چپ اصولا کمی پایین تر از بیضه سمت راست است و مساله عادی و نرمال است.البته امکان دارد این بیماری هر دو بیضه را درگیر کند.

علائم واریکوسل چیست ؟ و راه های درمان آن
واریکوسل و راه های درمان

 

روش تشخیص و علائم واریکوسل :

 

البته بیماری واریکوسل در بین آقایان بسیار شایع است و تعداد کمی از افراد از وجود آن بی اطلاع هستند و آن هم به علت نداششتن نشانه و علائم البته بعضی از علائم مشترک در بین مردان عبارتند از ؛

  • احساس سنگینی، درد و گرفتگی در پوست بیضه
  •  وجود توده یا گره درون بیضه که دردی به همراه ندارد
  • بزرگتر یا سنگین تر بودن یکی از بیضه ها از دیگری
  • درد شدید بیضه در هنگام ایستادن، که با دراز کشیدن ساکت و آرام می شود
  • تشدید درد پس از فعالیت های شدید
  • تشدید درد با افزایش دمای هوا
  •  پیچ خوردن و بزرگ شدن رگ ها  درون کیسه بیضه که مانند یک کیسه کِرم می شود.
علائم واریکوسل چیست ؟ و راه های درمان آن
واریکوسل و راه های درمان

دلایل و علت ایجاد واریکوسل بیضه چیست :

دلیل قطعی و دقیقی از ایجاد واریکوسل اعلام نشده است، اما طبق نظر بیشتر محققان و متخصصان واریکوسل به علت عدم صحیح جریان انتقال خون توسط سیاهرگ طناب خون رسان به بیضه ها به وجود می آید، زمانیکه جریان خون به درستی اتفاق نیفتد،به مرور خون در سیاهرگ جمع و موجب تورم می شود.و هنگامی که خون برگشتی از بیضه ها در این بخش جمع شود، نمی توانند به درستی عمل کنند و موجب آسیب و کاهش میزان باروری می شود.

درمان واریکوسل :

واریکوسل در درجات خفیف نیازی به درمان خاصی ندارد،و تعداد زیادی از مردان مبتلا به واریس خفیف، می توانند بدون هیچ مشکلی و حتی درمان خاصی فرزند دار شوند.هنگامی مشکل جدی می شود و نیاز به درمان احساس می شود که علائم زیر وجود داشته باشد؛

  •  داشتن درد در ناحیه بیضه
  •  مشاهده خشکی بیش از حد پوست بیضه
  • هنگامیکه که بیضه دچار آتروفی (کوچک شدن بیضه)  شود
  • مشکل در باروری
  •  رشد آهسته تر و کند تر بیضه سمت چپ نسبت به بیضه سمت راست (کوچک بودن بیضه سمت چپ)

انواع روش های درمان واریکوسل :

درمان واریکوسل تنها با شیوه جراحی امکان پذیر است ، اما در نوع خفیف آن با تجویز انواع ویتامین ها و مکمل ها ممکن است.بعضی از افراد درمان سنتی را پیشنهاد می کنند ولی درمان قطعی آن مشخص نیست،در جراحی رگ هایی که دچار مشکل است را مسدود کرده تا جریان انتقال خون به صورت صحیح توسط بقیه رگ ها صورت پذیرد.

روش انگوینال میکروسکوپیک یکی از روش های استاندارد عمل جراحی است که با ایجاد یک برش کوچک در پایین شکم و قسمت بالای بیضه عمل انجام میشود و دوره نقاهت این عمل بسیار کم است و حتی عمل جراحی در هوشیاری کامل و با بی حسی امکان پذیر است.

معرفی دیگر روش های جراحی واریکوسل عبارتند از ؛

  •  جراحی اینگوینال
  •  جراحی رتروپریتوان
  •  جراحی لاپراسکوپ
  • آمبولیزاسیون
  • جراحی میکروسرجری

گفتار پایانی :

دوستان عزیز در این مقاله در مورد نکاتی بیان شد امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد شما برای ازلاع بیشتر از بیماری های زناشویی به مجله ماه سرا و فروشگاه محصولات جنسی مراجعه نمایید، در فروشگاه ماه سرا به بررسی تمام مشکلات و نکاتی که باید زنان و مردان بدانند پرداخته شده است و همچنین راهنمای خرید محصولات پرداخته شده است ، توصیه می کنم سری به سایت ماه سرا قسمت محصولات زناشویی بزنید.