بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل
بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل

بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل نکات جذابی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

مقدمه:

زایمان یکی از مراحل مهم و سخت در به دنیا آمدن نوزاد است و گاهی امکان دارد در زایمان طبیعی به علت وزن زیاد نوزاد و بزرگ بودن جثه اش مادر بدنش چندین بخیه بخورد و البته این بخیه ها در زایمان با سزارین طبیعی است. در این مقاله بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل بیان می شود خالی از لطف نیست با ما همراه باشید.

بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل
نگهداری از بخیه ها

زایمان  طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی و مراقبت از بخیه های زایمان به گفته پزشکان بهترین روش برای به دنیا آوردن جنین به طور طبیعی می باشد که اگر مراقبت‌های لازم انجام شود بدون هر گونه عوارضی خواهد بود.

عوارض زایمان طبیعی:

تعجب نکنید آیا زایمان طبیعی هم عوارض دارد؟ البته در موارد خاص زایمان طبیعی در افراد خاص ممکن است عوارضی داشته باشد که درمان ناپذیر نیست.

عفونت:

نکته‌ای که ممکن است در زایمان طبیعی دردسرساز شود عفونت کردن بخیه هاست این امر با التهاب بخیه ها ایجاد می شود اگر بعد از زایمان طبیعی محل بخیه ها به خوبی تمیز و خشک نشوند ممکن است التهاب و عفونت ایجاد شود.

بخیه در زایمان طبیعی چیست؟

بخیه زایمان طبیعی چگونه است و  نشانه آن چیست؟ زایمان طبیعی همیشه به بخیه نیاز ندارد اما در برخی شرایط ممکن است برای راحت تر خارج شدن جنین از کانال زایمان لازم باشد. بخیه ایجاد شود در زایمان طبیعی سر نوزاد از واژن به ناحیه میان دو راه یعنی به قسمت بین واژن و مقعد که پرینه نام دارد می‌رسد و به سمت جلو حرکت می کند قسمت بیرونی و خروجی واژن به اندازه سر نوزاد باز می شود اگر پوست و عضله این قسمت به اندازه کافی باز نشود باعث پارگی می شود به همین جهت برای جلوگیری از پاره شدن این قسمت پزشک تصمیم به بریدن این قسمت می کند که بعد از زایمان نیاز به بخیه و بازسازی دارد.

درمان پارگی واژن چه مقدار زمان می برد؟

درمان پارگی واژن طول میکشد اگر پارگی واژن زیاد عمیق و بزرگ نباشد 2 روز بعد از زایمان رو به بهبود می‌رود اگر پارگی زیاد باشد که دو هفته برای التیام آن زمان لازم است اما پارگی های شدیدتری هستند که به آنها درجه سوم و چهارم می‌گویند که زمان بیشتری برای ترمیم و بازسازی لازم دارد مثلاً زمانی بین 1 ماه تا 2 ماه طول می‌کشد تا این بخیه‌ها بهبود پیدا کند.

بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل
بخیه های زایمان

تشخیص عفونت بخیه های زایمان چگونه است؟

عفونت بخیه های زایمان را چگونه تشخیص دهیم؟ هنگامی که بخیه های واژن بعد از زایمان طبیعی ملتهب می شوند ممکن است با این نشانه ها همراه باشد ممکن است از واژن ترشحات بیش از حد با بوی بد خارج شود شاید در ابتدا ترشحات قرمز رنگ و به تدریج به رنگ صورتی و سفید مایل به زرد شده و در نهایت قطع شود اگر مقدار این ترشحات به مرور زمان کم نشد یا رنگ آن تغییر کرد؛ یعنی تیره شد و بوی بدی به همراه داشت باید به پزشک مراجعه کنید.

تب نشانه عفونت است؟

یکی دیگر از نشانه های عفونت در بدن می باشد عفونت اکثر اوقات با تب خود را نشان می دهد یادتان باشد تب همیشه موضوع حائز اهمیتی بوده است اما تب بعد از زایمان را جدی تر بگیرید.

علائم عفونت بخیه زایمان چیست؟

عفونت بخیه سزارین چه علائمی دارد ؟ممکن است ترشحات بد بو از زخم خارج شود درد و حساس شدن هنگام لمس قسمت های عفونی شده ممکن است شما در دفع ادرار و مدفوع دچار مشکل و درد بشوید نشستن و برخاستن و راه رفتن برای شما به شدت سخت می شود.

بهترین راه مراقبت از بخیه ها چیست؟

اما بهترین راه برای مراقبت از بخیه های زایمان طبیعی؛ پزشکان متخصص معتقدند اولین و بهترین راه مراقبت از بخیه های زایمان استراحت و عدم تحرک اضافی در روزهای اول زایمان است برای اینکه از فشار وارد شدن به برخی ها جلوگیری کنید سعی کنید زیاد سرپا نایستید و برای نشستن از تیوپ های طبی استفاده کنید تا فشار کمتری به بخیه ها وارد شود سعی کنید هنگام رفتن به سرویس بهداشتی از توالت فرنگی استفاده کنید.

خشک  نگه داشتن جای بخیه ها بهترین روش:

فراموش نکنید که بهترین و موثرترین و ساده ترین روش برای جلوگیری از عفونت بخیه ها تمیزو خشک نگه داشتن آن ها مخصوصا در روزهای اول میباشد.

سشوار:

استفاده از سشوار میتواند تاثیر ویژه اي روی آن بگذارد.هر دفعه که از سرویس بهداشتی بیرون می آیید حتما جای بخیه ها با سشوار خشک کنید این کار به ترمیم جای بخیه ها وپیشگیری از عفونت می شود.

نقش غذا در بهبود بخیه ها:

مصرف سبزی ها و مواد غذایی ملین برای جلوگیری از یبوست می تواند به بخیه ها کمک کند تا فشار کمتری را متحمل شوید.

مصرف آنتی بیوتیک:

اگر پزشک شما آنتی بیوتیک مسکن و داروهای ضد التهاب برای شما تجویز کرده و آنها را به طور کامل و سر ساعت مصرف کنید.

زمان مراجعه به پزشک؟

اگر درد غیر طبیعی خونریزی ترشحات چرکی یا تورم و تبلیغ باز شدن بخیه ها و نمایان شدن مخاط زیرین را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

شستشو با محلول ضد عفونی:

بعد از هر بار دستشویی رفتن سعی کنید بخیه ها را با محلول مخصوص شستشوی واژن بشویید و خشک کنید و آن را همیشه تمیز نگه دارید و از نظافت آن غافل نشوید پس از دفع مدفوع موضوع دور مقعد را با دستمال کاغذی تمیز کنید.و سعی کنید آن را از جلو به عقب بکشید.

استفاده از نوار بهداشتی:

از نوار بهداشتی های مناسب استفاده کنید سعی کنید نوار بهداشتی هایی استفاده کنید که مواد شیمیایی کمتری دارند تا دچار مشکل و حساسیت نشوید نوار بهداشتی را در فواصل کم عوض کنید تا عفونت وارد ناحیه واژن نشود.

استفاده از محلول بتادین:

در صورت امکان در روز چند دقیقه در محلول آب و بتادین در لگن کاملاً تمیز بنشینید و برای ضدعفونی کردن لگن می توانید آن را با سرکه سفید بشویید و بعد به عنوان محلول استفاده کنید به هیچ عنوان بخیه ها را دستکاری نکنید و بدون اجازه پزشک برای پوست چرب کردن آن از کرم یا پماد و لوسیون استفاده نکنید.

بخیه های زایمان و راه های مراقبت و پیشگیری از عفونت بخیه ها در منزل
نگهداری از بخیه ها

گفتار پایانی:

عزیزان همراه در این مقاله سعی شد تمام علائم و نشانه های عفونت در بخیه ها و راه های بهبود آن را برایتان بیان کنیم امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد.

 

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *