تنظیم خانواده: تاثیر بلوغ زودرس بر دختران و پسران که باید بدانید.
تنظیم خانواده: تاثیر بلوغ زودرس بر دختران و پسران که باید بدانید.

تنظیم خانواده: تاثیر بلوغ زودرس بر دختران و پسران که باید بدانید.

تاثیر بلوغ زودرس دختران و پسران :

پدیده‌ای که ممکن است برای هر کودکی اتفاق بیفتد بلوغ زودرس است. در این کودکان علائم بلوغ زودتر از دیگر همسالانشان ظهور می کند،و تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ تاثیر مستقیمی بر جسم و روانشان، می گذارد، با ما همراه باشید تا تاثیر بلوغ زودرس دختران و پسران  را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر بلوغ زودرس دختران و پسران :

چگونگی مواجه شدن با بلوغ زودرس :

با ظهور بلوغ زودرس،امکان دارد، کودکان از نقاط متفاوت با بازخوردهایی در مورد خود مواجه می شوند؛ مثل دوستان، معلمان و رسانه‌ها. تمام این بازخوردها به نوجوان و انتظار جامعه از نوجوان و از آناتومی در حال رشدش بازميگردد.

دکتر و مدیر داروهای بزرگسالان در كایزر پرماننته چارلز ویبلسمن، می‌گوید: «بسیار مهم است ،كه والدین ديدگاه مثبت فرزندشان را نسبت به خودشان تقویت كنند، بیشتر والدین هيچ روشی در مورد اين كه فرزندشان تا چه حد تحت فشار قرار دارد، ندارند.پس والدین باید تاثری مثبت در رشد کودکشان داشته باشند.»

هرچند شما قادر به کنترل تأثير عوامل خارجي نیستید، ولی می‌توانید با ایجاد یک فضای حمایت‌گر کمک کنید تا کودک شما در سن بلوغ زودرس خود قادر به داشتن زندگي معمولی باشد. طبق مطالعات انجام شده ، کودکانی که با والدین خود رابطه صمیمی و گرمی دارند‌، تجربه افسردگی و اضطراب کم‌تری دارند.در دنیای امروز یک والد پشتیبان، فرآیند رشد بهتری را برای فرزندانش فراهم می‌کند و درک کاملی از تمام درگيري‌هاي سال‌هاي نوجواني‌ فرزندش دارد.

ویبلزمن پیشنهاد می‌کند، که والدین جهت ارتقاء عزت نفس سالم برای کودکان دارای بلوغ زودرس بعضی از نکات زیر را به نوجوانان خود بگویند :

  • تمام اشخاص دوران بلوغ را می‌گذرانند، اما  کمی براي تو زودتر اتفاق افتاده است.
  •  در اين دوره بسیار مهم است که از خود مراقبت كني و من در کنار تو براي كمك آماده هستم.
  • درباره نوسانات خلقی دختران نوجوان تو صیه می شود، به آن‌ها بگویید: «در گاهی اوقات امکان دارد با احساسات گیج‌کننده‌ای مواجه شوی کاملا طبیعی است.حتی امکان دارد، احساس دیوانگی کنی، ولی در واقع این طور نیست.»

فرزند شما اگر 6 ساله است، در این زمان سریع شروع به حرف زدن در مورد عشق و روابط نمی‌کند.با جواب های صادقانه به تمام  ابهامات و سؤالات فرزندتان، می‌توانید به فرزندتان اطمینان بدهید که قادر است بدون هیچ دغدغه‌ای در مورد بلوغش و دیگر دوران زندگیش با شما کاملاً راحت صحبت کند.

دقت داشته باشید که این نکته ها فقط قسمت کوچکی از گفتگوهایی است که می‌توانید با نوجوان خود در دوران حساس بلوغ حساس داشته باشید.

تنظیم خانواده: تاثیر بلوغ زودرس بر دختران و پسران که باید بدانید.
بلوغ زودرس در دختران و پسران

علائم بلوغ زودرس در دختربچه‌ها و رفتار آن‌ها :

اگر دختر نوجوان شما با بلوغ زودرس مواجه شد، تغییر و هجوم هورمون‌ها موجب تغییر رفتار او قبل از دوستانش می شود. سینه‌های برجسته موجب معذب و شرمنده شدن دختر در موردبدنش می شود.

دخترانی که با بلوغ زودرس مواجه می شوند، در معرض خطرات بیش‌تری در مقابل روابط ناكارآمد، افسردگی، اختلال در خوردن غذا و مصرف مواد در بین نوجوانان می باشند. اين نکته ها نتیجه‌ ایستادگی پیش از آماده شدن برای جلب توجه بیشتر می باشد.

تجربه‌ دختران نوجوان را با وجود سن کم او جدی بگیرید. به او آموزش دهید که با تغییراتی که در بدنش مواجه می شود، طبیعی است و او تنها چند سال قبل تر از دیگر دوستانش  تجربه بلوغ را دارد.هرگز فراموش نکنید که فرزند شما کودک خردسالی است که به دنبال آسایش،عشق و اطمینان خاطر شما می باشد.

علائم بلوغ زودرس در پسران و رفتار آن‌ها :

 در دختران علائم بلوغ زودرس قبل  از پسران اتفاق می افتد. هنگامیکه فرزند شما بلوغ زودرس را زودتر تجربه می کند، امکان پرخاشگر ی و برا نگیختگی اميال جنسي‌اش زودتر می شود. امکان دارد،در رابطه با پسران هم‌سن  و سال خود دچار مشکل شود و تمرکزی روی درس و مدرسه نداشته باشد. مانند دختران، حتی اگر پسرتان مانند یک مرد به نظر برسد، با او مانند يك پسربچه خردسال رفتار کنید. مهربان باشید و به او فرصت تازه ای بدهید تا درباره مشکلاتش با شما صحبت کند.

بلوغ زودرس و جهان خارج : 

وقتی که فرزند شما ارتباط با دیگر ان بخصوص نوجوانان و یا بزرگسالان دیگر دارد، امکان دارد با ابهاماتی در مورد رشد زودرس مواجه شود. فرزندان بزرگ‌تر به علت شمايلي که اين كودكان با او دوست شوند،هر چند کودک از نظر اجتماعی و عاطفی بسیار کم سن و سال و کوچک باشد.

حتما حواستان به دوستان فرزندتان باشد. طی تحقیقی که در سال 2007 انجام شد نشان داده كه تاثیر سن و رفتار، مجموعه دوستان كودك، نقش بسیار مهمی در این كه  كودكانی که با سن بلوغ زودرس  مواجه می شوند، در استفاده از مواد مخدر و الكل نقش مهمي ایفا مي‌كند. والدین كودك می‌توانند قوانین منزل را طوری تنظیم کنند که کودک را در مقابل دوستانش محافظت کند.

بلوغ زودرس و رشد قدی :

اگر کمی در صحبت های دیگران خصوصا والدین ریز شوید متوجه اظهار نظر والدین و مقایسه قد فرزندانشان با دیگر بچه های می باشند.  کودکانی که  با بلوغ زودرس مواجه می شوند، اغلب قدشان بلندتر از دیگر دوستانشان است مخصوصا در سنين ابتدایی،ولی اکمان توقف رشد در سنین بالا وجود دارد و ممکن است قدشان از والدینشان کوتاهترشود.همچنین فراموش نکنید هنگامیکه فرزند شما قدش نسبت به همسالانش بلند تر است و در پاسخ به سوال دیگران فقط لبخند بزنید و اعلام کنید که فرزندتان از لحاظ وضعیت سلامتی در حد ایده آل است و هیچ مشکل پزشکی ندارد.این بهترین جواب است.

ديدگاه كودكان در مواجه با بلوغ زودرس،نسبت به خودشان بسیار تغییر می کند و موجب سردرگمی در آنها می شود. ولی تحمل همه این شرایط با و  مراجعه به یک مشاور تخصصی دریافت مشاوره‌ قابل مدیریت است.

گفتار پایانی :

دوستان عزیز و همراهان گرامی در این مطلب سعی شد در مورد تاثیر بلوغ زودرس دختران و پسران نکته های بیان شود امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن

بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن

سوزش ادرار بعد از نزدیکی : امکان دارد تصور کنید که یک رابطه زناشویی پایانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *