نقش معجزه آسای ماساژ در سلامت و نشاط نوزادان و کودکان
نقش معجزه آسای ماساژ در سلامت و نشاط نوزادان و کودکان

نقش معجزه آسای ماساژ در سلامت و نشاط نوزادان و کودکان

با سلام خدمت عزیزان همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره نقش معجزه آسای ماساژ در سلامت و نشاط نوزادان و کودکان نکات جذابی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

ماساژ :

بیشتر ما فکر می کنیم که ماساژ برای افراد بزرگسال است و فقط برای رفع خستگی و گرفتگی عضلات افراد بزرگسال است،در صورتیکه ماساژ برای نوزادان و کودکان بسیار مفید و موثر است.و بسیاری از ناراحتی ها و بیماری های نوزادان و کودکان با ماساژ به راحتی رفع می شود.

نقش معجزه آسای ماساژ :

ماساژ و پوست :

ماساژ باعث آرامش، خواب آرام کودک، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها و تقویت عضلات را بهبود می دهد.

باعث بهبود گردش خون و شاداب شدن پوست کودک می شود.

ماسا ژ بیماری ها:

کاهش بسیاری از بیماری های مزمن در کودک می شود.انعطاف در مفاصل کودک می شود.کودکانی که از کودکی ماساژ داده می شوند دستگاه گوارش تقویت و هضم و دفع بهتری دارند.کمک به بهبود دستگاه تنفسی کودک می کند.نقش معجزه آسای ماساژ

ماسا ژ و نوزادان شیر خوار:

کمک به بهتر خوردن شیر می شود.کمک می کند تا کودک در زمان بیداری سرحال تر و خوش اخلاق تر هستند.

ماساژ و روحیه نوزادان و کودکان :

ماساژ کودکان علاوه بر اینکه برای کودکان خوب هست برای والدین هم ایجاد احساس آرامش و باعث بالا رفتن حساسیت آن ها نسبت به حرکات کودک شان می شود.والدینی که کودکان شان را ماساژ می دهند چون در طول ماساژ با کودک شان تماس چشمی برقرار می کنند باعث می شود شناخت و درک بهتری نسبت به واکنش های کودک شان پیدا کنند و همین باعث نگهداری بهتر آن ها از کودک شان می شود.

سن ماسا ژ :

کودکان را از همان اول تولد می توان ماساژ داد ولی مدت زمان ماساژ بسته به سن و عکس العمل های کودک دارد که حداقل 10 دقیقه و حداکثر 40 دقیقه زمان ببرد.در رشد آن ها بسیار موثر است به ویژه ماساژ با روغن بادام شیرین یا بنفشه بسیار عالی است.

عالی ترین زمان ماساژ چه زمانیست؟

عالی ترین زمان برای ماساژ کودکان وقتی است که کودک بیدار است. او را بغل کنید خودتان نیز حال خوب و آرامش بخش داشته باشید چون خلق و خوی شما روی کودک اثر می گذارد.نباید زمانی که کودک در حال شیر خوردن یا در هنگام گرسنگی (باعث بی قراری) یا کاملا سیر یا تازه غذا خورده (باعث استفراغ) هست بدن کودک را ماساژ بدهید.ماساژ کودک یک ساعت بعد از غذا و بعد از حمام کردن او فرصت مناسبی هست.

نبایدهای ماسا ژ:

حتما دقت کنید که وقت و آمادگی کافی برای ماساژ کودک دارید و کودک را در محلی آرام و دمای اتاق 25 درجه سانتی گراد ماساژ دهید تا کودک تان دچار استرس و گرما یا سرما نشود و کودک بتواند بدون پوشش هم در آن مکان احساس راحتی کند.

نباید زمانی که کودک بیمار هست به ویژه زمانی که کودک تب دارد ماساژ ندهید. در این صورت باید کودک را در آغوش بگیرید تا برای کودک آرامش بخش تر باشد.هرگز کودک در حال بازی کردن را ماساژ ندهید چون زیر دستان تان آرام نمی گیرد.

چگونگی فضای ماسا ژ :

کودکان در زمان ماساژ باید در فضای گرمی باشند.دقت داشته باشید کودک روی سطحی که قرار دارد زیاد نرم نباشد که در آن فرو برود. با رعایت این نکته نقش معجزه آسای ماساژ را مشاهده خواهید نمود.

مراحل قبل از ماساژ:

قبل از ماساژ کودک حتما دست هایتان را با آب و صابون بشویید و دست ها را به هم بمالید یا در آب ولرم به مدت سه تا چهار دقیقه قرار دهید تا گرم شوند و بعد خشک کنید.برای ماساژ کودکان اگر دارای زیورآلات و ناخن های بلندی هستید زیورآلات را از خود دور کنید و ناخن هایتان را کوتاه کنید تا پوست کودکان آزار نبیند.فلز یا جواهرات زینتی خود را از خود دور کنید تا به کودک آسیب نرسد و اینکه فلزات هر کدام طول موج انرژی خاصی دارند و امکان دارد با یکدیگر تداخل انرژی کنند و مانع تعادل انرژی های مثبت و منفی (یین و یانگ) شود.

عالی ترین حالت ارائه ماساژ چیست؟

بهترین حالت این است که مادر یا ماساژ دهنده روی زمین نشسته و پاهایش را دراز کند یا به دیوار و یا پشتی تکیه استفاده کنید.کودک را به صورت طاقباز روی پاها بخوابانید و جوری که سر به طرف انگشت های پا،اگر پاهای شما لخت باشد باعث می شود کودک احساس آرامش کند چون تماس بیشتر پوست با پوست کودک باعث احساس امنیت برای کودک می شود و بهتر است زیر پاهایتان حوله یا پتو پهن کنید تا از ضرب دیدن کودک جلوگیری کند.

نقش روغن در ماساژ:

روغن برای ماساژ کودک حتما باید روغن گیاهی باشد تا خوب جذب شود. ( مثل روغن بادام یا روغن دانه ی انگور)در نظر داشته باشید روغن را مستقیم به بدن کودک نریزید چون احساس ناخوشایندی به کودک دست می دهد. ابتدا روغن را کف دست های خود بریزیم و کف دست ها را به همدیگر مالیده و سپس کف دست ها را به بدن کودک بمالید.

نحوه حرکات انگشت و دست روی پوست کودک :

حرکت باید با نوک انگشتان از مرکز به طرفین بدن و بیشتر از بالا به سمت پایین باشد. پوست بدن کودک بدلیل ظریف بودن نباید کشیده شود.باید با روغن تمامی پوست بدن کودک را از بالا تا پایین (به غیر از صورت از زیر گردن تا شانه ها و تا کف پاها) به نرمی روغنی کنید.

نقطه ابتدا و انتهاء ماساژ کجاست؟

برای ماساژ کودک از سمت جلو شروع تا کودک با دیدن ما احساس آرامش کند.ماساژ خیلی نرم باعث عدم اطمینان کودک می شود و ماساژ سخت یا فشار زیاد برای کودک آزاردهنده است.بعد از اتمام ماساژ سمت جلو، کودک را به شکم خوابانده و به همین روال کار را ادامه می دهیم.

تعداد حرکات ماساژ :

هر حرکت باید سه بار تکرار و منظم و ریتمیک باشد.

نحوه ماساژ قفسه سینه :

از وسط قفسه سینه شروع می کنیم و با کف دست ها، از وسط سینه به سمت شانه ها حرکت کرده ( حرکت چرخشی)، بعد از سمت دنده ها به سمت پایین آمده و دوباره به قسمت میانی سینه می رویم.

شیوه ماسا ژ دادن از لگن تا شانه:

اول از دو طرف لگن با نوک انگشتان هر دو دست، به صورت بازی گونه، به طرف شانه چپ کودک می رویم. بعد دوباره به نقطه اول برمی گردیم و از هر دو طرف لگن کار را آغاز می کنیم و به طرف شانه راست پیش می رویم.

دوباره به نقطه ی اول باز گشته و با کف دست ها به صورت لغزی شیبه طرف شانه ی چپ رفته و دوباره از نقطه شروع به سمت شانه ی راست کودک حرکت کرده و هر کدام از این حرکات را حداقل سه بار تکرار کنید.

سخن پایان :

کودکانی که با مهربانی و محبت لمس شده، کمتر از کودکانی که والدینشان تماس محبت آمیز با آن ها ندارند گریه می کنند یا بیمار می شوند.و این نکته مهم درباره نقش معجزه آسای ماساژ است که هر مادری باید با آن آشنایی داشته باشد.

منبع :مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *