جلوگیری از آنفولانزا با پیروی از رژیم غذایی متناسب با فصل آنفولانزا

جلوگیری از آنفولانزا با پیروی از رژیم غذایی متناسب با فصل آنفولانزا

سلام ماه سرایی عزیز . در این مقاله می خواهیم شما را با جلوگیری از آنفولانزا با پیروی از رژیم غذایی متناسب با فصل آنفولانزا آشنا کنیم.

آنفولانزا:

یکی از مواردی که برای پیشگیری از ویروس آنفولانزا جلوگیری می کند. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین موجود در این مرکبات باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند. از جمله سبزیجاتی مانند کلم بروکلی،کلم بروکسل، سیب زمینی،  و کدو حلوایی سرشار از ویتامین C هستند. جالب بدانید بعضی از میوه‌ها مانند انگور، انبه و موز حاوی میزان زیادی شکر هستند،که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند. فلفل دلمه ای ، گوجه فرنگی و آواکادو هم مقدار کمی شکر دارد. جلوگیری از آنفولانزا با مصرف کربوهیدرات ها مفید است.

مصرف کربوهیدرات ها:

برخی ازکربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند شکر، آرد سفید و برنج باعث التهاب بدن شود که خود از تضعیف کننده های سیستم ایمنی بدن شما به حساب می‌آید. در نتیجه شما از مصرف نان سفید،غلات صبحانه، بستی، شیرینی، آبنبات و پاستا پرهیز کنید.

جلوگیری از آنفولانزا با پیروی از رژیم غذایی متناسب با فصل آنفولانزا

مصرف غلات کامل:

مصرف غلات کامل خواص ضدالتهابی دارد که باکتری سالم روده را تولید کرده وسلامتی بدن را تامین می کند. تمرکز سیستم ایمنی بدن ما به صورت عمده در روده است، و برای تقویت خود نیاز به باکتری ها دارد.

از جمله کربوهیدرات ها می توان به نان اشاره کرد که 100 درصد غلات یا گندم هستند. دقت کنید اگر روی بسته بندی آنها درصد وجود ندارد، احتمالاً حاوی آرد سفید است که باعث التهاب می‌شود.

از غلات کامل می توان به کینوا و نان چاودار اشاره کرد. که شامل ویتامین‌های گروه B، فیبر و مواد معدنی هستند. این مواد مغذی کاملا برای بدن شما ضروری هستند. و می توانند سیستم ایمنی بدن را در وضعیت مطلوبی نگه دارند. جلوگیری از آنفولانزا با مصرف پروتئین های کم چرب برای بدنتان لازم است.

پروتئین‌های کم چرب :

آن دسته از پروتئین هایی که از چربی های کمی برخوردارند. به پروتئین های کم چرب معروفند. این دسته پروتئین ها برای سلامت همه رژیم‌های غذایی ضروری هستند. قسمت مهم و خاص این پروتئین ها تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای مقابله با ویروس آنفولانزا بسیار مناسب هستند.

مواد غذایی که پروتئین کم چرب دارند شامل مرغ و بوقلمون بدون پوست، ماهی، صدف و گوشت کم چربی قرمز می‌شوند. افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، از طریق غذاهایی مانند تخم مرغ، عدس و لوبیا میزان دریافتی پروتئین کم چرب خود را افزایش دهند.

مصرف پروبیوتیک و پری بیوتیک:

جالب است بدانید پری‌بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌هایی است که پروبیوتیک‌ها از آنها تغذیه می‌کنند و بدن شما نمی تواند انها را هضم کند.  باکتری مفید روده را پروبیوتیک ها هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شمامی شوند.

دسته پری‌بیوتیک‌ها :مانند بتاگلوکان و اینولین در مواد غذایی مانند جو دوسر،مارچوبه، جو، موز و پیاز وجود دارند.

دسته پروبیوتیک‌ها: مواد غذایی تخمیر شده مانند،کلم ترش ، کیمچی ،ماست یونانی، کفیر. ماست‌هایی که برچسب پروبیوتیک دارند، در بازار هستند. جلوگیری از آنفولانزا با عدم مصرف روغن های ناسالم کاهش دهید.

مصرف روغن سالم:

سعی کنید در برنامه های غذایی خود از روغن های زیتون بکر و روغن کنجد استفاده کنید. این روغن ها سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند، این روغن ها حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده هستند. که بدن شما را در برابر عفونت ها ایمن می کنند. مصرف بیش از حد روغن شما را به بیماریهای قلبی عروقی دچار می کندو همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

مصرف سوپ مرغ و آبگوشت:

جالب است بدانید که گرمای سوپ و آبگوشت گرفتگی ها را کاهش می دهد. وجود کارنوزین در آب گوشت دشمن التهاب است. آب گوشت بدن شما را هیدراته می کند. با نفس کشیدن عمیق بالای ظرف سوپ مرغ یا آب گوشت داغ بینی گرفته شده شما را باز می کندو رطوبت را در گلوی شما نگه می دارد. منبع غنی از پروتئین کم چرب و سبزیجات موجود در سوپ دلیل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

افزایش مصرف سیر و ادویه ها و گیاهان:

مصرف شگفت انگیز بعضی از گیاهان و ادویه‌ها در نابود کردن میکروب‌ها توصیه می شود. آنها می توانند التهاب بدن را کاهش دهند. گیاهانی مانند پیاز، سیر، موسیر و تره فرنگی ضد التهاب و گلودرد را تسکین می دهند.

استفاده از روغن پونه کوهی مشکلات تنفسی را کاهش می دهند. این روغن خاصیت ضد التهابی ، ضد ویروسی و آنتی باکتریال دارد و به کاهش گلودرد و سرفه کمک می کند. معجزه گیاه رزماری و آویشن نیز آنتی اکسیدان و ضد ویروس است. گیاه خوش عطرزنجبیل ضدالتهاب قوی است. در نتیجه از مزایای زنجبیل و دارچین دور نمانید.

مصرف چای گرم:

وجود کورستین در چای داغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. و با هیدراته نگهداشتن بدن گلو درد و سرفه را تسکین می دهد. چای خاصیت آنتی اکسیدان است. با اضافه کردن مقداری لیمو به چایی خود میزان ویتامین C آن را افزایش دهید.

اگر به چایی خود مقداری زنجبیل اضافه کنید. چایی شما خاصیت ضد عفونت‌های سیستم تنفسی پیدا می کند. و مدت زمان آنفولانزا را کاهش می دهد.

وجود فلاونوئیدها و کاتچین‌های موجود در چای سبز دارای آنتی اکسیدان است. ضدویروس و ضدباکتری بودن کاتچین ها معجزه دیگر چای سبز است. برای مبارزه با ویروس آنفولانزا نوشیدن چای سبز را فراموش نکنید.

مصرف روی:

روی مهم ترین ماده معدنی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن است. بسیاری از مردم با گرفتن آنفولانزا از مکمل های روی استفاده می کند. به طور طبیعی روی در بوقلمون ، ماهی سالمون، صدف، لوبیا، غلات کامل و آجیل ها و مغزها یافت می شوند.

مصرف آناناس:

مصرف آناناس تولید گرانولوسیت در بدن را افزایش می دهند. باعث تولید سلول‌های سفید خون می شوند. این گلبول‌های سفید خون بدن را در مقابل ویروس آنفلوانزا ایمن می کنند. آناناس خلط های گلو را از بین میبرند. در نتیجه باعث تسکین گلودرد و سرفه می شوند. آناناس آنزیمی به نام بروملین دارد، که می‌تواند باعث تداخل با برخی از داروها مانند داروهای رقیق کننده خون‌، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد انعقاد و باربیتورات شود.

توصیه ماه سرا برای شما عزیزان:

از مصرف الکل و کافئین در فصل سرما پرهیز کنید. دلیل بی آب شدن بدن شما می شوندو علائم آنفولانزای شما را بدتر می کنند.

منبع: مجله ماه سرا

درباره‌ی ریحانه

حتما ببینید

پزشکی و سلامتی :علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

درد زیر شکم مردان : هر دو جنس مرد و زن درد زیر شکم را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *