باید ها و نباید های تغذیه در دوران پریودی برای بانوان
باید ها و نباید های تغذیه در دوران پریودی برای بانوان

باید ها و نباید های تغذیه در دوران پریودی برای بانوان

باسلام خدمت ماه سرایی عزیز در این مقاله می خواهیم درباره باید ها و نباید های تغذیه در دوران پریودی برای بانوان نکاتی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

پریود:

پرالتهاب ترین هفته ماه برای همه خانم ها دوران پریودی است.که همراه باکمردرد، درد شکمی، کلافگی، نوسانات خلقی، خونریزی و…است. و این روز ها به راحتی سپری نمی شوند و در بیشتر مواقع با درد و ضعف همراه است.و جای بسیار مناسبی است که درباره تغذیه این دوران مخصوصا غذاهای ممنوع نکات جالبی را بیان کنیم. تا بانوان عزیزاین هفته پر التهاب را به سلامتی طی کنند.

ممنوعه ها:

1. نمک ممنوع:

در این دوره بدن بانوان کمی متورم می شود و علت آن هم رقیق شدن روی است.و این تورم طبیعی است ولی مصرف نمک باعث تورم  بیشتر شده و قطعا بدن دچار التهاب و تجمع آب بیشتری در بدن می شود.پس در این دوران حتی الامکان مصرف نمک را به حد اقل برسانید.

2. قهوه ممنوع:

کافئین موجود در قهوه گردش خون را بالا برده و باعث ترشح اسید معده و افزایش درد می شود،همچنین فرد را عصبی تر و تحریک پذیر تر می کند. پس بانوان عزیز در این دوران مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و قهوه را به حدا اقل برسانید.

3. فست فود ممنوع:

در این دوران بانوان سعی کنند بیشتر استراحت کنند و چه بهتر است که غذای منزل را از بیرون سفارش بدهند ،البته از غذاهای فرآوری شده و نفاخ فست فودی پرهیز کنید.

4. شکلات ممنوع:

در این دوران میل به شیرینی بیشتر است ،البته این شیرینی ها حال بانوان را بهتر نمی کند،بهتر است به جای مصرف شکلات

آجیل تازه و بدون نمک و میوه جات میل نمایید.

5.حبوبات نفخ دار ممنوع:

بسیاری از دردهای قاعدگی به علت مصرف حبوبات نفخ گرفته نشده است پس حتما در این دوران نفخ حبوبات را بگیرید تا درد کمتری تحمل کنید.

6. ادویه های تند ممنوع:

میل به مصرف غذاهای تند برای همه جذاب است ولی در این دوران از مصرف این غذاهای تند پرهیز کنید چون باعث افزایش درد شما می شود.

غذاهای مفید:

در این دوران همانطور که پرهیز بعضی از غذاها توصیه می شود،برای این دوران غذاهای مفیدی هم توصیه می شود که برای شما بیان می کنیم.

1. مصرف آب:

آب تنها نوشیدنی است که در این دوران باید بیشتر میل شود،اگر به میزان کافی آب بنوشید به کاهش التهابات و ورم بدن کمک می کنید.

2. منیزیم:

خوراکی هایی مثل بادام زمینی، لوبیا و موز سرشار از منیزیم هستند.منیزیم به کاهش التهابات در دوران پریود کمک میکند و انرژی فراوانی به بدن می بخشد.

3. موز:

در دوران قاعدگی بانوان با مشکلات گوارشی روبه می شوند و برای درمان این مشکلات حتما روزی یک موز میل نمایند.باید ها و نباید های تغذیه که باید هر بانویی با آن آشنا باشد.

4. انواع ویتامین ها:

ویتامین  B6: کاهش التهابات و نوسانات خلقی

ویتامینC : سلامت تخمدان

زینک :سلامت تخمدان و رحم

ویتامین E:جلوگیری از سندروم دهانه رحم

قرص آهن: جلوگیری از کمبود آهن و کم خونی

میوه :

در این دوران تا می توانید و میل دارید از میوه های شیرین و آبدار میل نمایید.هندوانه، انجیر، پرتقال و… میتواند به تامین آب بدن، ویتامین، کاهش التهابات و… کمک کند.خردل، کدو تنبل، تخم مرغ،گلابی، هویج، اسفناج و هلو را بیشتر بخورید. این خوراکی ها دارای خواص فراوانی است.

 چای زنجبیل:

در این دوران چای زنجبیل بخورید. این چای باعث کاهش درد و گرمای مطبوعی به بدن می شود. اما گاهی اوقات باعث گرگرفتگی زنان می شود.

اسموتی زرد چوبه:

بله درست خواندید اسموتی زرد چوبه ؛زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد،پس از مصرف آن در دوران پریودی غافل نشوید.و طرز تهیه اسموتی آب گرم، لیمو و کمی زردچوبه  را مخلوط کرده و در این دوران میل کنید تا علاوه بر خواض زردچوبه، از خاصیت فوق العاده لیمو نیز بهره ببرید.

پروتئین گیاهی و حیوانی:

مصرف پرو تئین در این دوران بسیار توصیه می شود.

اگر گیاه خوار هستید از عدس و لوبیا خیس خورده بیشتر استفاده کنید.

و اگر رژیم خاصی ندارید،گوشت قرمز و ماهی و مرغ و جگر بیشتر در این دوران مصرف نمایید.

دمنوش ها:

استفاده از دمنوش ها در دوران پریودی بسیار توصیه می شود مخصوصا در هنگام درد و روزهای ابتدایی،دمنوش گل گاوزبان ،چای نعناء،دمنوش بابونه به بهبود سلامتی شما کمک شایانی می کند.

در این مقاله یک معجون بسیار مفید برای بانوان توصیه و بیان میشود.باید ها و نباید های تغذیه که باید در این دوران حتما رعایت شود.

معجون قاعدگی( رازیانه):

رازیانه جزء گیاهانی است که انقباض ههای قاعدگی را کنرل می کند و به کاهش درد در دوران قاعدگی کمک فراوانی می کند.با میل کردن این معجون نشاط آور و آرامبخش می توانید به فعالیت های خود ادامه دهید.

مواد لازم:

سیب :1 عدد

رازیانه:1 فنجان

هویج:2 عدد متوسط

زنجبیل:1 قاشق غذاخوری

آب سیب:1 فنجان

آبلیمو:1 قاشق مرباخوری

کرفس :نصف ساقه

طرز تهیه:

  • ابتدا رازیانه را بکوبید تا کاملا به پودر تبدیل شود
  • تمام مواد را داخل میکسر بریزیدو اجازه دهید تمام مواد با هم حسابی میکس شود.به مدت 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید در میکسر مخلوط شوند.
  • این معجون به دلیل داشتن گیاه رازیانه می تواند نقش یک آبمیوه درمانی برای روزهای قاعدگی بانوان را داشته باشد. فراموش نکنید که کرفس و رازیانه به دلیل دارا بودن ماده فیتواستروژن(ماده ای شبیه هورمون زنانه)قادر هستند اختلال های ناشی از خونریزی و اسپاسم های قاعدگی را کاهش دهند.
  • همچنین وجود زنجبیل در این معجون نشاط آور است، برای خانم هایی که بی حوصله و کسل هستند،بسیار مفید است.
  • رازیانه می تواند جایگزین مسکن های شیمایی باشد.و بدن راخنک می کند و گرمای ناشی از قاعدگی را کاهش می دهد.

منبع :مجله ماه سرا

 

 

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

بارداری و زایمان :اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد که باید بدانند.

اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد

اقدامات قبل از بارداری : برای تمام خانم های متاهل بارداری یک تجربه شیرین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *