فواید باور نکردنی دنبه و روغن حیوانی برای سلامتی تمام بدن

فواید باور نکردنی دنبه و روغن حیوانی برای سلامتی تمام بدن

سلام ماه سرایی عزیز. در این مقاله می خواهیم شما را با فواید باور نکردنی دنبه و روغن حیوانی برای سلامتی تمام بدن آشنا کنیم.همراه ما باشید.

دنبه و روغن حیوانی:

روغن دنبه یکی از روغن های طبیعی است. که از پی یا چربی گوسفند در قسمت دم او تهیه می شود. روغن دنبه دارای خواص و مضراتی در طب سنتی است که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم.

از دیدگاه طب سنتی خوردن روغن دنبه برای چه کسانی مفید است؟

توصیه بوعلی سینا در مورد مصرف روغن دنبه باید بگوییم که مصرف روغن دنبه از دیدگاه بوعلی سینا برای افرادی مفید است که :

  1. بدن و سیستم بدنی قوی داشته باشد تا بتواند اثرات روغن حاصل از دنبه گوسفند را حل کند
  2. فرد مزاج گرمی داشته باشد تا بتواند دنبه را حل کند.
  3. فرد کارهای سنگین و فعالیت های سنگین مانند کشاورزی انجام دهد.

آیا روغن‌های حیوانی، سنگین و دیرهضم هستند؟

از نگاه طب سنتی مصرف روغن های دیرهضم باعث رسوب در رگ‌ها می‌شود و چربی خون را نیز بالا می‌برد.. لذا مصرف این نوع روغن‌ها فقط به افراد با فعالیت جسمی بالا و معده قوی توصیه می‌شود.

برخلاف باورعموم که روغن‌های حیوانی را روغن‌هایی سنگین می‌دانند، این روغن‌ها انواع سنگین و سبکی دارند. مثلاً روغنی که از کره گاو تهیه می شود، روغن سبک و زودهضمی است. همچنین روغنی که از اطراف پیه قلوه بزغاله یا بره به دست می‌آید روغنی لطیف و زودهضم است. اما روغن دنبه و پیه به‌طور کلی دیرهضم بوده و برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

دیدگاه طب سنتی درباره روغن دنبه:

  • طبیعت روغن دنبه گرم است و طبیعت انسان با موادغذایی گرم سازگار است.
  • خاصیت ضد افسردگی ، آرامش اعصاب دارد.
  • برای زیبایی صورت مفید است.
  • برخلاف روغنهای صنعتی که دارای طبع سرد هستند ، چاق کننده نیست بلکه خاصیت لاغر کننده دارد.
  • بهتر است با کمی مرزه یا آویشن مصرف شود. تا اثرات آن بهتر گردد.
  • اگر روغن دنبه به روش های صحیح تهیه گردد. دارای کمترین مضرات برای بدن می شود. مثلا اگر برای گرفتن بوی دنبه ،پیاز و ترکیباتی به آن اضافه کنند ، لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می شود.

دیدگاه طب جدید درباره روغن دنبه :

برخی متخصصان و اطبای جدید اعتقاد دارند که چربی های منجمد که به علت کثرت اجزای عرضی به حالت جامد در آمده اند, برای تغذیه مناسب نیست.

افرادی که قوه هاضمه آنان قوی نیست از مصرف بیش از حد روغن دنبه خود داری کنند زیرا منجر به آسیب های جسمی و روحی می شود. مصرف روغن دنبه در زندگی مدرن امروزه که افراد تحرک کافی ندارند. سبب ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشارخون بالا می شود.

زیاده روی در مصرف روغن دنبه ، برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی مناسب نیست ، زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می باشد. که برای سلامت قلب مضر است و باعث سفت و سخت شدن دیواره رگها می گردد.

مضرات بیشتر روغن دنبه برای افراد خاص:

  • چربی های جامد دارای اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند. در بین انواع روغنها ، روغن های دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد مورد تایید نیست بنابراین روغن دنبه با توجه به این ویژگیها از مضرترین روغنها محسوب می شود.
  • مصرف دنبه سوخته باعث تولید خلط بد در بدن می گردد. افراد دارای اضافه وزن، کلسترول بالا و افرا دارای تحرک کم نباید از روغن دنبه استفاده کنند.
  • زیاده روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که ضعف معده و سوء هاضمه دارند، سبب صدمه و آسیب جسمی و روحی شود.
  • گفته شده چربی دنبه گوسفند هرچقدر وارد بدن شود به همان اندازه بیماری از بدن خارج میشود
  • روغن حیوانی هیچگاه در رگ ها رسوب نمیکند و تازه باعث سوزانیدن کلسترول مضر بدن میشود. از فواید باور نکردنی دنبه و روغن دنبه را بیشتر بدانید.

فواید باور نکردنی دنبه و روغن حیوانی برای سلامتی تمام بدن

راز دنبه در شفافیت پوست :

یکی از بهترین راهکارهای زیبایی چهره استفاده از دنبه است.

مصرف دنبه بصورت خوراکی و موضعی موجب رفع سودای چهره و برطرف شدنِ تیرگی زیر چشم  می شود و پوستی شاداب، شفاف و جوان ایجاد میکند.

مصرف مداوم دنبه باعث لطافت و رفع چروک می گردد.  وباعث رفع تیرگی های حاشیه صورت می شود.

درمان ضرب دیدگی با دنبه:

  • دنبه گوسفند ۱۰۰ گرم
  • زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
  • خرما ۱۰ عدد

هر سه را با هم نرم کوبیده و یا چرخ کنید تا خمیری نرم و چسبنده بدست آید .سپس محل ضرب دیده را با آب گرم و صابون شستشو دهید. خمیر بدست آمده را روی محل پهن کرده یک ورق کاغذ قرار داده با باند کشی ببندید.

حفظ رطوبت دستها با دنبه:

برای برگشت رطوبت به دستها که این روزها با ضدعفونی‌های مکرر ایجاد شده و دستها دچار خشکی مفرط شده است کافی است کار زیر را انجام دهید

تکه ای دنبه به میزان یک عدد خرما را برداشته و کف دست گذاشته و روی حرارت کم گاز و یا زیر آب گرم روی دست و کف دستها مالش دهید.

این کار باعث میشود که چربی عالی دنبه داخل پوست دست شما نفوذ کند و رطوبت و چربی خوبی به دست شما بدهد.

فرورفتگی ناخن درگوشت:

بیرون آوردن ناخن فرو رفته درگوشت:

۳ تا ۵ شب یک تکّه دنبه‌ی تازه به شکل‌ ورق ضماد کنید و روی ناخن فرورفته در گوشت قرار دهید. چون دنبه یک‌ جاذب است، ناخن را بیرون می‌آورد.

خواص روغن دنبه گوسفند:

سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری های مختلف می شود .

روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد و می توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده نمود . فواید باور نکردنی دنبه و روغن دنبه را در ادامه مقاله بخوانید.

فواید بیشتر روغن دنبه:

روغن دنبه باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می شود، با این وجود بایستی توجه داشت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع، افراط در مصرف آن برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا بایستی با احتیاط همراه باشد.

ایجاد تناسب اندام از خواص روغن دنبه است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می کند.

روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب می شوند و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

استفاده از روغن دنبه یا سایر روغن های حیوانی، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید است و به جوش خوردن سریع استخوان کمک می کند. در طب سنتی مصرف خوراکی و استعمال موضعی آن در محل شکستگی توصیه می شود. همچنین کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم از دیگر خواص روغن دنبه است.

منبع: مجله ماه سرا

 

درباره‌ی ریحانه

حتما ببینید

پزشکی و سلامتی :علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

درد زیر شکم مردان : هر دو جنس مرد و زن درد زیر شکم را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *