راز موفقیت :چگونگی محاسبه سن ازدواج
راز موفقیت :چگونگی محاسبه سن ازدواج

چگونگی محاسبه سن ازدواج و چه زمانی ازدواج کنم؟

محاسبه سن ازدواج :

از بحث‌های داغ كه این روزها نقل بسیاری از محافل شده و نسبت به این موضوع  اظهار نظر و صحبت های متفاوت و فراونی می‌شود،محاسبه سن ازدواج و محدوده سن ازدواج جوانان .گروهی نظرشان برای دختران 16 تا 18 سال و برای پسران 19 تا 21 سال ذكر می‌شود. با ما همراه باشید تا محاسبه سن ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم.

محاسبه سن ازدواج :

 از دیدگاه روان‌شناسان، ازدواج در سن های ذکر شده بسیار جای تامل و فکر دارد. برای پی بردن به این موضوع و نقد این نکته که  آیا نوجوانان در این سن قادر به اداره یک زندگی مستقل هستند یا خیر؟ نظرات یکی از، روان‌پزشكان و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران را بیان می کنیم با ما همراه باشید.

 آیا فقط برای ازدواج رسیدن به بلوغ جسمانی کافیست ؟

بلوغ جسمی فقط بلوغ مورد نیاز برای یک ازدواج نیست از نظر تمام پزشکان ومشاوران سن ایده آل برای ازدواج باید دارای سه اصل بلوغ جسمانی، بلوغ روانی و بلوغ اجتماعی باشد.بلوغ جسمانی یعنی دوران توانمندی افراد از نظر تولید مثل است كه برای خانم ها از سنین حدود 12 تا 14 سالگی و در پسران از حدود سنین 14 تا 16 سالگی شروع می‌شود. بلوغ روانی، که همان عنوانی است که روان‌پزشكان از آن به عنوان رشد شخصیت یادمی کنند.بلوغ روانی از لحاظ حقوقی با عنوان بلوغ رشد شناخته می‌شود. ولی اختلافی که پزشکان و روانشناسان با حقوقدانان در این زمینه دارند این است که حقوقدان‌ها به حداقل میزان رشد كفایت می‌كنند و اعتقاددارند، تشخیص مصالح دادن فرد برای رسیدن به بلوغ  و سن رشد کافی است.اما نظر روان‌پزشكان و کلا تمام مكاتب روان‌شناختی بر این موضوع اتفاق نظر دارند، اگر فرد از لحاظ شخصیتی، پختگی،توانمندی، و رشد به مرحله‌ای از رشد برسد كه علاوه بر شناخت كافی نسبت به خود و تشخیص مصالح خود، قادر باشد در مورد فردی که با او قصد ازدواج دارد به شناخت کافی برسد.

راز موفقیت :چگونگی محاسبه سن ازدواج
محاسبه سن ازدواج

 منظور از بلوغ اجتماعی چیست؟

 توانمندی لازم  و کامل فرد برای اداره امور خانواده، همسر و فرزندان بلوغ اجتماعی نامیده می شود. بلوغ اجتماعی نیازمند، برآورده‌شدن نیازهای اقتصادی، بهداشتی،‌ علمی، آموزشی و… برای گذران یک زندگی ایده آل لازم و ضروری است تا شخص بتواند با کمک آن، مسكن و کمترین نیازهای خانواده را تامین كند.

راز موفقیت :چگونگی محاسبه سن ازدواج
محاسبه سن ازدواج

 خصوصیات ذكر شده معمولا در چه سنی به‌دست می‌آید؟

 این خصوصیات بسته به افراد متفاوت است . امکان دارد شخصی در سن 20 سالگی یک جا در این زمینه‌ها کامل باشد و شاید فردی در سنین بالاتر به این توانمندی ها دست پیدا نکند.در مورد دختران نیز این موضوع به همین صورت است.دختر جوانی امکان دارد در سن 14 تا 15 سالگی رشد كامل جسمانی داشته باشد، ولی رشد روانی و شخصیتی او هنوز کامل نشده و توانایی ایجاد یك رابطه صحیح با همسر، فرزند و اطرافیان خود و از جمله خانواده تازه ای كه با آنها پیوند می‌خورد، خانواده همسر را نداشته باشد. و به همین راحتی تبعات این برخورد و نرسیدن به بلوغ روانی و شخصیتی نه تنها به فرد و خانواده بلكه به جامعه آسیب جدی می زند.. جامعه‌ نیازمند افراد فعال، آگاه، پخته و توانمند است.پس ما نباید فقط سن را ملاك اصلی  و اولیه برای تشكیل خانواده یا ازدواج قرار دهیم.

‌‌علت ازدواج در سنین بالاتر :

هرچند باید گفت رسیدن به تمام این گزینه ها برای شروع یک زندگی جای بحث دارد چون افراد تا تحصیلات عالی،شغل مناسب و تمام امکانات را فراهم کنند سن ازدواجشان بالا می رودو امکان دارد تا دهه سوم زندگی طول بکشد.و اصلا این موضوع از نظر روانپزشکان و مشاوران خانواده مود تایید نیست و جای بحث مفصلی دارد.هرچند ممكن است اشخاص در دهه سی زندگی نیز هنوز  آمادگی لازم برای ازدواج را نداشته باشند. و ازدواج به سنین بالاتر موكول شود.

 آیا جوانان ایران این قابلیت را دارند كه در سنین ذكر شده به این حد از بلوغ روانی و اجتماعی برسند؟

امکان دارد این اتفاق برای تعداد معدودی از اشخاص بیفتد و طبیعتا این موضوع برای اكثر افراد جامعه قابل تعمیم نیست. هرچند این تعداد افراد که تعدادشان محدود است به خانواده‌شان وابسته هستند. خانواده این اشخاص، اصولا خانواده‌ای هوشمند و تحصیلكرده هستند،  این خانواده ها جزء خانواده‌هایی هستند ، كه اصولا ازدواج‌‌ والدین با اصول و انتخاب‌شان درست و با برنامه‌ ریزی صحیح پیش رفته و عموما مسیر رشد صحیحی را برای فرزندان‌شان محیا کرده اند.

آیا رسیدن به بلوغ در شهر و روستا و با توجه به سطح تحصیلات، فرهنگ و سایر شرایط محیطی در افراد متفاوت است؟

پاسخ به این سوال مثبت است،همانطور که خانواده ها در هر سطحی که باشند با هم متفاوت هستنداجتماعات کوچک و بزرگ نیز دارای تفاوت زیادی هستند. به هر حال همه افراد نیاز به یك حداقل‌هایی دارند. و علت تاكید بر مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج نیز همین موضوع است که باید افرادی که می خواهند ازدواج کنند باید از نظر بلوغ روانی و اجتماعی به رشد رسیده باشند.

 تفاوت سنی زوجین چقدر باشد؟

اختلاف سنی 5 سال بین زوجین از نظر روانپزشکان و متخصصان بسیار مطلوب است.و اولین قدم در اختلاف سن حل شده است.و اگر مبنای ازدواج فقط سن و تفاوت سنی باشد می توانی ادعا کنیم که تفاوت سنی بین دختر باید 5 سال باشد یعنی دختر18 ساله و پسر 23 البته با در نظر گرفتن میزان تحصیلات و مهارت،حرفه و توانمندی ها.

آیا یزرگ تر بودن خانم از همسرش مشکل ساز می شود؟

البته این موضوع در جامعه به‌ صورت موردی وجود دارد و  این موضوع نیز باید حتما  با مشاوره‌های لازم، شناخت فردی و شناخت نسبت به طرف مقابل باشد، مشکلی ایجاد نمی کند و قابل پذیرش است ولی به عنوان یک قانون عام مورد پذیرش عامه مردم نیست.

فاصله سنی زوجین و فاصله سنی با فرزندانشان :

ازدواج كردن به معنا نیست که سریع بعد از ازدواج باید بچه‌دار شوند. هرچند اگر زوج سن بالاتری داشته و دارای پختگی و تجربه  کافی باشند، اگر بعد از ازدواج بلافاصله بچه‌دار شوند، مشكل چندانی پیش نخواهد آمد. ولی اگر جوانانی كه با  کمترین سن ازدواج میکنند اصلا نباید برای بچه دار شدن عجله ای داشته باشند.چون شروع زندگی به معنی اضافه شدن به تعداد افراد خانواده نیست.

و پاسخ به این پرسش دامنه وسیعی را شامل می‌شود، خیلی آسان نیست. اگر ازدواج در دهه سوم زندگی كه مطلوب‌ترین  و ایده آل ترین زمان برای ازدواج است صورت بگیرد و در همین سن زوجین صاحب فرزند شوند ، یک فاصله مناسب و ایده آل بین آنها و فرزندان‌شان اتفاق می افتد. و بهترین و ایده آل ترین زندگی را دارند و زوجینی که در سن 18 و 23 سالگی ازدواج می کنند باید در ابتدا به کسب تجربه بپردازند سپس به دعوت فرزند اقدام نمایند.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

زناشویی:علائم و نشانه های زندگی با زن خودشیفته که باید مردان بدانند.

زناشویی:علائم و نشانه های زندگی با زن خودشیفته که باید مردان بدانند.

زندگی با زن خودشیفته : یکی از نکاتی که باید مردان در زمان انتخاب همسر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *