زمان مناسب ازدواج
زمان مناسب ازدواج

زمان مناسب ازدواج

در این مقاله میخواهیم درباره زمان مناسب ازدواج توضیح دهیم.

ازدواج برای هر دختر و پسر امری ضروری است , ولی در زمان مناسب.

نیاز به ازدواج بیشتر بعد از سنّ بلوغ شرعی دختر و پسر است. امّا زمان نیاز به ازدواج در تمام انسان ها یکسان نیست.

ما در این مقاله قصد داریم شرایطی که انسان را به سن ازدواج میرساند را بررسی کنیم و این شرایط باید در دختر و پسر باشد تا یک ازدواج موفق داشته باشند.

برای زمان مناسب ازدواج 5 شرط لازم است:

قبل از این که وارد شرط اول شویم بیایید با هم تعریف بلوغ جنسی را برسی کنیم:

بلوغ جنسی عبارتست از خواسته های فیزیولوژیکی و غریزی یک فرد و ازدواج جوابی است به خواسته ها و هر چه بین این دو سؤال و جواب فاصله بیشتر باشد عقده های روانی بیشتر است و همچنین اندامهای جنسی دختر و پسر آمادگی مسائل زناشویی داشته باشند.

1- رشد جسمانی:

دختر و پسر باید از لحاظ جسمی به بلوغ برسند. یعنی دختر و پسر توانایی جنسی داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که دختران در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی اکثراً بلوغ جنسی پیدا می کنند و تمام دختران تا سنّ ۱۷ سالگی بالغ می شوند.

پسران نیز از سنّ ۱۴ الی ۱۷ سالگی تماماً بلوغ جنسی پیدا می کنند. اولین شرط برای ازدواج همین بلوغ جنسی است که عموماً در دختران در ۱۵ سالگی و در پسران در ۱۶ سالگی حاصل می شود.

2- رشد عقلی:

قطعا لازمه انتخاب همسر ایده ال رشد عقلی است .

اگر فرد به رشد عقلی نرسید قدرت تشخیص مصلحت یا مفسده در ازدواج با فرد مورد نظر را ندارد.

رشد عقلی بعذ از بلوغ جسمانی همراه است زیرا فرد پس از گذشتن از بحران های بلوغ استعداد ها , توانایی ها و امکانات محیطی خود را بهتر میشناسد و اگاهی بیشتری نسبت به شخصیت خود پیدا میکند , در نتیجه در گرفتن تصمیمات از عقل خود استفاده میکند تا احساسات.

3- رشد عاطفی:

رشد عاطفی  دارای محاسن و مزایای زیادی است.

از این مزایا میتوان به نیروی محرکه انسان اشاره کرد ،رشد عاطفی عامل اصلی اتصال انسان هاست،  یکی از مهمترین عوامل موفقیّت در زندگی زناشویی است.

فردی که رشد عاطفی دارد میتواند ، احساسات منفی و مثبت خود را در مهار کند. این رشد عاطفی است که باعث نشان دادن احساساتی مانند  خشم و ترس، گریه و شادی، محبّت و .. در محدوده مورد قبول جامعه عکس العمل نشان دهد.

رشد عاطفی به سن وسال نیست، بلکه به میزان یادگیری، تجارب فرد بستگی دارد و به  تعامل عاطفی کودک با والدین و دیگر بزرگسالان آموخته می شود.

4- رشد اجتماعی:

رشد اجتماعی رابطه خیلی نزدیکی با رشد عقلی و رشد عاطفی دارد.

تمام انسانها چهار دنیای اجتماعی دارند: خانواده، مدرسه، شغل و دوستان . فرد را باید از نظر اجتماعی در آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.ش

رشد اجتماعی باعث میشود فرد  رابطه بین زن و شوهر را بهتر درک کند.

دیگر مزایای رشد اجتماعی میتوان به : احترام به حقوق دیگران ، ایفا کردن نقش ، وظایف و مسئولیتهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.

5- رشد اخلاقی:

از انجایی که روابط زناشویی را میتوان یک رابطه  اجتماعی دانست  و از ارزش های اخلاقی پیروی میکند , پس رشد اخلاقی هم یکی از شروط ازدواج است.

مسائل زیادی در با در نظر گرفتن اخلاق قابل حل است و هر چند این رشد اخلاقی بین زن وشوهر رواج بیشتری داشته باشد زندگی ارام تر و سالم تر خواهند داشت .

اخلاق یعنی : صداقت و گذشت، درستی و فداکاری و…

منبع : ماه سرا

 

درباره‌ی حسن

حتما ببینید

زناشویی :10 نیاز عاطفی مهم در رابطه زناشویی که باید بدانید.

زناشویی :10 نیاز عاطفی مهم در رابطه زناشویی که باید بدانید.

نیازهای عاطفی مهم در رابطه زناشویی : زمانی در انسان حس رضایت و خوشحالی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *