علت های خطر ساز وزن نگرفتن نوزاد و درمان آن قسمت 2
علت های خطر ساز وزن نگرفتن نوزاد و درمان آن قسمت 2

علت های خطر ساز وزن نگرفتن نوزاد و درمان آن قسمت 2

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم در مورد علت های خطر ساز  نکات جذابی را بیان کنیم خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در مقاله قبلی در مورد عوامل مهم در وزن نگرفتن نوزاد صحبت شد در اینجا در مورد علت های خطر ساز وزن نگرفتن نوزاد صحبت می شود با ما همراه باشید؛

علت های خطر ساز :

همانطور که می دانید بیشتر نوزادن تازه متولد شده فقط از شیر مادر تغذیه می کنند و به خوبی وزن می گیرند،اما هستند نوزادنی که تغذیه باشیر مادر برایشان سخت است و یا مشکلاتی برایشان به وجود آمده که نمی توانند به راحتی از شیر مادر تغذیه کنند.چند علت معمولی که قطعا روی وزن گرفتن تاثیر دارند مورد بررسی قرار می گیرد با ما همراه باشید.

علت های خطر ساز :

ریفلاکس معده 

برفک دهان

عفونت در گوش

آلرژی

کم خونی

عفونت ادراری

مشکلات در زبان و سقف دهان و چسبندگی زبان و ته حلق

نوزاد نارس :

نوزادنی که زودتر از موعد مقرر (38 هفته )به دنیا می آیند امکان دارد انرژی و قدرت لازم برای گرفتن سینه و مک زدن را داشته باشند معمولا این نوزادان در ماه هفتم یا هشتم به دنیا می آیند.و با مشکلات فراوانی دستو پنجه نرم می کنند این نوزادان نازنین بیشتر در خواب هستند و کم آبی شدید و زردی از مشکلات عمده این نوزادان فسقلی است و تغذیه با شیر مادر برایشان بسیار دشوار است.

مشکلات زبانی:

نگه داشتن سینه و بلعیدن در روز های اول برای نوزادان بسیار مشکل است ،چون دهان نوزاد کوچک است و امکان دارد نوک سینه بزرگ باشد و یا نوزاد در دهانش مشکلاتی مانندزبان کوتاه،شکاف لب و کام و یا وجود یک زائده بین زبان و سقف دهان که باعث می شود نوزاد به راحتی نمی تواند شیر را به راحتی ببلعد و تنها راه درمان آن مراجعه به پزشک و جراحی است.

 مشکل زردی :

یکی از علائم زردی که باید به آن دقت داشته باشید،خواب آلود بودن نوزاد و رنگ زرد پوست و همچنین رنگ زرد در چشم نوزاد است که بسیار خطرناک است و باید حتما ب پزشک مراجعه و نوزاد را درمان کنید.تا نوزاد به راحتی بتواند از شیر تغذیه کند.

ریفلاکس :

دور از ذهن نیست که نوزادان تازه متولد شده به ریفلاکس مبتلا شوند،نوزادی که بعد از تغذیه بالا می آورد دچار ریفلاکس شده است و اسید حاصل از ریفلاکس باعث می شود گلو و مری نوزاد تحریک شود و نوزاد نتواند به راحتی از شیر مادر تغذیه کند و خوردن شیر برای نوزاد بسیار دردناک است.

عفونت:

یکی از دلایل مهم و عمده وزن نگرفتن نوزاد عفونت در قسمت های ی از بدن نوزاد است،امکان دارد نوزاد در حین مک زدن سینه و خوردن شیر گریه کند مطمنا گوش نوزاد عفونت دارد و یا اگر نوزاد اسهال یا استفراغ بیش از حد داشته باشد نوزاد دچار عفونت است.

سندروم داون :

یکی از مشکلاتی که نوزادان امکان دارد،به آن دچار باشند البته در مواردی نادر سندروم داون است که باعث می شود نوزاد توانایی نگه داشتن سینه و مک زدن را برای تغذیه نداشته باشد.البته این سندروم باعث می شود مادر و پرستار نیز در نگهداری نوزاد دچار مشکلاتی شوند.

علت های خطر ساز وزن نگرفتن نوزاد و درمان آن قسمت 2
علت های خطر ساز

راه های درمان وزن نگرفتن نوزاد :

اگر در مورد وزن نگرفتن نوزاد دلبندتان نگران هستید در اولین فرصت به متخصص اطفال مراجعه نمایید.صد درصد پزشک کودک شما با وزن و معاینه نوزاد شما می تواند خیال شما را از بابت کاهش وزن و یا افزایش وزن و سلامت جسمانی نوزادتان راحت کند.از جمله پیشنهاداتی که پزشک اطفال برای افزایش وزن به شما توصیه می کند.بررسی کردن گرفتن صحیح سینه توسط نوزاد،تغذیه مادر و  یا ارجاع مادر به یک متخصص تغذیه برای بهبود تغذیه خود و نوزادش

بهترین زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر :

نوزاد هر 2 تا 3 یکبار نیاز به تغذیه دارد و هر زمان که نوزاد نیاز به شیر داشته باشد با نشانه های نیاز خود را اعلام می کند که یکی از معمولی ترین نشانه ها گریه کردن است ولی امکان دارد نوزادانی که از نظر جسمی ضعیف هستند،امکان دارد به خواب طولانی بروند پس مادر نوزاد باید هر دو ساعت یکبار به نوزاد شیر بدهد.

پستانک ممنوع :

استفاده ازپستانک برای نوزادن در بین 6 هفته اول ممنوع است و به هیچ عنوان از پستانک استفاده نکنید چون استفاده از پستانک باعث می شود که نوزاد شیر را پس بزند و دیگر از سینه استفاده نکند.و به خوبی سینه را نگیرد.پس به هیچ عنوان در هفته های اول تولد نوزاد به او پستانک ندهید تا به خوبی وزن بگیرد.

ماساژ را فراموش نکنید :     

اگر شما هم از آن دسته از مادرانی هستید که به آرامش و رشد فرزندتان علاقه مند هستید،حتما سعی کنید تکنیک های ماساژ نوزاد را فرا بگیرید.چون ماساژ باعث هضم راحت و افزایش وزن نوزاد می شود،بعد از شیر دادن و گرفتن آروغ و تعویض پوشک نوزاد را به آرامی ماساژ دهید.

تغذیه مادر:

در شش ماه ابتدای تولد نوزاد از غذاهای جامد کمتر استفاده کنید،غذاهای کم کالری را کمتر استفاده کنید بیشتر از غذاهای پر کالری و مقوی استفاده کید چون تاثیر مستقیمی روی شیر مادر و تغذیه نوزاد دارد،از غذاهای نفاخ کمتر استفاده کنید و سعی کنید نفخ غذاها را بگیرید تا نوزاد دچار نفخ و دل درد نشود.

نکته های عالی برای افزایش و تقویت شیر مادر :

برای افزایش و تقویت شیر مادر رعایت چند نکته لازم و ضروری است با ما باشید؛

در هنگام شیر دادن از مصرف مایعات غافل نشوید،نوشیدن شیر،عسل و یا چای می تواند شیر شما را افزایش دهد.

بنا به تجویز و تشخیص پزشک از مکمل استفاده کنید.

همیشه در کنار نوزاد بخوابید و استراحت کنید این کار باعث افزایش پرولاکتین و شیر می شود.

برای نوزادان نارس از شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.

شیر آغوز بهترین شیر برای تغذیه نوزاد است پس به هیچ عنوان شیر آغوز را دور نریزید.سعی کنید شیر آغوز را در شیشه بگذارید و در فریزر بگذارید و در مواقع نیاز کودک به شیر به او بدهید.

علت های خطر ساز وزن نگرفتن نوزاد و درمان آن قسمت 2
علت های خطر ساز

آیا بعد از شروع به غذا خوردن کودک تغذیه با شیرباید قطع شود؟

تغذیه با شیر مادر تا زمانی که برای نوزاد بی خطر باشد باید نوزاد با شیر مادر تغذیه کند اما طبق روند رشد نوزاد بعد از شش ماهگی شیر مادر به تنهایی نیاز نوزاد را برطرف نمی کند و باید نوزاد را به کمک، غذاهای کمکی متناسب با نیازش تغذیه کرد. اگر در 6 ماه اول شیر مادر برای نوزاد کافی نبود بنا به تشخیص متخصص اطفال می توانید از شیر خشک در کنار شیر مادر استفاده کنید. تا نوزاد شما دچار سوء تغذیه نشود.

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و راه های درمان آن : زنان را بیماری های زیادی تهدید می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *