دلیل اصلی و مهم کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست ؟
دلیل اصلی و مهم کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست ؟

دلیل اصلی و مهم کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست ؟

با سلام و درود خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره کم شدن شیر مادر نکات جذابی را بیان کنیم خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. مادران در ابتدای دوران شیر دهی و به خصوص روزهای اول،در مورد کم بودن شیر برای نوزادشان دچار سوالاتی می شوند.و دچار استرس و اضطراب می شدند،چون همه می دانیم که کافی نبودن شیر مادر برای نوزاد می تواند او را دچار سوء تغذیه کند.با ما باشید.

دلیل کم شدن شیر مادر :

قبل از اینکه به دلیل و علت های کم شدن شیر مادر بپردازیم در ابتدا باید بدانید که چه مقدار شیر مادر برای نوزاد کافی است! حتما میپرسید چگونه تشخیص دهیم نوزاد که نمی تواند حرف بزند؟!!

دلیل اصلی و مهم کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست ؟
کم شدن شیر مادر

تشخیص کافی بودن شیر برای نوزاد :

اگر نوزاد بعد از خوردن شیر به مدت 2 تا 4 ساعت به خوابی آرام  رفت و وزن گرفت شیر مادر برای نوزاد کافی است و اصلا جای نگرانی نیست،اما اگر نوزاد بعد از شیر خوردن از دو سینه بعد از 2 ساعت از خواب بیدار شد و زیاد هم وزن نگرفت ،همچنین زمانیکه نوزاد از یک سینه شیر می خورد، از سینه دیگر باید شیر ترشح شود و اگر این اتفاق نیفتاد شیر مادر کم است و نگران کننده است و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

دلیل اصلی و مهم کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست ؟
کم شدن شیر مادر

هورمون ها :

بعضی از عوامل مانند دیابت،تیروئید،فشار خون بالا و سندرم پلی کیستیک تخمدان و یا بانوانی که به علت مشکلات هورمونی دیر باردار می شوند،نقش موثری در کم شدن شیر مادر دارد.در بعضی از مواقع درمان این بیماری ها می تواند،در میزان شیر موثر است.اما در بعضی مواقع حتما باید از شیر خشک استفاده شود تا نوزاد دچار سوء تغذیه نشود.

مکیدن نوزاد و مشکلاتش :

بله اصلا تعجب نکنید گاهی اوقات مکیدن نوزاد هم در کم شدن شیر مادر بی تاثیر نیست،یکی از این دلایل وجود غشاء نازک انتهای زبان نوزاد است که باعث می شود نوزاد به درستی نتواند مک بزند،برای تشخیص این غشاء کافی است در مرحله اول با نگاه کردن به دهان نوزاد و در مرحله دوم به آرامی زبان نوزاد را بیرون بکشید،اگر به سقف دهان چسبیده باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا این چسبندگی را جدا کند و نوزاد به راحتی بتواند سینه مادر را مک بزند و شیر بخورد.

جراحی سینه :

یکی از عواملی که بر کم شدن مقدار شیر تاثیر بسزایی دارد،عمل هایی جراحی است.بانوانی که برای بزرگ و یا کوچک کردن سینه عمل های زیبایی سینه انجام می دهند،ممکن است دچار مشکلاتی در شیر دادن شوند،و بعضی بانوان به این مشکل برخورد نمی کنند و علت آن هم بسته به نوع عمل،زمان عمل و آسیب وارده به بافت سینه است چون عمل های زیبایی سینه به آبراهه های نوک سینه آسیب می رساند.

مصرف قرص های ضد بارداری و هورمونی :

مصرف قرص های ضد بارداری در بعضی از بانوان تاثیری در شیرشان ندارد و امکان دارد بانویی همزمان با مصرف قرص های ضد بارداری و هورمونی به نوزادش شیر بدهد و تاثیر در میزان شیر ایجاد نشود،اما در بعضی از بانوان باعث کاهش و یا حتی خشک شدن شیر شود.ولی در بیشتر موارد کم شدن شیر زمانی اتفاق می افتد که مصرف این قرص ها قبل از 4 ماهگی اتفاق بیافتد. برای افزایش شیر اولین راه قطع مصرف قرص ها و استفاده از مکمل های گیاهی با نظر پزشک و استفاده از شیر دوش است.

مصرف داروی گیاهی خاص:
بروموکریپتین و پسودوافدرین و مریم گلی، جعفری و نعناء بر تولید شیر تأثيربسزایی دارد. درصورتی که با مصرف یکی از این موادغذایی تولید شیر کاهش  چشمگیری یافت به پزشک مراجعه کنید تا جایگزینی مناسب براي این مواد برای شما تجویز کند. افزایش شیردهی با استفاده از شیردوش سبب توصیه می شود.

تخلیه نشدن کامل سینه :

یکی از عواملی که باعث کاهش شیر مادر می شود،تخلیه نشدن کامل سینه است.و تخلیه کامل نشدن سینه بسته به عواملی دارد؛ از جمله بزرگ شدن سینه ها، زخم شدن نوک سینه، فاصله طولانی بین شیر دهی، عدم مکیدن صحیح نوزاد، نداشتن نوک سینه و تورفته،از یک سینه به نوزاد شیر دادن باعث می شود که سینه به طور کامل تخلیه نشود.

محیط :

بعضی از عوامل محیطی هم بی تاثیر بر کاهش یا افزایش شیر مادر هستند از جمله؛ نگرانی ،استرس،خستگی و مصرف قرص های ضد بارداری و هورمونی،سیگار باعث کاهش شیر مادر می شود.

شیر ندادن به نوزاد :

جدای از تمامی علت هایی که بیان شد هستند بانوانی که به علت مشغله کاری و یا عدم تمایل نوزاد به شیر مادر بنا به هر دلیلی شیرشان کم و خشک می شود.اما برای این کاهش هم حتما با پزشک خود و نوزادتان مشورت کنید و نوزاد دلبندتان را به راحتی از شیر خود محروم نکنید.

عواملی که باعث کاهش شیر مادر می شود :

جدای از عوامل ذکر شده عوامل دیگری می تواند در کاهش شیر مادر تاثیر گذار باشد از جمله ؛

انجام حرکات ورزشی در زمان گرسنگی

حمام گرفتن در زمان گرسنگی

فصد کردن

مصرف داروهای قاعده آور

غذاهایی که باعث کاهش شیر می شوند :

میل کردن آب شور،مصرف نان جو،مصرف گوشت همراه با عدس و زیره، مصرف غذاهای سرد و ترش مانند آبغوره،سرکه ،انار ترش،مصرف،عدس،بلوط ،ارزن،اسفرزه و تخم کاهو ،گرفتن رژیم،مصرف بیش از حد زیره

دلیل اصلی و مهم کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست ؟
کم شدن شیر مادر

عواملی که باعث افزایش شیر می شوند:

میل کردن مایعات ،مصرف داروهای افزاینده شیر،استفاده از مکمل های طبیعی با تجویز پزشک،دوشیدن شیر با شیر دوش،ماساژ سینه با روغن زیتون و حمام آب گرم

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و علت آن و راه های درمان آن با روغن های گیاهی

خشکی واژن و راه های درمان آن : زنان را بیماری های زیادی تهدید می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *