مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.
مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.

مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.نکات جذابی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

مس:

مس یکی از آلیاژهایی است که در ساخت ظروف ازآن استفاده می شود.ظروف مسی یکی از ظروفی است که در دوران نه چندان دور در آشپزخانه های ایران به وفور یافت می شد.و یکی از پرکاربردترین و پرفایده ترین ظروف برای طبخ بود.که چندین سالی مورد بی مهری قرار گرفت و جای این ظروف پرخاصیت را ظروف آلومینیوم وتفلون گرفت.اما مدتی است که مردم دوباره به این ظروف پرخاصیت روی آورده اند.در این مقاله مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.میپردازیم خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.
خواص مس

خواص مس :

وجود ملانین:

ملانین یکی از ترکیبات مورد نیاز بدن است که به وفور در مس یافت می شود.ملانین باعث شفافیت پوست می شود و سلامت موها را تضمین می کند.

تقویت حافظه:

برای تقویت حافظه و داشتن تمرکز بیشتر افراد راه های مختلفی را امتحان کرده اند ولی آسان ترین راه برای تقویت حافظه استفاده از ظروف مسی در هنگام طبخ غذا می باشد.اگر فرزندتان امتحان مهمی دارد و یا نیاز به تمرکز دارد،حتما هنگام طبخ غذا از ظروف مسی استفاده نمایید.چون در مس ماده ای به نام میلین وجود دارد که باعث تقویت حافظه می شود.

درمان کم خونی:

کم خونی بیماری خاموشی است که در ابتدا شاید خطرناک نباشد ولی به مرور زمان باعث فراموشی،کاهش سطح گلبول های قرمز را در بر دارد.کم خونی بیشتردر بین بانوان به چشم می خورد و بانوان با این بیماری بیشتردست به گریبان هستند.استفاده از ظروف مسی برای بانوان و درمان کم خونی بسیار مفید است.به علت وجود مس در ظروف مسی باعث افزایش گلبول قرمز و کاهش عوارض کم خونی می شود.

روش های نگهداری از ظروف مسی:

برای نگهداری بهتر از ظروف مسی بهتراست بدانید که ظروف مسی برخلاف ظاهر نسبتا خشن و ضمختی که دارند نیازمند لطافت خاصی هنگام مصرف هستند.این ظروف از دو لایه  بیرونی و درونی،که معروف به فلز مس و فلز قلع هستند تشکیل شده است.

 

 نحوه نگهداری از ظروف مسی:

بعد از بیان مس و خواص مس راه ها و تکنیک های تشخیص بهترین مس و راه های تمیز کردن لای خارجی مس را برایتان بیان می کنیم.

مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.
خواص مس

مس و قلع اندود شدن:

شاید با مطرح کردن این گزینه سوالی میهمان ذهن شما شود که به چه معنی است.قلع یکی از بهترین مکمل ها برای پوشش ظروف مسی میباشد چرا که چسبندگی ندارد و همراه با مواد غذایی میهمان معده و روده ی شما نمیشود.

آلومینیوم:

اما متاسفانه برخی به خاطر سودآوری بیشتر از آلومینیوم و دیگر فلزهای رایج استفاده می‌کنند که باعث پایین آمدن خاصیت مس میشود و از مزایای آن میکاهد.

انواع ظروف مسی:

ظروف مسی انواع مختلفی دارد که می‌توان به نوع دست ساز،نیمه چکش کاری،ماشینی اشاره کرد.

مس دست ساز:

از آنجایی که هر چیزی اولینش همیشه ماندگار و در دسته بهترین ها و ناب ترین ها قرار می‌گیرد ظروف مسی دست ساز نیز چون جزء اولین اختراعات انسان بوده معمولا بیشترین طرفدار را دارد که بیشترین محل تولید آن بازار مسگرهای شهر یزد،تبریز و کاشان میباشد.

مس چکشی:

مس چکشی با ظاهری زیبا و چکش کاری های ظریف که به واسطه  عرق جبین و دست انسان مزین گشته اند همچنین دارای وزن مناسب تری نسبت به سایر ظروف مسی میباشند ضخامت دیواره ای آنها بسیار مناسب و اصیل و ناب هستند به همین دلیل قیمت ظروف دست ساز مسی نسبت به سایر تولیدات مس بالاتر و گران تر میباشد که فرایندی طبیعی میباشد.

مس و خواص مس و نحوه نگهداری از ظروف مسی که باید بدانید.
خواص مس

ظروف نیمه چکش کاری:

این ظروف با همکاری انسان و ماشین صورت می‌گیرد به این صورت که مراحل قالب گیری و طراحی توسط دستگاه انجام میشود سپس دست های هنرمند مسگران زیبایی بی نظیر را به آنها هدیه میدهند.به خاطر همکاری ماشین و انسان هزینه ی خرید آن نسبت به ظروف دست ساز مناسب تر و پایین تر میباشد.

ظروف مسی ماشینی:

در اینجا انسان نظاره گر میشود و تمامی مراحل تولید و چکش کاری به عهده ی ماشین میباشد که این امر باعث کاهش هزینه می‌شود.

نحوه نگهداری ظروف مسی:

به مرور زمان و با استفاده مکرر لایه درونی ظروف مسی که همان قلع میباشد کاهش پیدا می کند و از  بین می رود. و باعث می‌شود مواد غذایی با مس تماس پیدا کند برای جلوگیری از این امر شما باید مرتبا آن را قلعه اندود کنید تا کیفییت آن حفظ شود.

تمیز نگه داشتن ظروف مسی:

اگر به تمیزی و براق بودن ظروف اهمییت می‌دهید پس از هر بار مصرف لکه هایی که از پخت و پز ایجاد می‌شود را لکه زدایی کنید.

راه های پاک کردن ظروف مسی:

رب چوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی:

شما برای حفظ رنگ مس میتوانید از گوجه فرنگی استفاده کنید چرا که رب یا گوجه فرنگی به خاطر وجود آنتی اکسیدان باعث واکنش سریع مس میشود که باعث می‌شود تمام لکه های مس از بین برود و دچار شادابی بشود.

آب پیاز:

اگر لکه های سیاه و تیره اشکتان را درآورده میتوانید با مقداری آب پیاز اشک آنهارا دربیاورید و لکه های مزاحم را به زانو دربیاورید که معجزه آن را به سرعت خواهید دید.

لیمو ترش:

استفاده از ورق لیمو ترش باعث تمیزیظروف مسی می باشد.لیمو ترش که به علت اکسیداسیون انجام شده معجزه ای از درخشانی بر روی ظروف خود تماشا خواهید کرد که شما را در شگفت فرو خواهد برد و نکته  قابل توجه که به هیچ وجه گول شوینده هایی مثل تایدو وایتکس را نخورید که تاثیری منفی از آنها نصیبتان خواهد شد.

نکته مهم لایه درونی ظروف مسی:

یکی از جوانب احتیاط در هنگام استفاده از این ظروف این است که احتیاط کنید سطح داخلی مس خراشیده نشود چرا که با این کار راهی برای تماس مستقیم مس با مواد غذایی باز کرده اید که بسیار مضر و خطرناک است،به خاطر حساسیت مس و واکنش سریع آن به مواد اسیدی باید در هنگام استفاده از آن مراقبت بیشتری در نظر گرفته شود.

محدودیت های پخت و پز در ظروف مسی:

برای پخت و پز در ظروف مسی در نظر بگیرید که بعضی محدودیت ها باید در نظر گرفته شود زیرا برخی مواد که با مس سازگاری ندارند علاوه بر از بین رفتن خاصیت مفید باعث آسیب رسانی به مواد غذایی و در نتیجه بدن ما خواهد شد.

گفتار پایانی:

اگر بعد از خواندن این متن تصمیم به خرید ظروف مسی کرده اید باید نکته ی قلعه اندود کردن مکرر و یک سری مراقبت های خاص که در بالا اشاره کردیم را در نظر بگیرید و از طعم اصیل غذاهای خود لذت ببرید و سلامتی را به خود و خانواده هدیه بدهید.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *