ژل بهداشتی بانوان و مضرات و فواید آن برای سلامت واژن
ژل بهداشتی بانوان و مضرات و فواید آن برای سلامت واژن

ژل بهداشتی بانوان و مضرات و فواید آن برای سلامت واژن

با سلام خدمت عزیزان ماه سرایی عزیز در این مقاله می خواهیم درباره ژل بهداشتی بانوان و مضرات و فواید آن برای سلامت واژن نکات جالبی را بیان کنیم با  ما همراه باشید.

بهداشت واژن:

با ورود دختران به سن  بلوغ، تغییرات چشمگیری در بدن آنها رخ می دهد؛ شروع عادت ماهیانه، رشد موهای زائد، ترشحات واژن و … این تغییرات بسیار طبیعی و نرمال هستند.ولی رعایت نکردن مسائل بهداشتی ، ممکن است  باعث ایجاد اختلال در بدنشان می شود.در این مقاله خصوصیات یک ژل عالی برای بدن معرفی میشود.با ما همراه باشید.

ژل بهداشتی بانوان و کاربرد آن:

بهداشت ناحیه تناسلی هم برای مردان و هم برای بانوان بسیار مهم و ضروری است. وقتی با رعایت نکته های ساده از بوی بد، خارش شدید، خشکی و عفونت واژن، قارچ، ویروس و باکتری پیشگیری می کند.آشنایی با انواع ژل بهداشتی بانوان و مضرات آن بسیار ضروری است.

آیا ترشحات واژن نشانه عفونت است؟

ترشحات واژن برای هر دختری که به سن بلوغ رسیده باشد، وجود داردو طبیعی است. این ترشحات، به واژن کمک زیادی می کند و  محیط درون واژن را شست وشو می دهد و از آلودگی های مضر پاک می کند.

لوبریکانت طبیعی به وسیله غددی که در دهانه رحم وجود دارند تولید می شود وباعث مرطوب نگه داشتن محیط واژن  می شود. لوبریکانت طبیعی  از دهانه رحم به طرف پایین رحم حرکت می کند و باعث خروج  باکتری ها و عوامل آلوده کننده از رحم می شود.پس داشتن ترشحات واژن طبیعی است.

تفاوت ترشح و عفونت:

ترشحات واژن همراه خارش، قرمزی و سوزش باشد ناحیه تناسلی دچار عفونت شده است و توجه به رنگ ،بو،غلظت و حجم ترشحات بسیار مهم است.ولی اگر ترشحات واژن بی رنگ،بدون بو و غلیظ نباشد،واژن در سلامت کامل است.

نقش PHدر سلامت واژن:

واژن دارای محیطی اسیدی است و محیط اسیدی واژن از پوست وسایر اندام ها بیشتر است.. این به واسطه وجود PH است و باعث حفظ باکتری های لاکتوباسیل حفظ می شود و باکتری های مضر حذف می شود، pH طبیعی واژن ممکن است در شرایط مختلف کمی تغییر کند.در سنین باروری pH واژن بایدکمتر از ۴٫۵ باشد. و قبل از بلوغ و دوران یائسگی pH واژن قلیایی  می شود و بالاتر از ۴٫۵ است.شاخص pH نشان می دهد که ناحیه واژن اسیدی است یا قلیایی.

علائم نامتعادل بودنPH:

بوی بد واژن

ترشحات غیر طبیعی ، رنگ سفید، خاکستری و سبز

خارش  شدید واژن

سوزش شدید ادرار

ژل بهداشتی چیست؟

ژل بهداشتی برای شست وشوی ناحیه  تناسلی بانوان طراحی شده است.و خاصیت پاک کنندگی  و ضد عفونتی دارد. و به حفظ تعادل pH واژن کمک  بسیاری می کند.ژل بهداشتی نقش بسیار مهمی در تنظیم PH واژن دارد،و از ایجاد بوی بد و خارش و بقیه مشکلات جلوگیری می کند.

چه کسانی مجاز به استفاده از ژل بهداشتی هستند؟

دختران مجرد: دخترانی که به سن بلوغ رسیده اند ولی رابطه زناشویی ندارند.

بانوان متأهل:  بانوان متاهل علاوه بر مشکلات ناحیه  تناسلی، در معرض عفونت های مقاربتی و ویروسی هستند.

بانوان یائسه: وقتی، تخمک گذاری متوقف می شود و امکان باروری وجود ندارد دوران دوره یائسگی شروع می شود.

بانوان باردار: شستشوی واژن با ژل بهداشتی بانوان در طول دوران بارداری،بسیار مفید است.

آیا ژل هامضر است یا مفید؟

ژل‌های شست‌وشوی بانوان به حفظ بهداشت ناحیه تناسلی کمک  فراوانی می‌کند،  انواع قلیایی و اسیدی این ژل‌ها در داروخانه موجود است. و شیاف‌های واژینال حاوی پروبیوتیک که در ابتدای واژن قرار داده می‌شود و از رشد قارچ جلوگیری می کند.بنابراین هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد بشرطیکه متناسب با PHبدن انتخاب شود. آشنایی با ژل بهداشتی بانوان و مضرات آن بسیار ضروری است.

تفاوت ژل بانوان ، دوشیزگان و ژل بانوان یائسه :

تفاوت ژل ها درمیزان pH و رطوبت رسانی آنهاست. چون در هر دوره ای از زندگی میزان رطوبت ناحیه واژن تفاوت دارد، در دوران یائسگی به علت  تغییرات هورمونی ناحیه واژن خشک می شود و باید از ژل هایی استفاده کرد که متناسب با این شرایط باشد.ولی شرایط محیطی واژن دختران مجرد و بانوان متأهل حدودا یکسان است. و ژل شست وشوی این دو گروه هیچ تفاوتی ندارد. فقط بانوان متأهل باید توجه خاصی به بیماری های مقاربتی داشته باشند.

برای شستشو ژل بهتر است یا صابون ؟

صابون ها حاوی موادقلیایی هستند.و تاثیر مستقیمی روی pH واژن و ناحیه تناسلی دارند، و رطوبت لازم ناحیه تناسلی را بین می برند. و محیط  واژن را برای رشد عوامل بیماری زا مانند ویروس،کاندیدیا، قارچ وانگل آماده می کنند.پس برای شستشوی واژن حتما از ژل شستشو استفاده کنید تا از این بیماریها جلوگیری کنید.

آیا باید واژن را به طور مدام شستشو داد؟

متخصصین زنان و مامایی آمریکا طبق مطالعه ای که داشتند و اعلام می کنند که واژن حاوی لوبریکانت طبیعی است،و واژن را تمیز و pH آن را تنظیم می‌کند،و این لوبریکانت طبیعی، نیازبدن به شستشو را از بین می برد.

فواید ژل بهداشتی بانوان:

شست و شو و بهداشت روزانه فاقد عوامل صابونی

ساختار مایع روان،سازگار با فلور طبیعی واژن

آنتی باکتریال و ضد قارچ با حفظ تعادل PH پوست

التیام بخش و ضد التهاب

روشن کننده و مرطوب کننده

ایجاد لایه محافظ نامرئی با وجود آلفا گلوکان اولیگو ساکارید

حاوی گلیسیرین و روغن نارگیل جهت نرمی و لطافت پوست

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *