معرفی آشنایی با موضوع بهداشت روان و چند راهکار برای بهبود آن
آشنایی با موضوع بهداشت روان و چند راهکار برای بهبود آن

آشنایی با موضوع بهداشت روان و چند راهکار برای بهبود آن

سلام عزیزان ماه سرایی در این مطلب به آشنایی با موضوع بهداشت روان و چند راهکار برای بهبود آن پرداخته ایم لطفا با ما همراه باشید

آشنایی با موضوع بهداشت روان و چند راهکار برای بهبود آن

آشنایی با موضوع بهداشت روان برای رشد و تعالی انسان و اعضای خانواده لازم و ضروری است.در واقع بهداشت روان به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که انجام آنها باعث می شود از سلامت روان، عواطف متعادل و شاد برخوردار باشید.اگر در یک خانواده احساسات پاک و خوب انسانی در بین اعضای خانواده در جریان باشد. سلامتی روان، شادابی و طراوت فرزندان نیز تضمین می‌شود. و به اوج رشد و شكوفایی می‌رسند.در تحقیقاتی که به تازگی به انجام رسیده كودكانی که از بهداشت روان برخوردار نباشند از نظر رشد عاطفی و جسمی هم دچار مشكل می‌شوند. و اکثرا از ضعف جسمانی و روانی رنج می‌برند. بهداشت روان باعث می شود فرد خیانتکار و یا كژرفتارنشود.برای تقویت بهداشت روان از اصول و اهداف آن آگاهی لازم را کسب کنید.

چند راهکار برای بهبود و تقویت بهداشت روان در سطح خانواده

اولین پایگاه زندگی خانواده هر فرد است. که اگر سلامت آن تضمین شود سلامت فرد نیز تضمین می شود. جهت اطلاع از ویژگی ها و معیارهای یک خانواده سالم و دست یافتن به یک خانواده شاد به موارد زیر توجه کنید:

1. در بین اعضای خانواده روابط سالم ایجاد کنید

اگر در خانواده روش های ارتباطی نامناسبی وجود داشته باشد، تاثیرات بسیار بدی روی فرد و سلامت او خواهند داشت.در خانواده‌هایی که رابطه صمیمی و محبت آمیزی وجود نداشته باشد یا در خانواده‌هایی که سبک ارتباطی خشن یا راه های ارتباطی شدیدا وابسته دارند همواره با مشکلاتی روبرو می‌شوند.با برقراری شیوه های ارتباطی محترمانه و درعین حال صمیمی و دوستانه یک خانواده سالم است. و به بهداشت روان آنان کمک می‌کند.

2. شرایط مناسب برای گفت وگو برای افراد خانواده محیا کنید

در محیط خانواده شرایط دوستانه و صمیمی فراهم کنید. تا افراد مختلف خانواده فرصت اظهار نظر و تبادل افکار را داشته باشند. و بتوانند مشکلات خود را به راحتی بیان کنند و با تکنیک بارش فکری، بهترین روش مشخص شود.

3. کمک و تلاش دسته جمعی برای رسیدن به اهداف خانوادگی

برای داشتن اشتراک و همراهی اعضای خانواده در تعیین هدف‌های خانواده و تامین نیازهای خانواده، پیروی از روش‌های عقلانی در کلیه امور خانوادگی، مشارکت داشتن همه ی اعضای خانواده در تصمیم گیری‌های مربوط به امور خانواده، تقسیم کار و واگذاری مسئولیت میان اعضای خانواده نیازمند بهداشت روانی بسیار مناسب هستیم. پس در نتیجه با رشد فرزندانمان در جنبه های مختلف شخصیتی روبه رو می شویم.

4. با وضع قوانین ارزش ها را در خانواده مشخص کنید

در سطح خانواده قواعد مناسبی وضع کنید تا ارزش ها حفظ شود. و نیازها تامین و رسیدن به اهداف خانوادگی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.با این کار هماهنگی بین اعضای خانواده بیشتر می شود. و از آشفتگی در سطح خانواده می‌کاهد که به بهبود بهداشت روانی کمک می‌کند.لازم به ذکر است که قوانین باید به صورت انعطاف پذیر و متناسب با توانایی افراد باشد.

5. تاثیر نگرش والدین در جهت رشد و تربیت فرزندان

نگرش و رفتار والدین به اندازه ای مهم است که می‌تواند تسهیل کننده و یا مانعی در جهت رشد و تکامل کودک باشد.با مراقبت مداوم و تسلط بیش از اندازه، محافظت بیش از اندازه و دلسوزی افراطی والدین فقط به شخصیت کودکان آسیب می زنند. برای اینکه یک خانواده به خانواده ای سالم تبدیل شود کافی است والدین به بچه‌ها توجه کنند. و زمانی برای نیاز های آنها در نظر بگیرند.

6. از توهین و سرزنش در برخورد با مشکلات و اشتباهات پرهیز کنید

با کمک بهداشت روانی خانواده افراد می توانند در موقعیت‌های مشکل و سخت از یکدیگر حمایت کنند. و به جای سرزنش یا توهین یکدیگر که باعث تخریب شخصیت مقابل می شود ، مشکل را با همیاری یکدیگر حل کنند.

 

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی amirafshar

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *