معرفی فرش دستباف و ماشینی و راهکارهایی برای حل مشکل پرزدهی
فرش دستباف و ماشینی و راهکارهایی برای حل مشکل پرزدهی

فرش دستباف و ماشینی و راهکارهایی برای حل مشکل پرزدهی

با سلام خدمت همراهان همیشگی مجله سلامت و زیبایی ماه سرا. دراین مقاله درباره ی فرش دستباف و ماشینی و راهکارهایی برای حل مشکل پرزدهی میخوانید. با ما همراه باشید.

فرش دستباف و ماشینی و راهکارهایی برای حل مشکل پرزدهی

ارزش فرش دستباف

از قدیم الایام فرشهای دستباف طرفداران خاص و ویژه‌ای را به دنبال داشته است. هرچند که فرش دستباف نسبت به دیگر فرشها قیمت نسبتاً بالاتری دارد. اما از کیفیت و سلامت بیشتری نیز برخوردار می باشد. فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی دوام و کیفیت بیشتری دارند. و همچنین طول عمر آنها نسبت به فرش های ماشینی بسیار بسیار بیشتر است. به عبارت دیگر فرشهای دستباف به مرور زمان هر چه بیشتر پا بخورد کیفیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. به همین دلیل مدت زمان بیشتری که می‌توان از فرش دستباف استفاده کرد قیمت بالای آن را نیز توجیه می کند.

فرش های ماشینی عامل تشدید حساسیت

همانطور که می دانید امروزه به علت استفاده از الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی در بافت فرشهای ماشینی. آلرژی و حساسیت در عموم مردم شروع بیشتری گرفته است. همین امر باعث شده که فرش‌های دستباف مورد توجه بیشتری برای افرادی که بیشتر به سلامتی خود اهمیت می دهند قرار گیرد. و شما می‌توانید برای رفع حساسیت و آلرژی با انتخاب فرش های دستباف به جای فرش های ماشینی تا حدودی روی سلامتی خود تأثیر مثبت بگذارید. چرا که فرش های ماشینی از ترکیب پلاستیک و کتان های مصنوعی تولید می‌شوند. که همین موضوع میتواند حساسیت افراد را تشدید ‌کند. ولی فرشهای دستباف تنها از نخ های طبیعی که آن هم منشاء حیوانی دارد تهیه میشود.

مشکل بزرگی به نام پرز شدن فرش

شاید همه ما به این موضوع برخورد کرده باشیم که بعد از تهیه یک فرش تا مدتها از جمع‌آوری پرزهای آن در عذاب باشیم. این موضوع که بیشتر در فرش های نو و تازه دیده می شود.  به این دلیل میباشد که  موهای ریز و باریک موجود در فرش مستعد جدا شدن از آن هستند. که هنگام راه رفتن و نشستن یا خوابیدن روی فرش باعث می شود که به لباستان بچسبد. و هنگامی که به حرکت در می آیید آنها را با خود به این طرف و آن طرف ببرید.

دلایل پرز دهی فرش

نوبودن الیاف فرش

موضوع پرز شدن فرش ها در فرش های دستباف بسیار کمتر از  فرشهای ماشینی به چشم میخورد. و آن هم به دلیل نو بودن الیاف می باشد. که با شست و شو و جارو کردن از بین میرود. اگر می‌خواهید هرچه زودتر از شر این پرز ها خلاص شوید کافیست چند بار خارج از نوبت آنها را جارو بزنید تا به راحتی دیگر آنها را مشاهده نکنید. استفاده از شامپو فرش نیز در رفع این مشکل موثر است.

دمادهی برای کیفیت آهار خوردن

یکی از دلایل پرز شدن فرش های ماشینی این است که در مرحله ریسندگی دمای مناسبی را برای دستگاه تنظیم می‌کنند. که باعث کیفیت آهار خوردن آن می‌شود. و این امر هنگام استفاده باعث پرزدهی میشود.

جنس الیاف به کار رفته

یکی دیگر از مواردی که باعث پرزدهی بیشتر می شود نوع و جنس الیاف است. به طور مثال الیاف آکریلیک با اینکه ماندگاری بیشتری دارد. و نسبت به دیگر الیاف کیفیت بالاتری دارد. اما پرزدهی بیشتری در آن دیده می شود.

تراکم فرش

از دیگر مسائل می‌توان به تراکم فرش اشاره کرد که در میزان پرزدهی تاثیر دارد.  تراکم فرد و میزان شانه های فرش تاثیر مستقیم بر روی پرزدهی دارد. یکی از نشانه های کیفیت فرش میزان تراکم و شانه های بالای آن است. برخلاف فرشهای دستباف، پاخوردن زیاد در فرشهای ماشینی می تواند عاملی برای پرز شدن های مکرر باشد.

راهکارهای حل مشکل پرز شدن

*همانطور که در بالا اشاره کردیم. روشهای ساده‌ای مثل جارو برقی کشیدن با مکش بالا می تواند به کاهش میزان پرزدهی کمک کند. همچنین شما می توانید فرش های خود را شانه بزنید. با اینکار میتوانید پرزهای اضافی فرش را بگیرید. و از پراکنده شدن آن در هوا و روی سطح زمین جلوگیری کنید.

*یک روش جالب که شما می‌توانید برای جلوگیری از پرز دادن فرش از آن استفاده کنید استفاده از چسب های کاغذی است. شما می توانید با این روش و چسباندن و کشیدن چسب روی فرش ها پرز ها را از فرش جدا کنید.  در روش شانه کشی و چسب کشی شما باید مراقب باشید که به فرش آسیب نزنید و از کیفیت ظاهری آن کم نکنید.

*یکی دیگر از راههای کاهش پرز در فرش های ماشینی و دستباف. استفاده از فوم های نگهدارنده می باشد. که می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از پرزدهی داشته باشد.

* در آخر می‌توانیم بگوییم برای کاستن پرزدهی فرشهای ماشینی استفاده از شامپو فرش را فراموش نکنید. و در صورتی که میخواهید از شامپو فرش استفاده کنید. حتماً آن را روی دستمال نخی بریزید که آسیبی به الیاف فرش نرسد. پس از چند مرتبه انجام دادن اینکار می توانید نتایج مثبت آن را ببینید.

اما در هر صورت برای کنار آمدن با این موضوع باید بدانید. که تمام فرش هایی که تازه خریداری شده اند چه دستباف چه ماشینی. برای مدت زمان محدودی دارای پرزدهی مختصری خواهند بود. اما بعد از مدت کوتاهی و به اصطلاح بعد از مدتی پا خوردن مقدار پرزدهی کمتر و کمتر خواهد شد و به مرور زمان شما دیگر هیچ پرز مشاهده نخواهید کرد.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی Mohamad

حتما ببینید

انتخاب رنگ های تیره روی دیوار های اتاق نشیمن و فضای داخلی خانه

انتخاب رنگ های تیره روی دیوار های اتاق نشیمن و فضای داخلی خانه

سلام ماه سرایی های عزیز. در این مقاله می خواهیم شما را با انتخاب رنگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *