معرفی نحوه شستن مو و مراحل انجام این کار به روش درست و اصولی
نحوه شستن مو و مراحل انجام این کار به روش درست و اصولی

نحوه شستن مو و مراحل انجام این کار به روش درست و اصولی

با سلام خدمت همراهان همیشگی مجله سلامت و زیبایی ماه سرا. دراین مقاله درباره ی نحوه شستن مو و مراحل انجام این کار به روش درست و اصولی میخوانید. با ما همراه باشید.

نحوه شستن مو و مراحل انجام این کار به روش درست و اصولی

پوست سر و موها به لطف عملکرد مفید غده های ترشح چربی در برابر آسیب های احتمالی محافظت می شود و رطوبت آنها حفظ شده و باعث نرمی مو میشود. اما با توجه به اینکه پوست سر و موها در طول روز بر اثر مجاورت با محیط اطراف. آلودگی‌های محیط به این چربی‌های ترشح شده می‌چسبند و باید مرتب پوست سر را از این آلودگی ها پاک کرد. این عمل از وظایف اصلی شامپوها است که جایگزین صابون‌های معمولی شده و یکی از مواد اصلی موجود در ترکیبات همه آنها سورفاکتانت است. وظیفه سورفاکتانت این است که قطرات کوچک چربی که حاوی آلودگی‌هایی هستند را در بر گرفته و احاطه می کنند. و با شستشوی موی سر پوست سر و مو را تمیز می کنند.

شیوه ی صحیح شستن مو 

باز کردن گره های مو 

اولین مرحله قبل از شستن مو باز کردن گره های موجود لابه لای مو است. که این کار توسط یک شانه دندانه درشت می تواند انجام شود. توجه داشته باشید که هیچگاه موهای خود را در حالی که خیس هستند شانه نکنید. زیرا وقتی موها خیس می شوند ریشه مو سست شده و به راحتی کنده می شوند. لذا باید قبل از خیس کردن موها با استفاده از شانه گره های آن را باز کرد.

آبکشی با آب ولرم 

بعد از اینکه گره های مو را باز کردید سر را با آب ولرم آبکشی نمایید. به این مرحله آبکشی اولیه گفته می شود که به منظور از بین بردن گرد و غبار و آلودگی هایی که در آب قابل حل هستند انجام می شود. برای انجام این مرحله به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید. زیرا هم باعث تردی و شکنندگی موهای شما شده و هم شستشوی سر با آب داغ باعث افزایش چربی پوست سر میشود.

پخش کردن شامپو در کف دست

برای شامپو زدن بعد از ریختن شامپو ،کف دو دست را به خوبی روی هم مالش دهید. تا کاملاً شامپو روی  دست های تان پخش شود همچنین حرارت حاصل از اصطکاک کف دست ها به عملکرد بهتر شامپو کمک می کند. دلیل این که شما باید دست هایتان را به هم بمالید این است که شامپو نباید مستقیم با پوست سر تماس پیدا کند. و همچنین در این روش شامپو به طور مساوی به همه قسمت های پوست سر میرسد. هنگامی که بر اثر مالش دست ها به هم شامپو کف کرد می‌توانید موهایتان را شست و شو دهید. مقدار شامپویی که استفاده می‌کنید  بر اساس حجم موها و کوتاهی و بلندی  توسط خودتان مشخص می شود. و باید به اندازه ای باشد که کف تمام قسمت های مو را بپوشاند.

ماساژ دادن شامپو روی سر 

این مرحله در شستشوی سر مرحله مهمی است. از این جهت که اگر به روش اصولی انجام نشود می تواند به پوست سر و مو در بلندمدت آسیب هایی را وارد کند. روش درست انجام این مرحله در شستشوی سر ابتدا پخش کردن شامپو روی همه قسمت های مو و سپس ماساژ دادن سر و مو با نوک انگشتان و به آرامی است. برای اینکه حین شست و شو موهایتان گره نخورد و آسیب های مثل شکسته شدن به آن وارد نشود ماساژ دادن را به آرامی و به صورت دورانی انجام دهید.

آب کشی نهایی 

در آخرین مرحله موهایتان را باید به خوبی آبکشی نمایید تا مواد شوینده و شامپو و کف آن کاملاً شسته شود. اهمیت این مرحله به این خاطر است که اگر موها به خوبی  شسته  نشوند بقایای شامپو لابه لای  موها باقی می ماند و به مو آسیب می زند.

سورفاکتانت ها 

خاصیت پاک کنندگی شامپو ها به ماده ای به نام سورفاکتانت در ترکیبات شان مربوط می شود. سورفاکتانت ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی و وظیفه جداگانه‌ای برای مو دارند. برخی از آن ها وظیفه تمیز کنندگی ، برخی دیگر وظیفه کف کردن شامپو ، و بعضی دیگر باعث نرم کنندگی مو میشود. معمولاً شامپوها یکی از انواع سورفکتانت را در ترکیبات خود ندارند. بلکه مجموعه‌ای از آنها را به دلیل کارایی جداگانه هر کدام در ترکیب خود دارند.

در بین انواع سورفکتانت طبیعی وجود دارد که ساپونین نام دارد. و از گیاهان مختلفی می توان آن را بدست آورد. این نوع سورفکتانت میتواند کف خوبی تولید کند ولی تمیز کننده ی خوبی نیستند و در ترکیبات شامپو به عنوان عضوی مکمل استفاده میشود.

منبع: مجله ماه سرا

درباره‌ی Mohamad

حتما ببینید

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد .

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *