معرفی شامپوی مناسب و معیارهای برای انتخاب آن و داشتن موهایی سالم
شامپوی مناسب و معیارهای برای انتخاب آن و داشتن موهایی سالم

شامپوی مناسب و معیارهای برای انتخاب آن و داشتن موهایی سالم

با سلام خدمت همراهان همیشگی مجله سلامت و زیبایی ماه سرا. دراین مقاله درباره ی شامپوی مناسب و معیارهای برای انتخاب آن و داشتن موهایی سالم میخوانید. با ما همراه باشید.

شامپوی مناسب و معیارهای برای انتخاب آن و داشتن موهایی سالم

در مقاله های قبلی درباره اینکه شامپوها صرفاً برای تمیز کردن مو نیستند صحبت کردیم. و به این نتیجه رسیدیم که برای انتخاب شامپو علاوه بر تمیز کنندگی آن معیارهای دیگری را باید در نظر گرفت. که در این مقاله به معرفی انواع معیارهای انتخاب شامپو و توزیع هر کدام می پردازیم.

معیار هایی برای انتخاب مناسب

انواع مو

خشک یا چرب بودن مو ، نازکی مو ، موهای رنگ شده ، صاف بودن فر بودن یا وز بودن مو.

مشکلات خاص موی سر

شوره ی سر ، ریزش مو ، چربی بیش از حد مو از مشکلات خاصی  هستند که میتوانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند.

بی خطر بودن شامپو

پوست سر را تحریک نکند و عوارض بعد از استفاده نداشته باشد.

نیاز و سلیقه افراد 

یکی از معیارهایی که در انتخاب شامپو تاثیر گذار است نیاز و سلیقه هر فرد است. از آنجایی که شامپوها در حالت های مختلفی تولید می شوند. از جمله مایع یا کرمی و وجود عطر و رایحه خاص هر شامپو و نحوه استفاده از آن.  مهمتر از همه رضایتمندی فرد از استفاده یک شامپوی بخصوص باعث می شود افراد در انتخاب شامپوی خود دقت کنند. عواملی که در انتخاب یک شامپو توسط افراد نقش مهمی دارند کیفیت آن ، میزان نرم کنندگی و خوش حالتی مو که بر اثر استفاده از آن اتفاق می افتد است.

مواد تشکیل دهنده شامپو

مواد تشکیل دهنده شامپو یکی از مهمترین معیارهای انتخاب  مناسب است. اگر محتویات شامپو صرفاً پاک کننده باشند. بر اثر استفاده از آن علاوه بر این که چربی پوست سر را به طور کامل از بین می برند موها حالت خشن پیدا کرده و حالت دهی به آنها مشکل می شود. بنابراین علاوه بر وجود پاک کننده در ترکیبات شامپو به کار رفتن حالت دهنده ، نرم کننده و برای موارد خاص مثل موهای رنگی مواد نگهدارنده و رنگ مو الزامی است. و یک شامپوی خوب باید بتواند علاوه بر شستن و تمیز کردن موی سر کار تغذیه رسانی و تقویت آن را هم انجام دهد.

نقش شامپو در آسیب های وارد شده به مو 

شوره سر 

شوره سر یکی از دغدغه هایی است که تقریباً پنج درصد از افراد درگیر آن می شوند. و معمولاً بعد از سن بلوغ و بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی اتفاق می افتد. این مشکل در آقایان بیشتر از خانم ها احتمال وقوع دارد. از نشانه های شوره سر پوسته پوسته شدن و در برخی موارد که این مشکل اوج میگیرد همراه با التهاب و خارش همراه است. در ترکیبات شامپوهای ضد شوره موادی به کار رفتند که خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی دارند. و می توانند مشکل ایجاد شوره را از ریشه حل کنند که معمولاً این کار را با کنترل فعالیت غده های تزریق چربی پوست انجام می دهند.

چربی بیش از حد مو 

غده هایی در زیر پوست سر وجود دارند که وظیفه ترشح چربی را بر عهده دارد. موها و پوست سر نیاز به مقدار مشخصی چربی دارند که علاوه بر حفظ رطوبت ، از خشک شدن و شکنندگی مو جلوگیری شود. غدد تزریق چربی به فولیکول‌های مو وصل هستند و ترشح چربی را از طریق یک مجرای باریک به مو انجام می‌دهند. اما در برخی موارد به دلایلی این ترشح چربی بیش از حد معمول و بیش از نیاز  مو و پوست سر است. از جمله این دلایل میتوان به اختلالات هورمونی در دوران بارداری ، بیماری، بلوغ و اضطراب و استرس اشاره کرد. در امتداد  افزایش ترشح چربی ایجاد التهاب و خارش در پوست سر و همچنین ریزش تدریجی مو اتفاق می افتد. وظیفه شامپوهای  مخصوص موی چرب کنترل و تعدیل چربی پوست سر از طریق کنترل فعالیت غده های تزریق چربی است.

ریزش مو 

ریزش مو دغدغه افراد بسیاری در جامعه است. که علاوه بر عوامل هورمونی و ارثی عواملی نظیر شرایط محیطی و استفاده از مواد شیمیایی روی شدت و ضعف آن تاثیر بسیاری دارد.یکی از روش‌هایی که در کاهش ریزش مو موثر است استفاده از شامپوی تقویتی مناسب است. این شامپوها علاوه بر تقویت و افزایش استحکام ریشه مو با استفاده از مواد موثری که در ترکیبات خود دارد به تارهای مو استحکام و درخشندگی  می‌دهد. و در نهایت باعث می شوند علاوه بر کنترل ریزش مو موهای پرپشت تر و زیباتری داشته باشید.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی Mohamad

حتما ببینید

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد .

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *