معرفی قرص اورژانسی یا لوونورژسترول چیست؟عوارض مصرف آن چگونه است؟
قرص اورژانسی یا لوونورژسترول چیست؟عوارض مصرف آن چگونه است؟

قرص اورژانسی یا لوونورژسترول چیست؟عوارض مصرف آن چگونه است؟

سلام عزیزان ماه سرایی در این مطلب میخواهیم به این موضوع که قرص اورژانسی یا لوونورژسترول چیست؟عوارض مصرف آن چگونه است؟ بپردازیم لطفا با ماهمراه باشید

 

قرص اورژانسی یا لوونورژسترول چیست؟عوارض مصرف آن چگونه است؟

یکی از روش های پیشگیری ازبارداری که افراد می‌توانند در مواقع ضروری از آن استفاده کنندقرص های اورژانسی یا لوونورژسترول است. بهتر است برای پیشگیری از روش‌های بهتری استفاده کرده تا دردسر کمتری را نیز تجربه کنید. چون این روش هم محدودیت های خاص خود را دارد. قرص اورژانسی با مصرف خاص و عوارض مصرفی آن که ممکن است برای فرد داشته باشد توصیه نمی‌گردد. و پیشنهاد می‌شود که تنها در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
توجه:مشاوره جنسی به شما کمک بسیار مهم در این زمینه می نماید.

یکی از روش های پیشگیری از بارداری استفاده از  قرص اورژانسی یا لوونورژسترول است. که در مواقعی استفاده می‌شود که رابطه جنسی بدون حفاظت رخ داده باشد. یا درصورتی که شک به عدم کارایی وسایل پیشگیری وجود داشته باشد.پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی یکی از این موارد است. این دارو برای چنین مواقعی ساخته شده است و کاربرد اورژانسی دارد.روشی معمول برای حافظت و پیشگیری از بارداری محسوب نمی شود.این قرص که نام اصلی آن لوونورژسترول می‌باشد، حاوی هورمون پروژسترون مصنوعی است.

این قرص با تغییر هورمون‌های بدن زن، مانع تخمک گذاری شده و به نوعی آن را به تعویق می‌اندازد و یا با تغییراتی که در رحم ایجاد می‌کند، مانع از لقاح، لانه گزینی وکاشت تخمک در رحم می‌شود. پس اگر شما یک رابطه جنسی حفاظت نشده داشته‌اید و از روش‌های دیگر پیشگیری استفاده نکرده‌اید و در دوره باروری و تخمک گذاری هستید، با استفاده از این قرص می‌توانید از بارداری پیشگیری کنید.

عوارض آن چگونه است؟

قرص اورژانسی یا لوونورژسترول همان طور که از نام آن پیداست فقط برای مواقع حساس و بحرانی ساخته شده و به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای پیشگیری همیشگی نیست.پس بهتر است از راه‌های پیشگیری دیگری استفاده کنید و فقط در مواقع ضرورت و لزوم به آن روی آورید.   هرچقدر تعداد دفعات مصرف آن کمتر باشد، بهتر است. برخی از عوارض قرص اورژانسی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پس از مصرف قرص اورژانسی ممکن است شخص دچار حالت تهوع شود. در صورتی که در زمان کمی حالت تهوع رخ داد باید با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا در صورت لزوم مصرف آن را تکرار کنید.
  • مصرف قرص لوونورژسترول باعث ایجاد تغییراتی در چرخه زمانی قاعدگی شده، آن را به تعویق یا جلو می‌اندازد و ممکن است حتی در شدت سیکل بعدی قاعدگی هم موثر باشد.
  •  سرگیجه و درد عضلات شکم و حساسیت سینه از دیگر عوارض جانبی مصرف قرص اورژانسی می‌باشد.
  • از دیگر عوارض شایع آن لکه بینی تا قبل از شروع قاعدگی است.
  • تشدید علائم سندرم ملال پیش از قاعدگی هم موجب میشود.

این عوارض جانبی را همه افراد تجربه نمی‌کنند.در برخی ممکن است جزئی و برخی هم شدید آن‌ها را متحمل می شوند. در صورتی که قاعدگی شما بیش از یک هفته عقب افتاد، برای اطمینان بهتر است از تست های بارداری استفاده کنید.

 

 

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی amirafshar

حتما ببینید

بارداری و زایمان :انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری

انواع خونریزی در بارداری و علت خونریزی در بارداری

انواع خونریزی در بارداری : یکی از عوارض شایع در دوران بارداری خونریزی و لکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *