همه چیز در مورد یائسگی و راه های سنتی درمان و پیشگیری آن
همه چیز در مورد یائسگی و راه های سنتی درمان و پیشگیری آن

همه چیز در مورد یائسگی و راه های سنتی درمان و پیشگیری آن

با سلام خدمت ماه سرایی عزیز در این مقاله می خواهیم درباره همه چیز در مورد یائسگی و راه های سنتی

درمان و پیشگیری آن مطالبی رابیان کنیم با ما همراه باشید.

یائسگی:

تخمدان‌ها در حالت معمول مسوول ترشح هورمون‌هاي جنسي زنانه به نام استروژن و پروژسترون هستند.

يائسگي زماني است كه روند طبيعي بدن كه منجر به آزاد شدن تخمك از تخمدان‌ها مي‌شود، توقف پيدا مي‌كند.

بپذيريد يائسگي نوعي تغيير طبيعي و نرمال بدن شماست و يك بيماري به شمار نمي‌رود.

وراثت:

ميانگين سني كه خانم‌ها دچار يائسگي مي‌شوند، حدود 49 سالگي است ولي تحقیقات نشان مي‌دهد شروع سن يائسگي كاملاً به سابقه خانوادگي و وراثت بستگي دارد.

شروع یائسگی:

با توقف آزادسازي تخمك توسط تخمدان‌ها، غده هيپوفيز اين پيام را مخابره كرده و ترشح هورمون‌هاي جنسي كاهش مي‌يابد ولي هنوز هم مقداري از اين هورمون‌هاي جنسي در غدد آدرنال و چربي‌هاي بدن ساخته مي‌شود. به عبارتي تعيين سطح اين هورمون‌ها مي‌تواند شروع يائسگي را مشخص كند.

سرطان سینه:

يائسگي در واقع زنان را از شر هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون كه هر دو فاكتورهاي رشد و عوامل پرخطر بروز سرطان هستند، محافظت مي‌كند.

دليل اين كه مردان كمتر از زنان به سرطان سينه مبتلا مي‌شوند اين است كه به اندازه خانم‌ها هورمون‌هاي زنانه ندارند.

نشانه های یائسگی:

قاعدگي‌هاي نامنظم:

قاعدگي‌هاي نامنظم يكي از نخستين علائمي است كه يك خانم در سنين يائسگي ممكن است با آن مواجه شود. اگرچه علائم دقيق قاعدگي‌هاي نامنظم بسته به الگوي سيكل‌هاي خانم‌ها متفاوت است.

گرگرفتگي:

اين حالت از شايع‌ترين علائم شروع يائسگي محسوب مي‌شود. تقريباً نيمي از زنان پيش از شروع يائسگي و 75 تا 85 درصد از تمام زنان پس از يائسگي گرگرفتگي را تجربه مي‌كنند.

كاهش ترشحات:

بدن به‌طور طبيعي با لايه نازكي از رطوبت ديواره واژن را مرطوب نگه مي‌دارد. اين رطوبت از مايعات شفافي است كه از ديواره عروق خوني ترشح مي‌شود.

تغييرات هورموني كه با شروع يائسگي رخ مي‌دهد مي‌تواند در اين روند طبيعي اختلال ايجاد كرده و زندگي طبيعي فرد را تحت تأثير قرار دهد.

كاهش ميزان هورمون استروژن :

كاهش ميزان هورمون استروژن در دوران يائسگي ميزان رطوبت بدن را كاهش داده كه از آن جمله مي‌توان به خشكي واژن اشاره كرد.

تغيير سبك زندگي:

تغيير سبك زندگي، انجام حركات ورزشي، انجام حركات يوگا و تمدد اعصاب مي‌تواند به رفع اين مشكل كمك كند. استفاده از داروهايي چون روغن ويتامين E و مرطوب‌كننده‌ها مي‌توانند اين خشكي را از بين ببرد.

درمان استروژني هم گزينه‌اي است كه به دليل جذب كمتري كه در جريان‌خون دارد، نسبت به هورمون درماني جايگزين ارجحيت دارد.

تغييرات روحي و رواني:

يائسگي علاوه بر اثرات جسماني، اثرات روحي و رواني نيز روي خانم‌ها بر جاي مي‌گذارد كه از آن ميان مي‌توان به اضطراب، زودرنجي و افسردگي اشاره كرد. مهم‌ترين علت اين حالات روحي باز هم نوساناتي است كه در ميزان هورمون‌هاي جنسي رخ مي‌دهد.

تغيير سبك زندگي و نوع رژيم غذايي بهترين درمان در اين زمينه محسوب مي‌شود. طب سوزني هم روش مؤثر ديگري است ولي توصيه مي‌كنيم در كنار آن از روش‌هايي براي تنظيم سطح هورمون‌هايتان نيز استفاده كنيد.همه چیز در مورد یائسگی و راه های درمان آن برای تمام بانوان لازم است.

درد سينه:

درد سينه يكي از علائم شايع دوران يائسگي است و قبل يا بعد از اين دوران مي‌تواند خانم‌ها را مبتلا كند. اصلي‌ترين دليل ايجاد اين نوع دردها تغييرات هورموني ناشي از يائسگي است. اطلاع از همه چیز در مورد یائسگی و راه های پیشگیری و درمان آن برای همه بانوان دنیا لازم وضروری است.

عوارض یائسگی:

پوكي استخوان:

از پوكي استخوان شايد بتوان به عنوان خطرناك‌ترين و جدي‌ترين علائم يائسگي نام برد كه مي‌تواند به مشكلات جدي از قبيل كمردردهاي مزمن و شكستگي‌هاي استخواني منجر شود.

مساله اينجاست كه تا زمان شكستگي استخوان هيچ نشاني از خود بروز نمي‌دهد و به مرور باعث كاهش حجم استحكام استخوان‌ها مي‌شود. حدود 33 درصد از زنان بالاي 50 سال بر اثر پوكي استخوان دچار شكستگي استخوان مي‌شوند.

نوسانات هورموني:

نوسانات هورموني اين دوران مقدار استروژن و پروژسترون را در بدن تغيير مي‌دهد. با مشاهده علائمي چون سفتي بافت سينه، دردناكي، سوزش و تورم سينه‌ها با پزشك مشورت كنيد. استفاده از درمان‌هاي طبيعي و مراقبت‌هايي كه انجام مي‌دهيد به كاهش درد سينه كمك مي‌كند.

اضافه وزن:

اضافه وزن مساله‌اي است كه بيشتر خانم‌ها توجه ويژه‌اي به آن دارند. حدود 90 درصد از زنان در دوران يائسگي مقداري اضافه وزن را تجربه مي‌كنند. اين نوع اضافه وزن در اين دوران خاص بيشتر مربوط به افزايش چربي در نواحي مياني بدن يعني شكم شده و هيكل آنها بيشتر گرد مي‌شود.

روش های درمان:

قرص کلسیم و ویتامین D:

با مصرف مقادير زياد كلسيم، دريافت ويتامين D كافي، ورزش كردن، خودداري از مصرف الكل و سيگار و حفظ وزن طبيعي بدن، مي‌توانيد از بروز پوكي استخوان جلوگيري كنيد.

 ورزش و ماساژ:

اقدام‌هاي مراقبتي كه مي‌توانيد براي اين موضوع انجام دهيد، شامل جلوگيري از مصرف مواد غذايي و دنبال كردن سبكي از زندگي كه منجر به شروع علائم مي‌شود، انجام ورزش‌هاي منظم، ماساژ و روش‌هاي آرام بخش است.

کاهش استرس و خواب منظم:

روش های کاهش استرس و انجام حرکات یوگا

داشتن خواب شبانه كافي، تغيير در رژيم غذايي و افزايش مصرف كربوهيدرات‌ها، ميوه‌ها، سبزي‌ها و آب مي‌تواند قاعدگي‌ها را منظم‌تر كند.

 کافئین و دخانیات:

کاهش مصرف سیگار و کافئین کمک شایانی به درمان عوارض یائسگی می کند.

بادبزن:

در كنار خود بادبزن و نوشيدني‌هاي خنك داشته باشيد. قبل از خواب دوش آب سرد بگيريد. از پارچه‌هاي نخي استفاده كنيد.

ورزش وسبک بهتر زندگی:

تمرين تنفس منظم و آهسته، مصرف رژيم غذايي متعادل، افزايش مصرف ويتامين E و B، افزايش مصرف پروتئين سويا‌، ورزش منظم و انجام ورزش‌هاي يوگا و تمركزي مي‌تواند به كاهش گرگرفتگي‌ها كمك كند.

هورمون درمانی:

هورمون درماني يكي از معمول‌ترين درمان‌هايي است كه تاكنون براي درمان علائم يائسگي بخصوص گرگرفتگي‌ها، تعريق‌هاي شبانه و خشكي واژينال مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

براساس اطلاعات موجود در اين درمان شامل استفاده از هورمون‌هاي جنسي طبيعي يا مصنوعي مي‌شود كه جايگزين هورمون‌هايي در بدن خانم‌ها مي‌شود و در اشكال مختلف قرص، ژل يا چسب موجود است.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن

بارداری و زایمان : بررسی علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی و راه درمان آن

سوزش ادرار بعد از نزدیکی : امکان دارد تصور کنید که یک رابطه زناشویی پایانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *