خواص معجزه آسای نان در حفظ و سلامتی پوست و مو

خواص معجزه آسای نان در حفظ و سلامتی پوست و مو

سلام ماه سرایی عزیز. در این مقاله می خواهیم شمارا با خواص معجزه آسای نان در حفظ و سلامتی پوست و مو آشنا کنیم.

نان را بیشتر بشناسیم:

نان حاوی گلوسیدهای پیچیده، پروتئین و فیبر است. در عین حال این ماده‌ی غذایی مفید، چربی و گلوسیدهای زود جذب کمی دارد. باید بدانید که گلوسیدهای پیچیده انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن، کنترل عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی را تأمین می‌کنند. این گلوسیدها در مقایسه با گلوسیدهای ساده دیر جذب می‌شوند. برای همین قند خون را با سرعت زیادی بالا نمی‌برند. نان‌های سبوس داری که حاوی فیبرها و گلوسیدهای پیچیده هستند. سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کنند و برای همین از ریزه خواری بین وعده‌های غذایی دور می‌مانید. اگر رژیم لاغری گرفته باشید مصرف نان را فراموش نکنید،  به خاطراین است که نان حاوی مواد چرب و قند کمی است.

به راحتی شما راسیر میکند و از پرخوری جلوگیری می کند.

مقابله با یبوست:

به طور متوسط 25 درصد مردم از یبوست رنج می برند. زمانی که مصرف فیبرهای غذایی حلّال و غیر حلال بیشتر شود بهتر می‌توانید با یبوست و مشکل دفع مقابله کنید. نان منبع فیبر است. این فیبرها برای بهبود عملکرد روده‌ها و تنظیم قندخون مفیدند. برای همین هم از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

نان جو اکسیر سلامت است:

  • درمان کمخونی
  • آرامش دهنده اعصاب
  • شاداب کننده پوست
  • دستگاه گوارش رو پاکسازی میکند
  • خواص نان جو سبوس دار و سویق جو:
  • موثر برای کاهش وزن
  • موثر برای رفع برخی از انواع یبوست
  • موثر در کنترل و درمان دیابت
  • بالا بردن استقامت بدن و کاهش خستگی
  • تقویت استخوان
  • جلوگیری از سفیدی مو
  • تقویت ایمنی
  • موثر برای بواسیر
  • مفید برای نقرس
  • مفید برای کبد
  • مفید برای تشنج
  • تسکین حرارت صفرا و دم
  • کاهنده چربی خون
  • از ترکیب سویق جوو روغن زیتون  شما می توانیدبرای  لطافت پوست استفاده کنید.
  • افرادی که صبح ها همراه با صبحانه نان جو می خورند نسبت به سایر افراد کالری بیشتری می سوزانند.

تامین انرژی بدن:

ورزشکارها بهتر می‌دانند. مصرف نان قبل از ورزش‌های سنگین لازم است. نان سبوس دار حاوی به طور متوسط 50 درصد آمیدون (نشاسته) می‌باشد برای همین نیز حاوی گلوسیدهای پیچیده و انرژی زا است. این گلوسیدها در کبد و عضلات به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شوند.

خواص معجزه آسای نان در حفظ و سلامتی پوست و مو

صبحانه نان جو بخورید تا سکته نکنید :

نان کامل حاوی فیبر بیشتری نسبت به نان سفید میباسد. دانه های کامل گندم یعنی با سبوس سرشار ازویتامین ها و مواد معدنی و فیبر می باشند.جالب اینکه هر ماده غذایی که از گندم کامل یا دارای سبوس باشد. خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان کولون را کاهش می دهد. از خواص معجزه آسای نان در حفظ سلامتی می توانیم به نان سنگک اشاره کنیم.

مصرف نان سنگک:

مصرف نان سنگک برای صبحانه علاوه بر افزایش توان بدن، با جلوگیری از اشتهای کاذب موجب لاغری پهلو ها می شود.

نان سنگک دارای سطح بالایی از ویتامین ها مانند، پروتئین ، کلسیم و آهن است.  برای  تهیه نان سنگک از آرد سبوس دار استفاده می کنند. که فواید زیادی برای سلامتی افراد دارد.

از دیگر فواید نان سنگک می‌توان به طعم، عطر، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن اشاره کرد.

فیبروسبوس زیادی که موجود درنان سنگک باعث هضم شدن بهترغذا و درمان یبوست می شود.

همچنین شکل و طعم متمایز آن از سایر نان‌ها باعث شده نان سنگک در فرهنگ و سفره ایرانی ارزش بالایی داشته باشد و به خصوص برای صبحانه جزو اولویت‌های اول قرار بگیرد.

نان سنگک کنجدی یکی از انواع نان سنتی است:

خواص نان سنگک کنجدی برای کودکان هم بسیار مفید است، مخصوصاً در دورانی که سلول های عصبی درحال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس دار سبب باهوشی کودکان می‌شود. به دلیل اینکه برای تهیه نان سنگک، از آردکامل که دارای ویتامین و املاح معدنی است استفاده میشود.

یک نان سنگک کنجدی خوب، بافت نرم و یکنواختی دارد، به راحتی بریده شده و زود بیات نمی‌شود و این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که در پخت آن از خمیر مایه استفاده شده است. ‏ نان سالم باید کاملا پخته و برشته باشد، اما سطح آن نباید نشانه‌ای از سوختگی داشته باشد. ‏ این نوع نان موجب سوخت‌وساز بهتر اسید‌های چرب خصوصا در خانم‌های یائسه می‌شود.

خواص بیشتر نان سنگک:

نان سنگک دارای فیبرزیاد بوده و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک خواهد کرد. همچنین احتمال ابتلا به یبوست را هم کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از فواید نان سنگک خاصیت ضدکلسترول و ضد سرطان روده است. گنجاندن نان سنگک در برنامه روزانه به ویژه وعده صبحانه می‌تواند موجب ثابت ماند میزان قند خون شده و به بهبود حال مبتلایان به دیابت کمک کند.

از نظر مصرف کنندگان نان خوب نانی است که خوش عطر، خوش طعم و تازه باشد، به خوبی تخمیر شده باشد، از جوش شیرین یا سایر مواد مضر در آن استفاده نشده باشد.

نان سفید:

نان سفید(لواش،ساندویچی ) بزرگ‏ترین لطمه ها رابه سلامتى شما میزند

باعث کمخونی،یبوست وهمچنین استعدادبروز سرطان را زیادمیکند

بهترین نان سنگک و سبوس دار است

 

نان‌های خشک و سوخاری برای کاهش وزن مناسب نیستند:

در میان خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود افرادی که قصد لاغری دارند، برای پرهیز از خوردن هله‌هوله از نان‌های خشک مغزدار، نان سوخاری، نان‌های خشکی که طعم زیره، شوید و زنجبیل دارند یا نان خشکی همچون نان اسکو که مانند لواش مسطح است، استفاده می‌کنند؛ به این گمان که این نان‌ها به جهت ترد و نازک‌بودن کالری کمتری دارند و از همه مهم‌تر جلوی اشتهایشان را می‌گیرند، اما واقعیت این است که 100 گرم نان خشک در مقایسه با 100 گرم نان تازه کالری بیشتری دارد. چرا؟ چون نان خشک حاوی آرد است، ولی نان تازه ترکیبی از آرد و آب است. از طرفی نان خشک به دلیل کم حجم بودن به میزان بیشتری خورده می‌شود.

موضوع دیگر آن که مغزها و دانه‌هایی چون تخمه آفتابگردان، کنجد و شاهدانه که روی نان‌های خشک مغزدار قرار گرفته، بسیار پرروغن هستند و کالری هر گرم آن‌ها با کالری روغن معمولی و حیوانی برابری می‌کند و چند برابر نان‌های معمولی چاق‌کننده‌اند. در مورد نان سوخاری هم، این فرآورده حاوی ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیرخشک و تخم‌مرغ است و در مقایسه با انواع نان‌های حجیم پرکالری‌تر است.

منبع: مجله ماه سرا

 

درباره‌ی ریحانه

حتما ببینید

پزشکی و سلامتی :علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

علت درد زیر شکم مردان و راه های درمان آن

درد زیر شکم مردان : هر دو جنس مرد و زن درد زیر شکم را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *