روابط جنسی از نظر اسلام

روابط جنسی از نظر اسلام

از مهّمترین مسائل بعد از ازدواج، روابط جنسی از نظر اسلام است که باید بیش از پیش به صورت دقیق و تخصّصی از نظر دیدگاه دین مبین اسلام مورد بررسی قرار گیرد که چه بسیاری از مشکلات روحی و روانی در خانواده‌ها به این امر و عدم دقّت در آن باز می‌گردد. در این پست بیشتر در مورد روابط جنسی از نظر اسلام میخوانیم:

اهمیّت ازدواج

پیرامون موضوع ازدواج در اسلام و اهمیت آن در بنیان خانواده و در پرتوی آن اجتماع، صحبت بسیار است. این سنت حسنه در بر دارنده ابعاد فردی و اجتماعی بسیاری است. ظرفیّت‌سازی فردی و اجتماعی، یکی از ابعاد مهّم در ازدواج است. آن زمان که انسانی در جایگاه فردی از افراد خانواده و در حقیقت رکن اساسی و اصلی یعنی زن و شوهر واقع می‌شود، غیر از خود باید در امور دیگران را هم مدّ نظر قرار دهد و به آنها اهمیت دهد. قبول کردن دیگران در کنار خویش با وجود اختلافات فکری و شخصّیتی، بسیار اهمیّت دارد؛ زیرا هیچ انسانی، مثل انسان دیگر نیست.

بهترین لذت

اّلّذُّ الأشیاءِ مُباضَعَهُ النّساءِ
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ لذّتی برای مردم در دنیا و آخرت، بیشتر از لذّاتی که از زنها می‌برند نیست. سپس حضرت با قرائت آیه ۱۵ سوره آل عمران فرمودند: همانا اهل بهشت(نیز) در بهشت، از چیزی مثل آمیزش جنسی لذّت نمی‌برند حتّی از خوراکی و نوشیدنی(۴)
و در حدیث دیگری امام صادق(علیه‌السلام) از اصحاب خود سؤال نمود که لذیذترین چیزها چیست؟ هر کدام چیزی گفتند، حضرت فرمودند: لذیذترین چیزها آمیزش جنسی با زنان است.(۵)

احادیث در مورد روابط زناشویی

 

آمیزش، یک نیاز است نه هوس

ازدواج و زناشویی، یک مسأله تشریفاتی نیست که به صورت آداب و رسوم بی‌محتوا انجام گیرد، بلکه ازدواج، بمعنی پاسخ دادن به یک نیاز حیاتی در انسان است، که زن و مرد بواسطه انجام آن برای سعادت خود و اجتماع اقدام می‌کنند.
اگر به ازدواج از این دید، یعنی به عنوان یک نیاز نگاه کنیم، نسبت به آمیزش جنسی و همبستری میان زن و شوهر، نظری منطقی و عاقلانه خواهیم داشت.
در این میان، یکی از مهمترین پایه‌ها و ارکان هر ازدواج و زناشویی حقیقی، تأمین نیازهای جنسی و لذّت‌جویی‌های شهوی است، و اصولاً اهمیّت و فضیلت ازدواج در حدّ بالایی در گرو ارضاء همین غریزه جنسی پسر و دختر است. عمل کامیابی و لذت‌جویی گر چه به ظاهر مثل سایر جانداران انجام می‌گیرد.

زن باید همواره مرتب باشد

لا یَنْبَغی لِلْمَرْأهِ اََنْ تُعَطِّلَ نَفْسَها وَ اِنْ تُعَلِّقْ فی عُنُقِها قَلادَهً
امام باقر(علیه السلام) فرمود: شایسته نیست زن خود را رها کند و زینت نکند گر چه با یک گردنبند باشد.(۸)(زن باید برای شوهرش، همیشه مظهر جمال و تمیزی باشد تا از نظر شوهر سقوط نکند و دیگران چشمان او را پر نکنند).

زن و بوی خوش

لِتُطَیِّبِ الْمَرْأهُ الْمُسْلِمَهُ لِزَوْجِها
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: زن مسلمان باید خود را برای شوهرش خوشبو کند(۱۲)(سعی اسلام بر این است که در مقابل آن همه دستورات اکید بر ممانعت از شهوت‌رانی، زن و شوهر چنان با یکدیگر برخورد کنند که غریزه جنسی یکدیگر را اشباع کرده و زمینه فساد از بین برود).

زیبایی و مرتب بودن، عفت را زیاد می‌کند

امام رضا(علیه السلام) از پدرانش روایت کند که فرمودند: زنان بنی اسرائیل از عفت به بدکاری کشیده شدند و علتش چیزی نبود مگر این که شوهرانشان به خودشان نمیرسیدند و فرمود زن از تو، همان می‌خواهد که تو از او می‌خواهی(۱۳)(زیبایی و نظافت و تمیزی را با همسرانتان رعایت کنید).

یک دستور بهداشتی روانی

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت علی(علیه‌السلام) فرمود: هنگام آمیزش با همسرت، از دو دستمال جداگانه استفاده کنید و با یک دستمال، خود را پاک نکنید(۱۴)(عدم رعایت این نکته از نظر بهداشت و همچنین روانی، اثر نامطلوب دارد).

آمیزش، هنر است

آمیزش کامل وقتی صورت می‌گیرد که زن و مرد در شرائط مناسب از نظر جسمی و روحی، دو مرحله را با موفقیّت انجام دهند.
مرحله اول: آماده ساختن تمایل جنسی در دو طرف و مرحله دوم: هیجان و اوج لذّت و انزال منی، که این دو مرحله باید منظم و پشت سر هم انجام پذیرد، آن هم با روش زیبا و مرتّب. هر گاه یکی از این دو مرحله، ناقص انجام گیرد، سرچشمه بعضی ناراحتی‌های جسمی و روحی می‌گردد.

با شتاب اقدام نکنید

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: وقتی یکی از شما آمیزش می‌کند، همانند پرنده‌ها به طرف زن نرود(یعنی با عجله و شتاب اقدام نکند) صبر کند و خود را نگه دارد.(۱۶)
و در حدیث دیگری پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در ضمن حدیثی فرمود: آمیزش کردن مرد با اهل خود بدون بازی، یک نوع جفاست .(۱۷)

درباره‌ی امیر محمد

حتما ببینید

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

90 روز طلایی و پر انرژی برای چیدمان اتاق نوزاد که باید از آن استفاده کنید.

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *