معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!
معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!

معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!

باسلام خدمت همراهان و عزیزان مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم درباره معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!نکات جذاب و شنیدنی بیان کنیم با ماهمراه باشید تا همیشه زیبایی همنشین منزل شما باشد.

شاه نشین چیست؟

شاه نشین(نشیمن) از زمان های قدیم در انواع چیدمان و دکوراسیون منازل ایرانی جایگاه خاص خود را داشته است.شاه نشین اغلب در منازل اشراف و بزرگان و خان های قبایل مورد استفاده قرار می گرفته است.و هر مهمانی که احترام بیشتری داشته روی شاه نشین جای می دادند.در این مقاله معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!نکاتی بیان می شود،خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما باشید.

شاه نشین در جامعه امروزی:

شاه نشین در جامعه امروز بسیار به چشم می خورد و دیگر فقط آن را در منازل اشراف و بزرگان نمی بینید و می توانید در انواع سفره خانه ها،قهوه خانه ها و منازل ایرانی ها به عنوان گوشه دنج و دلنشین می توان به چشم دید.

دیزاین سنتی:

بیشترین دکوراسیونی که مورد استفاده و پرطرفدار در ایران است دکوراسیون سنتی است.ولی با داشتن کمی خلاقیت و آشنایی با دکوراسیون مدرن می توانید،منزلتان را به زیبایی دیزاین کنید.

دیزاین کاملا سنتی:

این نوع دیزاین بیشتر در منازلی که طرح های سنتی دارند مانند اقامتگاه های موجود در استان اصفهان،یزد،کاشان و تمام مناطق ایران که به دیزاین سنتی اهمیت می دهند.اما بیشتر این دیزاین در رستوران ها و سفره خانه های که غذای کاملا ایرانی و سنتی سرو می کنند،بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

 

دیزاین سفره خانه:

در این دیزاین مبلمان زیاد استفاده نمی شود.و بیشتر از تخت های خراطی و منبت کاری شده و شاه نشین استفاده می شود.در این دیزاین از تمام صنایع دستی ایرانی اعم از سفره قلم کاری ها،پارچه های زری بافت،ظروف مسی و سفال استفاده می شود.

علت استفاده از دیزاین سنتی چیست؟

چون دیزاین و دکوراسیون سنتی ایرانی فرهگ اصیل ایرانی را به رخ می کشد بیشتر مورد استقبال گردشگران خارجی و ایرانی قرار می گیرد.در دیزاین سنتی از انواع فرش ها و گلیم های دست بافته ایرانی استفاده می شود که حس روح و تازگی را به ارمغان می آورد.

دیزاین قدیمی ایران:

دلیل نامگذاری و شهرت این دیزاین استفاده از وسایل عتیقه و قدیمی است.در این دیزاین از انواع وسایل قدیمی و گاهی بلا استفاده به چشم می خورد.این وسایل به علت قدمت بسیار بالای آن دارای ارزش مادی و گاهی هم معنوی بالایی است و نمی توان هیچ قیمتی برای آن در نظر گرفت.این نوع دیزاین یکی از شیک ترین نوع دیزاین قدیمی است که هرفردی در هرگوشه دنیا می تواندآن را داشته باشد.

وسایل عتیقه و چیدمانش:

وسایل عتیقه که روزگاری مورد استفاده پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها بوده الان به وسایل تزیینی زیبا و شگفت انگیزی تبدیل شده است که هر شخصی که دارای کلکسیونی از این وسایل باشد یک فرد ثروتمند است.جای این وسایل در گوشه منازل و گاهی اوقات در نقطه کانونی  منزل جای میگیرد و دیزاین منزل را باشکوه می کند.

تلفیق دکوراسیون مدرن و سنتی:

از دیگر دکوراسیون هایی که امروزه بیشتر به چشم و گوشتان می خورد،تلفیق دکوراسیون مدرن و سنتی است.در این دکوراسیون از طرح ها و وسایل سنتی در کنار وسایل و طرح های مدرن استفاده می شود و منظره ای جذاب را برای هر بینده ای رقم می زند.

چگونگی چیدمان وسایل مدرن و سنتی:

در این نوع دیزاین،وسایل مدرن و سنتی در کنار هم استفاده می شود.به عنوان نمونه مبل هایی با رنگ خاص و فانتزی در کنار میز و چوبی و رومیزی طرح ترمه و یا تختی در گوشه اتاق و شاه نشین آبی فیروزه ای روی آن استفاده می شود.

وسایل مورد نیاز برای چیدمان یک دیزاین سنتی:

برای داشتن یک دیزاین سنتی و باحال قدیمی لازم است وسایل و لوازم خاصی را که تماما سنتی است،تهیه نمایید.ولی دقت داشته باشیدحتما از وسایل اصیل و سنتی ایران استفاده نمایید.

شاه نشین:

شاه نشین یکی از ارکان اصلی در چیدمان سنتی و قدیمی است که باید حتما در چیدمان در نظر گرفته شود.اگر از شاه نشین های ترمه یزدی در انواع رنگ و طرح های مختلف استفاده کنید،چیدمان منزلتان محشر می شود.

معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!

کتیبه و دیوار کوب :

کتیبه ها و دیوار کوب های سنتی جزء لاینفک چیدمان منزل به حساب می آید،اکر درچیدمان منزلتان از چند عدد فانوس زیبا هم کمک بگیرید آرامش و فضایی دلنشین را می توانید تداعی کنید.

مبل سنتی:

مبل های سلطنتی در طرح های قدیمی که با طرح های به روز فاصله زیادی دارند می تواند زیبایی چشمگیری به منزلتان بدهد،می توانید برای شال مبل ها از پارچه های مخمل و یا ترمه استفاده نمایید.

پشتی:

پشتی های قرمز و سرمه ای قدیمی و یا پشتی های طرح ترمه می تواند به فضای سنتی منزلتان بیشتر دامن بزند و فضای دلنشین را به شما هدیه دهد.

تابلو دست بافت:

تابلوهای دست بافت مخصوا طرح منظره های قدیمی یک گزینه عالی برای چیدمان سنتی است،مخصوصا اگر تابلوها ابریشم بافت باشد،محشر می شود.

فرش و جاجیم دست بافت:

در چیدمان سنتی حتما از دست بافته های ایرانی در دیزاین استفاده کنید،می توانید از قالیچه های بافت کاشان و شهر های دیگر استفاده نمایید.

سماور مسی :

نام سماور مسی ناخود آگاه ذهن را به سوی سالیان بچگی و باغ و چای آتشی با سماور زغالی می برد.استفاده از یک سماور مسی و استکان های کمر باریک و یک قندان پایه دار مسی دیزاین را فوق العاده عالی می کند.

معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!

 

استفاده از تار و سنتور :

از وسایل مورد نیاز در دیزاین سنتی بودن یک تار و سنتور خالی از لطف نیست.با به کار بردن این وسیله در دیزاین منزلتان یک جلوه کاملا سنتی و جذاب در حد رویایی را خواهید داشت.

گفتار پایانی:

در این مقاله سعی شدبه معرفی انواع دیزاین و دکوراسیون ایرانی که باید با آنها آشنا شوید!پرداخته شود و انواع دیزاین سنتی را برایتان بازگو کردیم امیدواریم با به کار گیری این نکات منزلی با دیزاین عالی و جذاب داشته باشید و خاطرات خوبی را در منزلتان داشته باشید.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

انتخاب رنگ های تیره روی دیوار های اتاق نشیمن و فضای داخلی خانه

انتخاب رنگ های تیره روی دیوار های اتاق نشیمن و فضای داخلی خانه

سلام ماه سرایی های عزیز. در این مقاله می خواهیم شما را با انتخاب رنگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *