جای زخم و نکاتی جذاب و شنیدنی برای پاک شدن جای زخم
جای زخم و نکاتی جذاب و شنیدنی برای پاک شدن جای زخم

جای زخم و نکاتی جذاب و شنیدنی برای پاک شدن جای زخم

با سلام خدمت ماه سرایی عزیز در این مقاله می خواهیم درباره جای زخم و نکاتی جذاب و شنیدنی برای پاک شدن جای زخم نکاتی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

زخم جراحی:

مواد غذایی نقش بسیار مهمی در بهبود جای زخم جراحی دارند. بعضی از غذاها حاوی موادی هستند که می‌ توانند بهبود زخم ها و قدرت سلول های پوستی بدن را افزایش دهند و به بازسازی پوست بپردازند.در این مقاله نکات جالبی را در مورد تغذیه صحیح برای بهبود جای زخم بیان میکنیم.

بهبود جای بخیه و زخم :

بهبود جای بخیه و زخم دارای زمانهای منحصر خاصی میباشد و شامل سه مرحله است. آشنایی با جای زخم و نکاتی جذاب در مورد درمان آن برای همگان لازم وضروری است.

  1.  التهاب
  2.  پوشش دهی
  3.  زخم

1. التهاب:

زمانی که جای زخم  در جریان ترمیم  قرار می گیرد، به مواد زیادی  برای ترمیم نیاز دارد تا آن را به محل زخم برساند‌،و خونریزی را کنترل و از عفونت جلوگیری کند و باعث بازسازی سلول ها شود. و کمک به کاهش التهاب می کند. بدن به پروتئین، انرژی، ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد.

2.  پوشش دهی:

بافت جدید پوستی و رگ های خونی بسیار ریز روی سطح زخم را می پوشانند. برای سلامت بیشترجای زخم ، رگ های خونی به مواد مغذی و اکسیژن نیاز دارند.

3. ترمیم :

سلول های مورد استفاده در مرحله ابتدای بازسازی خارج می‌شوند،آخرین مرحله ترمیم شروع به شکل گیری میکند، این سلول هابه تقویت بافت بدن می‌پردازند و ضخامت زخم را کاهش داده و تقریبا سه هفته بعد از جراحی آغاز می گردد و ممکن است تا یک سال همادامه داشته باشد.

مواد غذایی مضر برای جای زخم:

1. شکر:

شکر زمانی که شکر مصرف کنید، کیفیت کلاژن و آلاستین  پوست را کاهش می دهد. و زخم ضخیم تر شده و دیرتر بهبود پیدا می‌ کند. پس از مصرف غذاهای حاوی شکر و غذاهای فرآوری شده و شیرین مصنوعی خودداری کنید.

2. نیترات:

نیترات اضافی در رژیم غذایی می‌ تواند به بدن آسیب وارد کند و فرایند بهبود زخم ها را طولانی تر کند. البته نیترات موجود در سبزیجات،  فواید زیادی دارد اما نیترات هایی که در گوشت های فراوری شده هستند، عاملی برای ایجاد پلاک های چربی در بدن می شوند و جریان خون را محدود می‌ کنند و زمان بهبود زخم ها طولانیتر شده که می‌ تواند عاملی برای سکته، حمله       قلبی و اختلالات خونریزی هم بشوند.

3. الکل:

مصرف  الکل مانع جذب مواد مغذی به خون است. در نتیجه جذب پروتئین ها و ویتامین ها نیز مختل می شود.الکل به جذب مواد مغذی برای بازسازی پوست تاثیر می گذارد و به سلول آسیب وارد می کند و عاملی برای مشکلات روده و معده نیز هست.
الکل عاملی برای کاهش توانایی بدن در جذب  زینک است که یک ماده مهم برای کلاژن سازی پوست است و کمبود زینک زمان بهبود زخم ها را به تعویق می‌ اندازد.

4. کافئین:

کافئین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد و باعث افزایش سرعت شفابخشی پوست می شود. کافئین نه تنها جذب مواد مغذی را مختل می کند، بلکه باعث کاهش آب بدن می‌ شود و کمبود آب نیز عاملی برای کاهش انعطاف پذیری پوست و شکننده شدن آن خواهد بود.و اکسیژن را برای بهبود سرعت کاهش می دهد و می تواند عاملی برای میگرن هم باشد..پس از مصرف کافئین وموادی که حاوی کافئین هستند خودداری کنید.

روغن های مفید برای زخم:

1. مخلوط روغن ها:

مخلوط روغن کندربا روغن اسطوخودوس و روغن ویتامین E و کمی روغن نارگیل و کرچک و روی جای زخم ماساژ دهید و تا رسیدن به نتیجه دلخواه این عمل را تکرار کنید.

2. روغن گاو:

ترکیب روغن زرد گاوی باعسل خالص و بستن آن و تعویض هر۱۲ساعت یکبار برای درمان جای زخم وبخیه بسیار موثر است.

3. غازیاغی:

استفاده از مرحم برگ غازیاغی دارویی بسیار مفید برای بهبود جای زخم است.ترکیب این برگ با کمی نمک و سرکه

4. دارو های موضعی:

استفاده از داروهای موضعی مثل پماد زینک اکساید یا حتی عسل طبیعی می تواند به نرم شدن و تسریع بهبود زخم کمک کند.

5. تزریق PRP:

افرادی که مشکل عروقی دارند یا بیماران دیابتی که زخم هایشان دیر بهبود پیدا می کند، تزریق PRP هم بسیار مفید است.  مراقبت ها، زمان کشیدن بخیه و اقدام هایی که روی جای بخیه  انجام می شود در نتایج زیبایی اهمیت زیادی دارد.

تفاوت جای بخیه صورت و بدن:

بخیه صورت را بعد از 5 روز و بخیه روی بدن را بعد از 10روز تا 2هفته می کشند.

لیزر:

.توصیه می شود برای گرفتن بهترین نتیجه، بعد از کشیدن بخیه ها، جوشگاه آن لیزر شود، استفاده از لیزرهای خاص ضایعات عروقی توصیه می شود  لیزرهای فراکشنال غیرزخم کننده می تواند نتایج بهتری در این مورد داشته باشد و جای بخیه ها را کمرنگ کند به گونه ای که پوست کاملا سالم به نظر برسد.

نکته مهم و پایانی:

برای جای زخم و بخیه به دستورات پزشکتان عمل کنید و از مطالب  جای زخم و نکاتی جذاب در مقاله ماهم کمک بگیرید و در نظر داشته باشید،چه غذاهایی مصرف می کنید.

منبع:مجله ماه سرا

درباره‌ی فاطمه

فاطمه اربابی هستم کارشناس حقوق علاقمند به کامپیوتر و دنیای آموزش در فضای مجازی و اینترنت، در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی و وبمستری هستم.

حتما ببینید

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

کاشت ناخن به روش دیپینگ و فواید دیپینگ برای ناخن

دیپینگ و فواید آن برای ناخن : تا به حال در مورد روش های کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *