معرفی سفیدی زودرس مو در سنین جوانی و نوجوانی و عوامل آن
سفیدی زودرس مو در سنین جوانی و نوجوانی و عوامل آن

سفیدی زودرس مو در سنین جوانی و نوجوانی و عوامل آن

با سلام خدمت همراهان همیشگی مجله ماه سرا. در این مقاله درباره ی سفیدی زودرس مو در سنین جوانی و نوجوانی و عوامل آن میخوانید. با ما همراه باشید.

سفیدی زودرس مو  در سنین جوانی و نوجوانی و عوامل آن

موی سر هم مانند دیگر اعضای بدن بر اثر بالا رفتن سن دچار پیری میشود. پس سفید شدن همزمان با بالا رفتن سن امری طبیعی است. از نظر علمی ساختار هر تار مو فولیکول نام داردو فولیکول های مو درون خود سلولهای رنگدانه ای به اسم ملانین هستند. که این ملانین است که رنگ مورا تشکیل میدهد. با گذشت زمان و تاثیر گذاری برخی عوامل محیطی یا انتقال ژن این ملانین ها از بین میروند و مو به رنگ سفید در می آید.

 

علت سفیدی زودرس مو 

همانطور که در بالا گفتیم علاوه بر افزایش سن عوامل دیگری هم در سفید شدن مو نقش دارند. این عوامل ممکن است زودتر سنین بالا تاثیر خود را بگذارند. به همین دلیل است که بعضا مشاهده کردید افرادی را که در سنین جوانی یا حتی نوجوانی برخی تار موهای سفید در سرشان مشخص است. در ذیل این مطلب عواملی غیر از افزایش سن را در سفیدی مو بررسی میکنیم:

 

1. ژنتیک

ژنتیک به معنای ساختار کلی و برخی موارد جزئی بدن است که از پدر و مادر به فرزندان منتقل میشود. زنتیک در مو خیلی تاثیر گذار است مثل حالت مو، رنگ مو ، جنس مو و سفیدی مو که موضوع مورد بحث ما است. اگر در سنین پایین تارهای سفید یا خاکستری را بین موهای خود مشاهده کرده اید مطمئن باشید آنرا به ارث بردید و راهی برای درمان آن وجود ندارد. اما  اگر از موهای جو گندمی فابریک خودتان خسته شدید نگران نباشید چون با رنگ کردن میتوانید این مشکل را به صورت موقتی حل کنید.

 

2.استرس

هرکسی در زندگی روزمره خود کما بیش با استرس سرو کار دارد . این موضوع در این دوره وزمانه بیشتر هم شده  و همه افراد به نوعی بار استرس روانی را به دوش میکشند. استرس میتواند تاثیرات مخربی بر سلامتی انسان بگذارد:

ـ بی خوابی و در نتیجه پیر و فرسوده شدن بدن

ـ کم شدن اشتها برای غذا خوردن و ضعیف شدن بدن

ـ افزایش چین و چروک در پوست

ـ کم شدن استقامت بدن به دلیل عدم استراحت کافی بدن

علاوه بر اینها استرس میتواند دیر یا زود موهایتان را هم سفید کند. پس تا حد امکان استرس روزانه خود را کاهش دهید تا موهای سفید کمتری داشته باشید.

 

3.اختلال تیروئید

تیروئید غده ای پروانه در انتهای گردن است که وظیفه ی تنظیم و کنترل متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را دارد. اختلال در عملکرد این غده میتواند برای تولید ملانین هم مشکل ایجاد کند. پرکاری و یا کم کاری تیرئید فرقی نمیکند در هر دو صورت میتواند اختلال در روند تولید ملانین ایجاد شود. پس یکی از عوامل سفیدی زودرس مو اختلال در عملکرد تیروئید باشد.

 

4.کمبود ویتامین B-12

ویتامین B-12 در بدن نقش مهمی را ایفا میکند. این ویتامین برای انرژی ، جریان خون ، تغذیه رسانی به اندام های مختلف از طریق افزایش گلبول های قرمز نقش اصلی را دارد. وقتی با کمبود این ویتامین مواجه میشوید یعنی دچار کم خونی شدید و بدن شما قادر به جذب این ویتامین نیست. کمبود این ویتامین در بدن باعث میشود تا خون رسانی به بدن دچار مشکل شود و اکسیژن مورد نیاز اندام ها تامین نشود. همچنین در تولید ملانین هم تاثیر منفی دارد و باعث سفیدی زودرس موها میشود.

 

5.سیگار کشیدن

طبق تحقیقات انجام شده برروی مضرات استعمال دخانیات از جمله سیگار ، همه افراد از این مضرات آگاهند. بر اساس این پژوهش ها دود سیگار باعث متراکم شدن رگ های خونی میشود و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام های ضروری و غیر ضروری بدن کاهش میابد. نرسیدن اکسیژن کافی به موی سر باعث ریزش شدید موها میشود. همچنین میتواند در تولید ملانین موهم تاثیر مخربی داشته باشد.

 

آیا می توان از سفیدی زودرس مو جلوگیری کرد؟

معمولا سفیدی زودرس مو به هر دلیلی که باشد تقریبا غیر قابل درمان است و نمیتوان رنگدانه های از دست رفته ی مو را بازگرداند. اما برای جلوگیری از افزایش تعداد موهای سفید عوامل ایجاد آن را کنترل کنید . و همچنین با مراجعه به پزشک راه های دیگر را انجام دهید. استفاده از منابع ویتامین B-12 مقادیر مورد نیاز بدن از این ویتامین را تامین کنید.

منبع: مجله ماه سرا

درباره‌ی Mohamad

حتما ببینید

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد .

10 برند آرایشی معتبر و معروف که هر خانمی باید بشناسد

با سلام خدمت همراهان عزیز و همیشگی مجله ماه سرا در این مقاله می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *